A Google végleg kihátrált az 1500 dolláros okosszemüvege, a Glass mögül. A viselhető technológia zászlóshajójában sokan látták a potenciált, de a Google nem kész termékként, hanem formálható eszközként gondolt a szemüvegre. Hogy a felhasználók és a fejlesztők mennyire akarták formálni, azt a bukása jól mutatja. De ez még nem a vég; a Glassnek megvoltak a maga hibái és hátrányai, de akkor is inkább első fecskeként, mint utolsó hírmondóként érdemes gondolni rá.
Amikor az Apollo–13 oxigéntartálya félúton a Hold felé felrobbant, a legénység és a NASA tudta, hogy búcsút mondhatnak a Holdra szállásnak. A kérdés innentől fogva az volt, hogy az űrhajósok is odavesznek-e, vagy meg tudják menteni az életüket. Bár a Holdra nem jutottak el, a földi irányítás segítségével a legénység épségben visszatérhetett a Földre. A NASA később sikeres kudarcnak minősítette a missziót. Hiába nem érték el a Holdat, a három űrhajós túlélte az utat, pedig erre senki nem fogadott volna.
Ilyen sikeres kudarc volt a Google Glass is.
Most, 2015 elején úgy tűnik, a Google Glass elsősorban azért született meg, mert létezett a gyártáshoz szükséges technológia. A technikai fejlődés nem előre elrendelt irányban zajlik; az új alkatrészek gyártása, a miniatürizálási lehetőségek javulása vagy a szoftverek fejlődése gyakran késztetik kísérletezésre a mérnököket. Vannak új fejlesztések, amik természetes igényeket elégítenek ki (például az okostelefonok és a tabletek), és vannak, amik új igényeket teremtettek. A Glass leginkább ennek a kettőnek a határmezsgyéjén mozog.
A Google valószínűleg belátta, hogy nem érdemes tovább futtatni a projektet. Júliusban Babak Parviz, a Glass vezető fejlesztője lelépett az Amazonhoz, és az első felhasználók sem rajonganak a készülékért. James Katz például azért adta vissza a szemüveget, mert nem vette sok hasznát, az viszont nagyon idegesítette, hogy mennyire megbámulják, ha viseli.
A Glass a maga műfajában vadonatúj termék volt; ekkora számítási teljesítményt és ilyen sokoldalúságot korábban talán még senki nem zsúfolt bele egy viselhető eszközbe. A Google tudta, hogy ebben rengeteg lehetőség van, de a fejlesztőkre bízta ennek a kiaknázását. Hogy mire lesz ez jó? Hát, azt mindenki találja ki magának. Néhányan kitalálták, de a többséget teljesen hidegen hagyta a dolog.
Viszont ez nem jelenti azt, hogy a Google Glass evolúciós zsákutca volt. Sőt, pont annak a jele, hogy eláraszthatnak minket árasztani az ilyen eszközök. A Glass egy első fecske volt, csak nem nyarat csinált, hanem mindenki agyon akarta lőni. Van ilyen. A Nintendo Power Glove is megmutatta, milyen jópofa dolog a mozgásérzékelős videojáték, aztán amikor megbukott, a Nintendo húsz évet várt, mire ismét hasonlóval próbálkozott. A Wii már óriási siker lett. Évtizedekig tartott, amíg kiforrott a technológia, és az emberek is elfogadták, hogy a videojáték nem ér véget a joypadnél.
Ma még a Google Glass is épp olyan fura öszvérnek tűnik, mint a Power Glove. És legalább olyan kiforratlan is; mert igen, az okosszemüveget jó okkal lehetett utálni.
