Index Vakbarát Hírportál

Tömegsírba temetik az iWiW-et

2014. június 30., hétfő 19:55

Hétfőn végleg bezár az iWiW. A Facebookkal szemben meglepően sokáig húzta: rengeteg közösségi oldal vagy túl korán született, vagy egyszerűen nem bírta az iramot a Facebookkal szemben. Volt, aki saját pénz kiadásába bukott bele, másoknak a felvásárlás nem tett jót. De ki védette le a közösségi oldal koncepcióját? És ki találta fel a lájkgombot? Melyik nagy cég menekítette közösségi oldalát Vietnamba? Mivel próbálkozott a Yahoo és a Microsoft?

2014. június 30-án bezárt az iWiW, és ezzel tényleg vége egy korszaknak, legalábbis a magyar internet történelmében. Nem a magyar közösségi oldal azonban az egyetlen, amely elvesztette a felhasználók múlékony figyelméért vívott csatát. Több mint egy tucat szájt süllyedt el szinte nyomtalanul csak a közösségi oldalak kategóriájában.

Déjà vu

Mi öl meg egy közösségimédia-oldalt? Az internetes régészek ennek a kérdésnek a megválaszolásához az úttörő közösségi oldalt, a Friendstert hívják segítségül, amely belefulladt a Facebook ébredésébe. Svájci kutatóknak köszönhetően tisztább képünk van összeomlásáról. Mielőtt a Friendster 2011-ben újraindult mint játékoldal, az Internet Archive még lementette a halott hálózatot. A svájci Federal Institute of Technology kutatója, David Garcia és csoportja ezt elemezték; munkájukat egyszerre tekintik internetes régészetnek és boncolásnak.

A Friendster valamikor a legdivatosabb közösségi oldal volt. A Google 2003-ban még 30 millió dollárért akarta megvenni. Technikai problémák és a sokkal hatékonyabb versenytárs, a Facebook megjelenése miatt azonban 2006-ra gyakorlatilag halott volt az USA-ban.

Pár évig még létezett, főleg Délkelet-Ázsiában volt népszerű. Végül 2009-ben az oldal redizájnja volt az utolsó szög a koporsóba.  Garcia szerint szinte tervezett bontással lett vége az oldalnak: a baráti társaságok gyenge kapcsolatai bomlottak fel nagy sebességgel (azaz azok a szálak, amelyek a különböző társaságokat összekötötték).

A kamulap megjósolta

Pont olyan kutatásról készített humoros videót az Onion nevű álhírportál, mint amit végül svájci kutatók elvégeztek.

A kutatók szerint 2009-ben még mindig több tízmillió felhasználó volt a Friendsteren, a hálózatot összekötő kapcsolatok azonban már nem voltak túl erősek. A felhasználók többsége nem csatlakozott túl sok másikhoz, és az új barátok is csak maroknyi kapcsolattal rendelkeztek. Annyira lazán kapcsolódtak a hálózathoz, hogy egyszerűen nem érte meg az új felület megtanulása.  A kutatók szerint először azok  a felhasználók kezdték el otthagyni az oldalt, akik összekötötték a társaságokat. Amint ők eltűntek, a Friendster hanyatlásnak indult.

Ami a kutatásból egyértelműen látszik: nem elég, ha valakinek rengeteg felhasználója van, arra is szükség van, hogy ezek szoros kapcsolatban legyenek egymással. Az iWiW több mint másfél millió felhasználója és a közöttük lévő több tízmillió kapcsolat sem volt elég arra, hogy az oldal állja a Facebook ostromát. A magyar oldal lejtmenetének okait korábbi cikkünkben elemeztük.

Nem az iWiW az egyetlen

Bár a történetük némileg különbözik, nem is mindet zárták be, csak átalakították, mára a gyakorlatban rengeteg közösségimédia-oldal lehúzta a rolót: eljelentéktelenedtek, hiszen hiába léteznek még, mit sem érnek felhasználók vagy aktivitás nélkül. Ma már úgy érezhetjük, a Facebook az egyetlen közösségi oldal, és ez szinte mindig így is volt, a valóság azonban ennél sokkal árnyaltabb. Íme néhány kalandos próbálkozás:

Az Avatars United nevű 2008-ban egy svéd cég által indított oldalon az online játékosok kapcsolódhattak össze. Az oldalt eladták a Linden Labnak, akik 2010 szeptember 23-án bezárták. Fénykorában 22 millió regisztrált felhasználója volt. 

