Index Vakbarát Hírportál

Budapestről is elérhető a tech világ csúcsa

2014. október 22., szerda 11:18

A Skyscanner, az utazási szegmens világszinten egyik legértékesebb technológia start up cége megveszi a magyar Team Distinctiont, rájuk épül a jövőben a turisztikai cég mobilos stratégiája.

Magyarországon ritkának mondható sikersztorit tud felmutatni a Team Distinction: négy éve vágtak bele a mobilappok fejlesztésébe, és sikerült egy globális szinten elismert csapatot felépíteni. Erre Európa egyik legértékesebb startupja, a skót Skyscanner is felfigyelt, és felvásárolja a céget. A még ma is ott dolgozó alapítók, Orosz Bálint és Kapui Ákos nem árulták el a vételárat, de azt igen, hogy a Skyscannernél vezetői pozícióba kerülnek. Így egy csapásra olyan ajtók nyílnak meg előttük a technológiai világban, amelyek a kis magyar cégek előtt általában zárva vannak.

Hello, ti mit kerestek itt?

Három évvel ezelőtt, a Nokia londoni rendezvényén véletlenül futottam össze Orosz Bálinttal: sorban álltunk a ruhatár előtt, és felfigyeltünk egymás magyar szavaira. Ő éppen akkor csöppent bele a fejlesztők globális közösségébe, a Microsoft brit központjában ugyanis rátaláltak a Cocktail Flow nevű alkalmazásukra, amely gyönyörűen mutatta be a Windows Phone új dizájnját.

A Distinctiont 2010 szeptemberében alapították, és a létszám mostanra harminc főre bővült. Nemrég költöztek be az Urbanista blog által is menőnek tartott K6 irodaházba az Astoriánál, a korábbi díjnyertes irodájukat ugyanis kinőtték. Az új irodaházban is több emeletet foglaltak le, mint amennyire jelenleg szükségük van, mert bíznak a növekedésben. Ez nem nagyzolás: a napokban vették át a Deloitte díját a Rising Stars kategóriában, Közép-Európa leggyorsabban növekvő fiatal technológiai cégeként, ami a számok nyelvén idén már több mint 600 millió forintos bevételt és közel 50%-os profitot jelent.

Természetesen iOS és Android platformokon is elérhetők a saját alkalmazásaik, illetve dolgoztak a Red Bullnak, a Microsoftnak, a Nokiának, és persze a Skyscannernek is. Orosz Bálint elmondta, három éve a WhatsApp is bejelentkezett náluk, hogy tudnának-e Windows Phone-ra fejleszteni, de akkoriban nagyon sok munkájuk volt, ezért nem tudták elvállalni.

Ugrás a nagyvilágba

A Skyscanner egy turisztikai vállalat, a weboldalán és az alkalmazásaival repülőjegyet, szállást vagy bérautókat tudunk lefoglalni. Ez Skócia első számú technológiai cége, nem véletlen, hogy egy évvel ezelőtt a Sequoia Capital – a Szilícium-völgy leghíresebb befektetőcégeinek egyike – története egyik legnagyobb befektetésével lett tulajdonos. A Skyscanner jelenlegi értékelése körülbelül 1 milliárd dollár , 2013 éves forgalma 110 millió dollár, és nagyjából 30 millió dollár a profitja. A Distinction az eddigi legnagyobb felvásárlása lesz, a 450 fős szervezet 30 budapesti fejlesztővel, designerrel, termékmenedzserrel és kreatív szakemberrel bővül.

A magyar csapat három éve fejleszti a Skyscanner mobilalkalmazását, és Orosz Bálint szerint mindig jó volt a kapcsolat közöttük, ezért eshetett rájuk a választás. „Ez mindkét cégnek nagy ugrás lesz az időben. Nekik nem kell a nulláról felépíteniük egy mobilfejlesztő-csapatot, mi pedig egy stratégiailag fontos területen dolgozhatunk, és a világ legnagyobb cégeivel szemben kell majd helytállni. Azt várják tőlünk, hogy vigyük tovább az innovatív megközelítésünket, és ehhez nagy támogatást fogunk kapni” - mondta a Distinction ügyvezetője.

„Jó üzenete van annak, hogy külső intézményi befektetés nélkül, 4 évesen megugrottuk ezt a szintet” - mondta Orosz Bálint. Ez azt bizonyítja, hogy itthonról is lehet globális szinten versenyezni, az itteni tudás és kultúra versenyképes. A vállalat dolgozóinak nagy része a BME-n végzett, az alapítók – Orosz Bálint, Kapui Ákos, Zöld László – is onnan ismerik egymást. A cégben szinte kizárólag mérnökök, fejlesztők találhatók, az üzleti jellegű döntésekben a csapathoz 2011-ben csatlakozott Weiszbart Zsolt társtulajdonos segítette az alapítókat.

Több oka volt annak, hogy elfogadták a Skyscanner ajánlatát. „Egészen más egy angol startup munkakultúrája, mint az amerikaiaké. Az USA-ban kihajtják az ember belét, ingyen étellel veszik rá a dolgozókat arra, hogy reggeltől estig bent legyenek a cégnél. Az európai vállalatok ezzel szemben emberközpontúak, családcentrikusak, fontosnak tartják, hogy a munkaidő és a magánélet egyensúlyban legyen.”

És az sem utolsó szempont, hogy a Skyscanner részévé válva több tízmillió felhasználó életére lesznek befolyással.

Rovatok