Index Vakbarát Hírportál

Jól jár a Google a Motorola eladásával

2014. január 30., csütörtök 11:48

Meglepőnek tűnik a Google szerdai bejelentése, hogy eladja a néhány éve vásárolt Motorolát a Lenovonak. Ráadásul elsőre hatalmas bukásnak is tűnik az üzlet, hiszen 12,5 milliárd dollárért vásárolta 2012-ben, és most csak 2,91 milliárd dollárt kapott érte. Az üzlet hátterét és a piaci környezetet vizsgálva azonban kiderül, hogy valójában igen jó üzletet kötött mindkét cég.

A Motorola Mobility volt a Google legnagyobb bevásárlása, két évvel ezelőtt sokan felkapták a fejüket a 12,5 milliárd dollárra. Akkoriban nem volt teljesen egyértelmű, hogy a Google mit akar kezdeni a mobilgyártóval, akar-e egyáltalán, vagy inkább a szabadalmaira volt szükség. Az árból arra következtettek, hogy leginkább a szabadalmakra volt szüksége a cégnek, hogy sikerre vigye az Apple-lel szembeni szabadalmi háborút.

Ugye azokban az években csúcsra járatták egymás beperlését a cégek, szinte mindenki perben állt mindenkivel és egy-egy fontosabb szabadalomnak döntő szerepe lehetett abban, hogy ki fog jobban kijönni a helyzetből. A szabadalmakat végül nem sikerült olyan sikeresen felhasználni, mint arra számítottak, de ennek egyik oka az lehet, hogy ez a fajta háborúzás lejjebb hagyott. Talán a cégek is rájöttek arra, hogy több káruk származik az egészből, mint hasznuk. Taktikailag azonban mindenképpen fontos volt, hogy a Google birtokolta ezeket a szabadalmakat.

Nem buktak rajta

A Google időközben el is adta a Motorola néhány részlegét, például a settopbox-üzletágat 2,35 milliárd dollárért. Az sem elhanyagolható, hogy a Motorolának 2,9 milliárd dollár készpénze volt akkor, amikor a Google megvette. Ezeket mind figyelembe kell venni, amikor a mostani ügyletet vizsgáljuk.

A szabadalmak értékét egyébként néhány milliárd dollárra teszik (néhányan 5,5 milliárdra becsülik) az elemzők. Ezek túlnyomó része a Google-nál maradt, a 17 ezer szabadalomból 15 ezer még mindig a cégnél van, ezekből néhányat használhat a Lenovo. A sokat érő szabadalmak tehát maradtak, a Google átpasszolta a Lenovónak a nem túl sikeres mobilgyártót, ráadásul még némi készpénzhez is jutott – úgy tűnik egészen jó üzletet kötött a cég. Ezt a befektetők is így látják, a kereskedés utáni órákban két százalékot emelkedett a Google-részvények árfolyama.

Meghódítani a világot

Mi a helyzet a Lenovóval, miért éri meg nekik ennyi pénzt kifizetni egy egykor jobb napokat látott, de mára hanyatló cégért? A legfrissebb piaci helyzet szerint a kínai gyártó a világ ötödik legnagyobb mobilgyártójává lépett elő 4,5 százalékos részesedéssel. A cég vezérigazgatója, Yang Yuanqing abban reménykedik, hogy jövőre már százmillió mobilt adnak el. A Motorola márkanevet is frissítenék, életképes versenytárssá téve azt.

Pontos tervük még nincsen, hogyan tudnák ezt elérni, de bíznak abban, hogy képesek meghódítani az amerikai piacot. Ugyanis ez az egyértelmű célja a vásárlásnak, a Lenovo ugyanis mobilgyártóként egyáltalán nem ismert az Egyesült Államokban. A Motorolának azonban még mindig viszonylag jó neve van ott.

A mobilpiaci terjeszkedés jól illeszkedik a Lenovo PC-plus stratégiájába. Ez arról szól, hogy a Lenovo a világ legnagyobb számítógépgyártója akar lenni, teljesen mindegy, hogy pc-ről, tabletről vagy mobilról van szó. A pc-piacon el is érte célját, jelenleg világelsők ebben a szegmensben. A Lenovo lépését azonban nem jutalmazták a befektetők, a cég részvényei nyolc százalékot estek a hongkongi tőzsdén.

Rovatok