Index Vakbarát Hírportál

Hamis kritikát írt a felhasználók ötöde

2013. szeptember 26., csütörtök 19:55

Egyre több portál látja, hogy a felhasználói hozzászólásokkal sok baj van. A Popular Science tudományos magazin a napokban jelentette be, hogy elege lett a színvonaltalan megjegyzésekből és a kéretlen reklámokból, ezért egyszerűen megszüntette a kommentelés lehetőségét.

A helyi vállalatok megtalálását segítő Yelpnek azonban súlyosabb problémával kell szembenéznie: egy vizsgálat kiderítette, hogy a hozzászólások 20 százaléka hamis.  Csakhogy a Yelp nem tilthatja le a kommenteket, ugyanis arra épül az egész működése, hogy a felhasználók egymásnak ajánlanak jól bevált éttermeket, fodrászatot vagy bármilyen más szolgáltatást.

Eric Schneiderman New York-i jogi szakértő egy éven át vizsgálta a Yelp hozzászólásait, amivel rájött, hogy azok ötöde tulajdonképpen fizetett hirdetés. Az érintett cégek ázsiai vagy kelet-európai internetezőktől rendelik meg az őket jobb színben feltűntető kritikákat, és ezekért általában 1-10 dollárt fizetnek.

Vizsgálatának jogi következménye is lett: tizenkilenc céget megbírságoltak összesen 350 000 dollárra, és bele kellett egyezniük, hogy többé nem íratnak hamis kritikákat.

Bár a Yelp szabályzata határozottan tiltja a fizetett hozzászólásokat, úgy tűnik ezek ellen semmit sem tudnak tenni. 2006-ban a kommenteknek csupán 5 százaléka volt kamu, tehát ahogy nőtt az internetezők száma és az online kritikák súlya, úgy nőtt a hazugságok aránya is.

Rovatok