Kipróbáltuk az Ellót, az általunk már múlt héten megírt hipszterfészbúkot, a monokróm, haszontalan, de legalább reklámmentes közösségi oldalt. A fél internet ezen pörög, bár lassan többségben lesznek azok a cikkek, amelyek szerint az egész csak egy lufi, az aktuális felkapott, de tartalmatlan hülyeség, amit jövő héten már elfelejtünk.
A felhasználók állítólag tömegesen vándorolnak el a Facebookról, a valóság azonban ennél sokkal árnyaltabb lehet. A Facebook elvileg csak a valódi nevek használatát engedélyezi, ezért az LMBTQIA közösség drag queennek nevezett tagjai, akik csak a színpadon cserélnek nemi identitást és hozzá nevet, gondban vannak, ha a művésznevüket használnák. Úgy tűnik, ők tényleg váltanak az Ellóra, ahol bármilyen nevet használhatnak.
Cserébe az összes bejegyzés nyilvános, nincs lehetőség semmilyen finomhangolásra. Arról nem beszélve, hogy könnyen el lehet lopni bárki identitását, semmiféle ellenőrzés nincs. Mark Zuckerberg például valószínűleg igazából nem regisztrált, mégis ott van.
Update. A meghívót kiosztottuk, ezért járt:
derogál a melóm
bár lenne ello-m
ma sincs főnök
A meghívásos rendszer miatt robban most elég nagyot a hálózat, mindenki kíváncsi az újdonságra, a meghívóval bekerülés mégis csak exkluzív dolog, nem véletlenül csinálta így jó sokáig az iWiW is. Aztán persze jött a Facebook, ahová szabadon lehetett regisztrálni, és értelmetlenné vált az egész.
Vonzó lehet az is, hogy nincs rajta reklám, de egyből felmerül a kérdés, hogy akkor honnan lesz pénz az oldal fenntartására, meg hát mégis vállalkozásról van szó. Az alapítók nyilatkoztak a Bussiness Insidernek, sokkal okosabbak nem lettünk: reklámok tényleg nem lesznek, hanem bizonyos funkciókat pénzért lehet majd használni. A reklámokra épülő modellek korában nem túl valószínű, hogy ez a megoldás működne.
Az Ello jelenlegi formájában semmivel sem tud többet, mint mondjuk a Tumblr, cserébe tele van átgondolatlan menüelemekkel, és bár ez ízlés kérdése, nekem kifolyik a szemem ettől a dizájntól. Ráadásul, bár rendes tőkeinjekciót kapott (a pénz nem elég, a 41 millió dolláros Colorból sem lett semmi), tényleg nagyon kevés funkciója van, a hosszas listából, hogy mit kellene még csinálni, eddig három dolog készült el (linkelni sajnos nem lehet rá, mert nagyon hipszter lenyílós, külön hivatkozás nélküli menüben van).
A keresés borzalmas, fél órát kell gondolkodni, mire az ember rájön, hogy a Discover (Felfedezés) menüben – ahol az oldal mindig ugyanazt a sokat követett, de nekem teljesen ismeretlen öt embert mutatja – az nem egy felirat, hogy Search (keresés), hanem oda kell kattintani, és akkor be lehet írni, amit akarunk. Aztán vagy talál valakit, vagy nem. Mivel álneveket is lehet használni, nem olyan egyszerű kérdés ez.
Csak azokat követjük könnyen, akiknek mi magunk küldtünk meghívót, ők az ismerőseink lesznek, ha akarjuk, ha nem. Ugyanígy, a zaj fülre alapértelmezetten bekerül az Ello fő profilja. Mi biztosak vagyunk benne, hogy ennyiért senki sem fogja elhagyni a Facebookot, ahol ma már csoportok, összetett keresés, márkáknak külön oldalak várják. Még akkor sem, ha tele van reklámmal.