Index Vakbarát Hírportál

Lopással vádolják a Doom programozóját

2014. május 1., csütörtök 18:20

John Carmack, az id software vezető programozója állítólag technológiát lopott korábbi kiadójától, a Zenimaxtól, amikor átment az Oculushoz virtuális szemüveget fejleszteni. Csakugyan lehet, hogy Carmack már a zenimaxos ideje alatt is segítette a céget, ugyanakkor tény: ha valaki, hát ő tényleg nem szorul rá mások technológiájára.

A Zenimax azt állítja, John Carmack (a világ egyik legtehetségesebb 3D programozója) technológiát lopott tőlük, amikor otthagyta a céget, és a VR szemüveget fejlesztő Oculushoz szerződött. Carmack volt az id software vezető programozója: ők fejlesztették a Wolfensteint, a Doomot, a Quake-et és a Rage-et.

A Zenimax annyira komolyan veszi a dolgot, hogy már felszólítást is küldtek a cégnek, figyelmeztetve őket a jogi következményekre. Azt állítják, Carmack oylan szoftvereket vitt magával, amit még akkor fejlesztett, amikor az id software-nek, és így közvetve a Zenimaxnak dolgozott.

Az Oculus és a Zenimax között valóban volt korábbi kapcsolat. A kiadó technológiai segítséget nyújtott Palmer Luckey-nek, az Oculus vezetőjének; szerintük ez nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az Oculus Rift virtuális szemüveg sikeres termék lehessen. A Zenimax azt állítja, hogy Luckey tudta: az általa felhasznált szellemi tulajdon és technológia a Zenimax tulajdona.

A Zenimax nevelte, a Facebook megvette

A Game Informer azt írja, a két cég korábban is kereste az együttműködést, de nem sikerült megállapodniuk. Luckey és az őt támogató Carmack ennek ellenére használták a technológiát, ami nyilván hozzájárult ahhoz, hogy a Facebook, akikkel viszont sikerült megállapodniuk, kétmilliárd dollárért fölvásárolta az Oculust.

Valószínűleg nem túl merész azt feltételezni, hogy

A legfontosabb technológia, amit Carmack elvitt az Oculustól, minden bizonnyal saját maga volt. Neki már húsz éve is olyan ötletei voltak, amikkel simán megelőzte a korát, és utat mutatott más fejlesztőknek. Nem volt kifejezetten jó játéktervező, de a technikai zsenialitását soha senki nem vitatta. Ahogy a Masters of Doom, az id software történetét feldolgozó könyv írja:

Kevin és Adrian azt tette, amit Carmack akart. Nem volt kérdéses számukra – ahogy a többieknek sem –, hogy a csapat kulcsembere Engine John volt. Ahogy Mike Wilson fogalmazott: „Ha ő elteszi a labdát és hazamegy, vége a játéknak.”

Rovatok