Pesze, a Glass nem volt használhatatlan eszköz. Újságíróként dolgozva például hasznos lehet, ha olyan videókat készíthetünk, amiket máshogy nem tudnánk, csak az orrunkra kötött kamerával, és az alkalmazások között is voltak jópofák. A fénymérő, a zoomolási lehetőség (kvázi távcső), a térkép, a beszélt szöveget feliratozó alkalmazás, vagy az interaktív csillagtérkép jópofák voltak, de nem győzte meg a széles tömegeket arról, hogy ez megér 1500 dollárt. Az meg utoljára a Neuromancerben volt menő, hogy állandóan láthatjuk magunk előtt, hány óra van.
Hogy ez rögös út lesz, azt már akkor tudni lehetett, amikor a Glasst még be sem mutatták. Amikor kiborgot vertek egy párizsi McDonald'sban, csak mert leszerelhetetlen fejkamerát viselt, már akkor nyilvánvalóvá vált, hogy kevesen tolerálják a pofájukba tolt videokamerát. A miniatürizálás és a tömeggyártás nem készült fel az adatvédelmi ombudsmanokra. Sem az átlagemberekre. A Glass még a mostaninál is bétább verzió volt, amikor már egy csomó helyről kitiltották őket; lehet, hogy kevesen használták a szemüveget, de azt mindenki tudta, hogy alkalmas a magánszféra megsértésére.
Az ilyen előítéletektől nehéz szabadulni. Emlékeznek még a rádiótelefon szóra? És arra, hogy a kilencvenes években mindenki bunkofonnak rövidítette? Igen, annak idején egyértelmű volt, hogy aki mobiltelefont használ, az egy feltűnősködő, újgazdag bunkó. Ma evidencia, hogy aki Google Glasst használ, az feltűnősködő, újgazdag bunkó. A glasshole (glass + asshole) kifejezést hallották már? Nagyjából ugyanazt jelenti. És ezen még a Google etikai kódexe sem segített.
Mert hát kik engedhetnek meg maguknak egy ilyen kütyüt? Azok, akik keresnek annyit, hogy ilyesmire is elszórhatják. San Franciscóban a Google Glass a társadalmi egyenlőtlenség szimbóluma lett. A szilícium-völgyi cégek sikere ugyancsak felsrófolta a környékbeli ingatlanárakat, ami nyilván nem tetszik azoknak, akik évtizede óta itt élnek, és a tech cégek térnyerése miatt megtűrt senkik lettek a saját otthonukban. Nekik a Glass olyan volt, mint a bikának a vörös posztó; a szemüveg a helyieket ellehetetlenítő gazdagok ikonja lett.
A Glassnek meg kellett küzdenie ezekkel az előítéletekkel, ráadásul úgy, hogy mindeközben még menő sem lehetett. Engem is meglepett, amikor a CES-en láttam újságírókat, akik hordták és használták is. Pedig egy diszkrét fejkamera hatékonyabb lehet, mint a klasszikus diktafon-fényképezőgép-jegyzetfüzet kombó, de a Glass a mostani formájában túl ormótlan ahhoz, hogy sikeres lehessen. Maximum a megszállott kockák láthatnak benne potenciált, de belőlük nehezen lesz divatdiktátor.
Ez nemcsak a Glass sorsa; minden viselhető eszköz számíthat hasonló fogadtatásra. Amíg ezeket nem lehet könnyűszerrel beilleszteni a mindennapi életbe, addig nem lesz belőlük népszerű termék. Miért is lenne az, ha egyelőre egy okostelefon egyelőre minden szempontból sokkal jobb és kényelmesebb?
A Google ezzel nyilván tisztában volt: a Glass direkt került ennyire nyers formában a felhasználókhoz. Azt szerették volna, ha a korai vásárlók lelkesedése viszi a hátán a projektet; ha az első vásárlók aknázzák ki az eszköz teljes potenciálját, és ez lendíti előre a népszerűségét. Úgy viszont nehéz ilyet csinálni, hogy az embert közben glasshole-nak nézik. Az átlagember csak annyit tudott a Google Glassről, hogy ez egy drága, használhatatlan cucc, és senki ne kamerázzon vele a pofájába. Ezzel valószínűleg nem számoltak előre – vagy mégis, és épp azért lett belőle a kiválasztott kevesek méregdrága játékszere?
