Index Vakbarát Hírportál

Ködben, hóban látó okosszemüveg pilótáknak

2014. július 23., szerda 12:09

Bár valószínűleg senki sem ülne fel szívesen olyan repülőgépre, amit egy Google Glassen facebookozó pilóta vezet, úgy tűnik, az okosszemüvegek felválthatják a kapitányok csajozós Ray-Ban-jét. A Google már hónapokkal ezelőtt megpróbált betörni a pilótafülkékbe új kütyüjével, amit persze nem lájkvadász képek lődözésére, hanem térképek és az időjárási viszonyok böngészésére használnak a pilóták. A sajátos újítás legkomolyabb haszna – az óriáscég reklámozásán túl – nyilvánvalónak tűnik: mivel az adatok hangvezérlésre jelennek meg a kijelzőn, a pilótának nem kell megosztania figyelmét megannyi műszer és bárányfelhő között.

Bár ezt az elvet hasonlóan szem előtt tartotta, az izraeli Elbit Systems keményen rálicitált a Google-re saját okosszemüvegével. A Skylens-nek becézett találmány ugyanis amellett, hogy lencséin képes megjeleníteni a környező légiforgalom, illetve a pilótafülke egyes műszereinek adatait, tiszta látást biztosít viselőjének a legzordabb időjárási viszonyok között is. A munka érdemi részét persze nem a szemüveg, hanem a gép orrába szerelt multispektrális kamera végzi, amely ködben, esőben, hóban, vagy épp egy tomboló homokviharban is kivehető képet közvetít a környezetről a lencsékre. A szemüveget emellett egy mozgásérzékelő szenzorral is felszerelték, így a kép mindig szinkronban marad a pilóta fejtartásával.

A Skylens elsősorban azokon a kisebb repülőgépeken, illetve helikopteren bizonyulhat hasznosnak, melyeket méretükből adódóan nem szereltek fel landolássegítő eszközökkel, ám komoly segítséget nyújthat a pilótáknak katonai bevetéseken is. Amennyiben a készülék nem bukik el a légialkalmassági vizsgálatokon, akár már 2016-ban piacra kerülhet, ám nem mindenki osztja a gyártó felhőtlen optimizmusát. Simon Brown angol pilótaoktató szerint például egyenesen veszélyes lenne a Skylens forgalmazása, hiszen így sokan kedvet (és hamis önbizalmat) kaphatnak az ítéletidőben való röpködéshez.

Rovatok