Közutakon is lehet versenyezni, csak jól kell meghatározni a célokat. Pont ezt tervezi a Smartdrive csapata: összeraktak egy kütyüt, hogy újabb és újabb kihívások állítsák a sofőröket. Ne aggódjon, nem lesz százezer Niki Lauda az utakon, mert ebben a versenyben nem a gyorsabb győz, hanem aki olcsóbban és biztonságosabban közlekedik.
Fillérekből lehet okosítani az autónkat, és az sem gond, ha most nincs benne semmilyen extra. Amit az elmúlt tíz évben gyártottak le, azon valószínűleg megoldható a tuning, és sokkal szórakoztatóbbá válhat a vezetés. A Smartdrive alapítói ugyanis arra jöttek rá, hogy autózás közben rengeteg értékes adat keletkezik, és azokat sokféleképpen fel tudják használni. Ennek érdekében kifejlesztettek egy kis adatgyűjtő eszközt, aminek tízezres nagyságrendben csupán darabonként pár ezer forint lenne a gyártása. A vállalat azonban jóval nagyobb felhasználói bázisban gondolkozik, mert amit kínálni tud, az több százmillió autósnak lehet hasznos.
Smartdrive Car Rental — Future Vision from Gergo Nyikos on Vimeo.
Minden modern járműben van egy szabványos diagnosztikai csatlakozó, melyen át ki lehet nyerni a működéssel kapcsolatos adatokat: fordulatszámot, sebességet, váltóállást és gázpedálszöget. Erre a portra csatlakozik a Smartdrive eszköze, és van még rajta néhány extra szenzor is, hogy a gyorsulásról, az autót érő erőhatásokról és a földrajzi helyzetről is legyenek információk. A hüvelykujjnyi elektronikát mobilnetes kapcsolattal is el tudják látni, és akkor rögtön fel tudják tölteni az adatokat egy szerverre.
Azt nem nagyon kell magyarázni, hogy egy biztosító miért akarja ismerni a sofőrök vezetési stílusát. Aki az közutakat versenypályának tekinti, az nagyobb kockázatot jelent, tehát érdemes tőle több pénzt bevasalni. Ugyanakkor a kezdő sofőröket sem muszáj magas biztosítási díjakkal büntetni, csak mert még nem lehet felírni a kartonjukra több év balesetmentes vezetést. Ettől ők még lehetnek nagyon óvatosak és körültekintők. A Smartdrive járműfigyelő eszköze bármelyik esetről szállítani tudja majd a szükséges adatokat.
„Mindenki le akart beszélni minket a hardverfejlesztésről, de erre szükség volt, mert nem akaruk olcsó kínai eszközökre építeni a szolgáltatásunk működését” - mondta Varga Péter, aki a hardverfejlesztést koordinálja. „Fél év elment a fejlesztéssel, de így legalább ismerjük az eszközt, és ha egy megrendelő módosítást kér, akkor azt gyorsan tudjuk teljesíteni.”
A hardver önmagában nem nagy üzlet, a Smartdrive fejlesztői azt se bánnák, ha lemásolnák a fejlesztésüket. „Attól lesz ütős az ajánlatunk, hogy tartozik hozzá adatelemzés és felhasználói interfész is. Nekünk abban kell jónak lennünk, hogy az információkat érthetővé és hasznossá tegyük” - tette hozzá Szabó Balázs, társalapító, a vállalkozás ügyvezetője.
„Folyamatosan fejlődő szoftvert kapnak a felhasználók, minél többet használják, annál több új funkció jelenik meg” - vázolta fel a felhasználók szórakoztatásával kapcsolatos terveket Nyikos Gergő, aki a termékfejlesztésért felel. „Az első napon például kap egy feladatot, hogy vezessen el munkába. Így megvan, hogy mennyit fogyaszt, és a következő napon már adhatjuk azt a feladatot, hogy fogyasszon ennél kevesebbet. Majd azt, hogy szintén felhasználó ismerőseivel mindannyian fogyasszanak kevesebbet. Aki sokat gyorsít, gyorsítson kevesebbet. A játékot össze akarjuk kötni valós előnyökkel is, hogy aki gazdaságosan, ügyesen vezet, az meg legyen jutalmazva.”
A vezetéssel kapcsolatos adatok nemcsak a biztosítóknak jönnek jól. A Smartdrive megcélozná az autókölcsönző cégeket is, hiszen nekik is jól jön, ha játékos módszerekkel tudják rávenni az ügyfeleiket, vigyázzanak a rájuk bízott autóra. Akár ez alapján is oszthatnának bónuszokat, mint amikor a légitársaságoknál leutazható kilométereket kapnak a törzsutasok. Ugyanez működhet a saját járműflottával rendelkező cégeknél, de lemehetünk egészen a családokig is: sok szülő szeretné tudni, hogy mit művel a gyerek a családi autó volánja mögött.
A Smartdrive februárban kezdte a munkát, mostanáig az első befektetők és az alapítók pénzéből tartották fenn magukat. Már készülnek egy komolyabb magtőke bevonására, hogy tovább tudjanak növekedni. „Nagyon keményen fel kell gyorsulni, mert már az elején úgy vágtunk bele, hogy az európai piac a cél” - mondja Szabó Balázs. „Tudatosan arra törekszünk, hogy a tőkebevonás olyan feltételekkel történjen, amellyel később a nemzetközi piacra tudunk lépni.”
Szabó Balázs külön felhívta rá a figyelmemet, hogy ők nem akarnak startup-celebekké válni, hanem egy működő vállalkozást akarnak felépíteni. Természetesen ők is eljárnak néhány startup-rendezvényre, és a versenyeken már értek el sikereket: a nemzetközi Pioneers Festival több mint ezer jelentkezőből őket is beválasztotta az 50 legjobb startup közé. A Smartdrive azonban igyekszik a helyén kezelni ezeket a rendezvényeket, és inkább a munkára fókuszálnak.