Megesik, hogy a fejlődés előrerohan, és nem néz hátra, hogy követi-e valaki. Amikor az Avatar több százmillió dollárt hozott a moziknak, és a kijelzőgyártás elért abba a fázisba, hogy az otthonokba is bekerülhettek a 3d tévék, a gyártók sorozatban hozták ki az új tévéket a térhatású szemüvegekkel, és a filmkiadók is besoroltak mögéjük a 3d filmekkel. Csak a tévénézőket nem kérdezték meg, szükségük lenne-e rá. Kényelmesebb volt kirakni az egyenlőségjelet a térhatású mozikba eladott több százmilliló jegy és az otthoni tévézési szokások közé.
Aztán a tévézők többsége rájött, hogy a szemüveg nélküli tévézés kényelme többet ér a 3d-nél. Az átlagos felhasználó nyitott az újdonságokra, de csak akkor, ha az megfizethető, és semmilyen áldozatot nem kell hoznia érte. A 3d tévék viszont drágák voltak, és rákényszerítették a nézőt, hogy viseljen szemüveget a tévézéshez. Hogy ez mennyire volt jó ötlet, jól mutatja, hogy az idei CES hívószava már nem a 3d, hanem a 4K volt. A nagy felbontás szemüveg nélkül is jól látható javulást hoz.
Ez az, amit mindenkinek figyelembe kell vennie, aki radikálisan új eszközt tervez, amivel beavatkozik a felhasználó mindennapi életvitelébe.
A Glass útja nem olyan volt, mint a hagyományos elektronikus eszközöké, így a végeredményen sincs miért csodálkozni. A mobiltelefon, az internet, a személyi számítógépek mind a katonai, üzleti és kormányzati életből szivárogtak át a civil szférába, és tudni lehetett, hogy mire fogják őket használni. A Glass viszont egy általános célú eszköz, amiről a gyártója sem árulta el, hogy miért érdemes kifizetni érte 1500 dollárt.
Hiába, hogy a kreatív fejlesztők hasznos orvosi és műszaki segédeszközt is faraghattak belőle, ezeket a lehetőségeket nem a Google aknázta ki belőle. Persze, akinek volt biciklije és okosszemüvege, az tudta, milyen kényelmes, hogy nem kell megállnia a térkép átböngészéséért, hanem egyből láthatja maga előtt, de ezek az apróságok is menet közben derülnek ki, így nem lehet rájuk marketingkampányt építeni.
Viszont, ahogy a Wired cikke is megjegyzi, előre meghatározott céllal és feladatkörrel csak a tömegpiacra szánt eszközöket szokták bevezetni – a Google Glasst ezzel szemben arra tervezték, hogy a felhasználók legyenek a kísérleti nyulak. Nekik kellett hozzá szoftvert írni, próbálgatni, tesztelni, határokat feszegetni. Ez működött is, de csak a profi felhasználás területén. A világsikerhez ez édeskevés. Ez a bukás viszont, ha egyáltalán az, nem a viselhető technológia bukása. Rengeteg cég kínál ilyen készülékeket: vannak egészségügyi szenzorok, fitnesztrackerek, okoskarórák, és ezek közül sokan számíthatnak szép sikerre.
A Glass is hozhat paradigmaváltást – ha valamiért, hát ezért lehet róla sikeres kudarcként beszélni. Lehet, hogy most még csak egy széles körben gyűlölt, általános felhasználásra alkalmatlan, méregdrága eszköz, de a mobiltelefon sem egyik napról a másikra lett népszerű. Nem nehéz elképzelni, hogy az olcsó, könnyű, jól működő és sokoldalú okosszemüvegek idővel elárasztják a piacot, és tíz év múlva már röhögni fogunk a Google Glass körüli hisztérián. Előfordult már, hogy így kezdődött a jövő.