A 2007-ben indult Bahu főleg francia és belga diákok között volt népszerű, mondjuk eleve csak 13-25 év közöttiek regisztrálhattak rá. 2008. július elsején zárt be, 1 millió felhasználója volt.

Igazi őskövület a Bolt, amely egy tiniknek szóló, 1996-ban indult közösségi oldal volt. Csetszobák és horoszkópok mellett ingyenes emailt is adtak a tagoknak. Eladták, megbánták, Bolt2 néven újraindították, visszaszerezték, közben mindenféle szerzői jogi vita volt az oldal körül, aztán 2008-ban végleg bezárt.

Capazoo nevű oldalt egy kanadai testvér pár alapította. A tagok barátokat vehettek fel, sokáig nem húzta: 2006-ban indult, 2008-ban lekapcsolták. Az oldalon saját digitális pénzt vezettek be, a jogi problémákat azonban nem sikerült megoldani, így végül csődöt jelentettek.


Lényegében a LinkedIn elődje az eConozco, a spanyol nyelvűek szakmai közösségi hálózata. 2003-ban indult, 2006-ban több mint 100 ezer felhasználója volt. Aztán megvette a szintén szakmai háló, a XING, és nyom nélkül beolvasztották.

A FitFinder egy időben az angolok kedvenc közösségi lapja volt. 2010-ben viccként indult két egyetemista között: egymásnak írtak, amikor megláttak egy jól kinéző lányt. Ennyi lett körülbelül az oldal koncepciója is: névtelenül lehetett üzenetet írni. Hamar népszerű lett az egyetemek között. Amikor nem sokkal később lekapcsolták, 250 ezer felhasználója volt.

A Mugshotot a Red Hat nevű, Linuxszal foglalkozó cég indította. Különlegessége, hogy járt hozzá asztali kliens is. 2009-ben a Red Hat egyszerűen kiírta, hogy az oldal már nem üzemel, mostanra pedig a redhat.com-ra irányítják a doménját.

Szintén őskövület a PlanetAll: 1996-ban alapították a Havard és az MIT friss diplomásai. Nagy eséllyel ez volt az első közösségi oldal az interneten. Ahogy ez lenni szokott, jött az óriás és lenyelte a kishalat: 1998-ban megvette az Amazon. 2000-ben be is zárták, bár néhány szolgáltatását integráltak. A felvásárlás alapján az Amazon levédette a közösségi oldalt mint fogalmat.

A 2007-ben indult Pownce mikrobloggolást és közösségi oldalakat ötvöző szolgáltatással fájlokat eseményeket és linkeket lehetett küldeni ismerőseinknek. Akkoriban nagyon sztárolták a techlapok, de így is csak 2008 decemberéig húzta a támogatás és a növekedés hiánya miatt.
Külföldön talán az egyik leghíresebb oldal a SixDegrees.com, amely 1997-től 2001-ig működött. Nem meglepő módon a neve a hat lépés távolságra utal. A felhasználók listázhatták barátaikat, családtagjaikat, úgy is, ha azok nem voltak fent az oldalon (ilyenkor meghívót kaptak). 350 ezer felhasználója és 100 alkalmazottja volt az oldalnak.  1999-ben 125 millió dollárért vette meg a YouthStream Media Networks.

A Surfbook egy korai közösségi oldal volt, egy holland programozó rakta össze. Levédettek egy olyan funkcionalitást, mint amit a Facebook lájkgombja tud, és természetesen perre is vitték a szabadalmat. 2014-ben vesztettek.

Próbálkozott közösségi oldallal a Microsoft is: a végső verzióval mindenféle előzmény és átalakítgatás után végül Windows Live Spaces néven 2010-ben jöttek elő, mintegy az MSN utódjaként. A csúcson havi 27 millió látogatója volt az oldalnak, a versenytársakat azonban nem sikerült lenyomni, így 2011-ben megszüntették.

A buliból persze a Yahoo sem maradhatott ki: első próbálkozásuk a Yahoo 360° volt, 2008-ban bezárták és a címek a központi oldalra irányítódnak – kivéve Vietnamban, ahol 360° Plus Vietnam néven él tovább. Másik próbálkozásukat az egyetemistáknak szóló Yahoo! Kickstartot szintén 2008-ban csukták be, ahogy a Yahoo Masht is, ami annyival tudott többet, mint a versenytársak, hogy a felhasználók egymás oldalait is szerkeszthették. Nem lett népszerű. 

Rovatok