Újra fellángolt a vita az F-35-ösök körül, amikor kiderült, hogy a szoftverfejlesztés lassúsága miatt a gépágyú csak 2019-ben lesz használható.
Hiába számít az amerikai haderő egyik büszkeségének a négyszáz milliárd dolláros költséggel kifejlesztett F-35-ös ( Joint Strike Fighter) vadászgép, a projektet számtalan kritika érte már – akadnak szakértők, akik szerint alapjaiban elhibázott a repülő koncepciója, mivel egyetlen fontos feladatra sem alkalmas teljes mértékben –, leginkább azért, mert szokatlanul lassan, drágán, nagyon sok hibát kitermelve halad a megvalósítás.
Egy, a Pentagon ellenőrző csoportja által készített jelentés már az év elején felhívta a figyelmet arra, hogy számtalan fontos részelem – pl. szoftverek – nem készültek még el, és nemrég derült ki, hogy az F-35-ös egyik változata egy hiányzó szoftver miatt nem tudja használni a szárazföldi csapatok támogatásánál és a közvetlen légi harcban is elengedhetetlen négycsöves gépágyúját – írta meg riportjában a Daily Beast.
A lap forrásai szerint már biztos, hogy így nem tudják majd hadrendbe állítani az Egyesült Államokban 2016-ban, valószínűleg három-négy évvel kell elhalasztani váltást a már most is csúszásban lévő, még 2006-ban megindított projekt keretében. Egyébként nem csak időbeli késlekedésről van szó, hanem az eredetileg tervezett 161 milliárdos költség is több mint a duplájára nőtt – és ezt az újabb csúszás még tovább hizlalja majd. Egy szakértő az orosz rt.com portálnak elmondta, hogy a gép szoftvere roppant összetett, ezért öt blokkra osztották a mérnökök, és fokozatosan tervezik a bevezetését – ám jelenleg még csak az első blokk készült el, a repülők egyelőre ezt használják. A gépágyú vezérlésének egyes elemei csak a negyedik blokkban kerülnek elő, és ez várhatólag nem készül el 2019 előtt.
A Lockheed Martin által nemzetközi együttműködésben gyártott gép egyébként több ország figyelmét is felkeltette, és a meggyőző bemutatók is hozzájárultak ahhoz, hogy jó pár hadsereg rendelt már az F–35-ös valamelyik változatából.