Megőrült a Paypalból milliárdossá lett, magánűrhajózást fellendítő Elon Musk? Első ránézésre úgy tűnhet: úgy döntött, mától bárki felhasználhatja elektromos autójának, a Teslának szabadalmait. Ezzel nagyon sokat segít versenytársaiknak, akiknek nem kell feltalálniuk a spanyolviaszt, hanem alapot kapnak saját fejlesztéseikhez. Musk viszont üzletember: céljai vannak és nem buta. Ezzel a lépéssel is ő járhat jól.
„Tegnap még a Tesla szabadalmaival volt tele egy fal a Palo Altó-i központban. Ez többé nincs így. A nyílt forráskódú mozgalom szellemében, az elektromosjármű-technológia fejlődésének érdekében eltávolítottuk”.
Ezzel a mondattal kezdődik a SpaceX-et is vezető Elon Musk forradalmi bejelentése az elektromos autókat gyártó Tesla blogján. A lépés jelentősége óriási: a cég megnyitotta szabadalmait a versenytársak előtt, pedig a legkorábbiak is csak 2026-ban járnának le. Mint Musk annyit ötlete, ez is őrülten hangzik (először senki sem gondolta komolyan, hogy ilyen hamar, ekkora sikereket ér el a SpaceX-szel), de lehet, hogy valójában zseniális. Volt már hasonló lépés a szoftverpiacon: a Sun rengeteg szabadalmát megnyitotta, hogy a cég iránti egyre kisebb érdeklődést fokozzák. Most azonban teljesen másról van szó.
Musk szerint a Teslát azért alapították, hogy a hipszter elektromos autókból fősodor legyen, kiszorítsák mai, benzines társaikat. Alapból azért szabadalmaztatták találmányaikat (több százat), mint bármelyik másik cég, mert Musk attól félt, hogy a nagyobb autógyárak egyszerűen lemásolják a technológiákat, és beépítik a benzines kocsikba anélkül, hogy az alternatívákkal foglalkoznának. Ez pedig még rosszabb, mint a szabadalmak. A Tesla most azt ígéri, szellemi tulajdonának védelme helyett „nem perel be senkit, aki jóhiszeműen használja a technológiáját”.
A cég már együttműködik több autógyártóval, például a Mercedes-Benzzel elektromos autókkal kapcsolatos kutatásaikon. Múlt héten pedig arról tárgyaltak a BMW-vel, hogy építsenek közös infrastruktúrát a kocsikhoz. Most úgy döntöttek, inkább az egész világgal megosztják a technológiát, mert gyorsabb fejlődést eredményez, mint néhány kétoldalú stratégiai partnerszövetség.
Gyors tempó ez egy olyan cégtől, ami még mindig küzd azért problémákkal: nem egyértelmű, hogy hosszú távon sikeresek lehetnek-e, és technológiai problémákkal is birkóznak, még akkor is, ha a hivatal ellenőrzése végül mindent rendben talált a kigyulladt akkumulátorok ügyével kapcsolatban. A mérleg másik serpenyőjében ott van az új töltő, amit az angol sajtó csak superchargernek (szupertöltő) hív: sokkal gyorsabban feltölthetőek vele a kocsik, akár percek alatt. Ezzel pedig ledolgozták azt a hátrányt, amit eddig a benzines kocsikkal szemben tartottak. Egyelőre csak pár száz töltőállomás van, Európában húsz, de 2015-re már az egész USA-t lefednék, és az EU területén is jó párat építenek még (Magyarországig sajnos nem érnek el).
Néhányan hősnek nézik tevékenységért Muskot, mások naiv idealistának tartják, amiért fő célja az elektromos autókkal a klímaváltozás elleni küzdelem. De a Paypalból meggazdagodott milliárdos nem naiv, a Tesla nem a jótékonykodásról szól. Azt is tudja, hogy a küzdelem nem az elektromos autók piacából való részesedésről szól, hanem a régi megoldás és az elektromos autók harcáról. Nem más gyártók elektromos autóival kell foglalkoznia: ők minél több pénzt raknak minden egyes új akkumulátorba, annál olcsóbb lesz a termék.
Minél több elektromos autó lesz az úton, annál nagyobb lesz az igény az elektromos töltőállomásokra. A szabadalmak megnyitásával tehát a cég ugyan másokon keresztül, de saját magának nyit utat. Mellékhatásként pedig talán bevitt egy gyomrost is az amerikai szabadalmi rendszernek: ha bejön a számítása, egyre többen követhetik majd példáját, és vége lehet annak, hogy minden gondolatot (mondjuk a lekerekített sarkú négyzetet) levédjenek, csak azért, hogy utána értelmetlenül hosszú pereskedéssel erre szakosodott cégek milliókhoz jussanak.