Közel négyszer annyian vesztették életüket polgári légi katasztrófákban 2014-ben, mint egy évvel korábban - közölte egy német intézet.
Tavaly összesen 970 ember halt meg légi szerencsétlenségekben, szemben a 2013-as 251 halálos áldozattal. Ez évtizedes összehasonlításban a második legmagasabb szám - mondta Jan-Arwed Richter, a hamburgi Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre (JACDEC) munkatársa a cég saját adataira hivatkozva.
Legutóbb 2005-ben haltak meg hasonlóan sokan légi katasztrófákban, akkor 1014 ember halt meg repülőgép-balesetben, írja az MTI.
Tavaly négy olyan katasztrófa is történt, amely egyenként több mint száz halálos áldozatot követelt. Kettő a maláj nemzeti légitársaság, a Malaysia Airlines gépeit érintette: a társaság Kuala Lumpurból Pekingbe tartó MH370-es járata márciusban a fedélzetén 239 emberrel nyomtalanul eltűnt a Dél-kínai-tenger felett. Feltételezések szerint az Indiai-óceánba csapódott a gép, de sorsáról azóta sem tudni biztosat. A cég egy másik járatát, az Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó MH17-est júliusban rakétatámadás érte Kelet-Ukrajna felett, a tragédia 298 emberéletet követelt.
Ezzel a Malaysia Airlines egy év alatt két Boeing 777-es gépet vesztett, ami példátlan a légi közlekedés történetében. A két esetben összesen 537-en haltak meg. A maláj cég a JACDEC által a világ 60 legnagyobb légitársaságának biztonságosságát vizsgáló listáján ezzel a 34-ről a 57. helyre esett vissza.
Decemberben Indonézia felségvizein a - szintén részben maláj tulajdonban lévő - AirAsia légitársaság 8501-es járata a Jávai-tengerbe zuhant, 162 ember lelte halálát. Júliusban pedig 116-an haltak meg, amikor az Air Algeria egy utasszállítója lezuhant Maliban.
Ugyanakkor szakértők arra is felhívták a figyelmet, hogy a halálos balesetek számát, illetve az áldozatoknak a teljes légi forgalomhoz viszonyított arányát tekintve biztonságos év volt 2014. Mindössze nyolc esetben végződött légi baleset halálesettel tavaly, szemben a 2005-ös 24-gyel. Az Aviation Safety Network nevű adatbázis szerint a 2014-es adat a legalacsonyabb a repülés történetében.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adataiból pedig az derül ki, hogy míg 2009-ben minden másfél millió repülésenként következett be egy, a teljes gép elpusztulásával járó katasztrófa, addig ez a szám 2014 szeptemberében - a két maláj gép tragédiája után - már 4,5 millió volt.
Ezek a számok azt jelzik szakértők szerint, hogy az idei évben bekövetkezett katasztrófák a maguk nemében sajátságos esetek voltak,
A JACDEC 30 év baleseteit figyelembe vevő listája szerint egyébként a hongkongi Cathay Pacific a legbiztonságosabb légitársaság a világon, Európában pedig a holland KLM-é a megtisztelő cím.