Index Vakbarát Hírportál

Siker vagy bukás a Prezi második terméke?

2015. február 11., szerda 00:16

Kedden megjelent a Nutshell nevű mobilos alkamazás, a Prezi második terméke, amit a világsikerű prezentációs szoftver mellett fejlesztettek ki. Ezzel a programmal rövid videókat tudunk összeállítani néhány gombnyomással. Úgy, mint a Coub vagy az Instagram segítségével? – kérdezhetik a videóbütykölők. Hát nem.

Évek óta vártuk a Prezi második termékét, mert a cikkcakkban és odavissza zoomolva megnézhető prezentációról úgy véltük, ez kevés lesz a világuralomhoz. Márpedig a Prezi alapítói úgy vágtak bele ebbe az egészbe, hogy a cél a következő egymilliárd dolláros cég létrehozása.

Most megtörtént a csoda, elkészült a Nutshell nevű új alkalmazás, amivel rövid történeteket tudunk készíteni, és megosztani. Akárcsak a Coub vagy az Instagram segítségével, de mégis egészen másképp.  

„Ez nekünk egy kísérlet, kíváncsiak vagyunk, hogy hová vezet, mire jó ez a formátum.” - mondta Somlai-Fischer Ádám társalapító és vezető dizájner, ami először úgy hangzott, mintha csak úgy hobbiból rakták volna össze a szoftvert. „Az ember néha egy pillanatra elmereng, és mi is ezt próbáltuk megvalósítani” - tette hozzá.

Mi is megálltunk egy pillanatra a Prezi székházában Somlai-Fischer Ádámmal, és pár másodperc alatt összedobtunk egy közös videót, íme:

Tényleg pont olyanok a Nutshellel készült videók, mint amikor egy-egy pillanatra megakad a figyelmünk valamin, de aztán továbbhalad a tekintetünk. A felvétel során három fotót kell készíteni, azaz ilyenkor meg-megállunk egy pillanatra, és a videó szerkesztésekor ezekhez a szünetekhez fűzhetjük hozzá a gondolatainkat. 

A képre ráilleszthetünk szöveget is, de néha az ember könnyebben közli a mondandóját egy találó képpel vagy animációval.

Ezért van tele a Nutshell a Gál Fruzsina által megrajzolt animált karakterekkel.

A kényszerszünetek megváltoztatják a fotózás élményét, állítja Somlai-Fischer Ádám, mert arra ösztönzi a felhasználót, hogy keressen érdekesebb dolgokat a helyszínen. 

Első ránézésre tök egyszerűnek tűnik a szoftver: rögzíteni kell a videót, rá kell illeszteni pár animációt, és már készen is vagyunk. Csakhogy ez a szoftver nem néhány hét alatt lett összerakva, hanem egy éve készül. Az volt a kiindulópont, hogy a Prezit is sokan használják személyesebb tartalmak, üzenetek megosztására, de azt nem olyan egyszerű használni, mint egy mobilon futó alkalmazást. Elkezdtek kísérletezni, és amikor már megvolt, hogy mit is akarnak megvalósítani, akkor következett a fejlesztés.

Amikor elkészül a videó és a három kép, akkor lépnek működébe a hónapokon át fejlesztett matematikai algoritmusok. Ezek többek között azt számolják ki a kép néhány pontjának a torzulásából, hogy merrefelé mozgattuk a kamerát. Pontosan be kell állítani a videós részek sebességét, és a képhez hozzá kell igazítani az animációkat.

A videók egyébként 480×480 pixelesek, hogy kényelmesen fel tudjuk azokat tölteni az internetre, és a telefon gyorsan végezzen a számításokkal. A Nutshell egyelőre csak iOS-en fut, iPhone-ra van optimalizálva, és Androidra akkor adják ki, ha látják, hogy sikeres, és érdemes plusz erőforrásokat fordítani a fejlesztésre.

A Prezi székházában megtartott kedd esti beszélgetésen száz diák és negyven alkotó vett részt, és hosszabb vita alakult ki arról, hogy ezekről a rövid videókről a Prezi miért gondolja azt, hogy történetet mesélnek el. A vád szerint az animált videók sokkal közelebb állnak az emoji karakterekkel dúsított csevegéshez, mint a természeti népek hosszú és színes töréneteihez.   

A sztárvendégként meghívott Till Attila kifejtette, a kézikamerás korszakban

ők is készítettek sok rövid videót, kísérleteztek grafikákkal és vágási technikákkal is, de az még művészet volt. Ma viszont már nem feltétlenül a minőség számít, hanem csak az, hogy a végeredmény szórakoztató legyen,

attól lesz valakinek rangja. A műsorvezető-riporter kicsit szabadkozott, hogy érzi ő a generációs kölünbségeket, mert ő csak az oldschool Instagramot használja, míg a gyermekei a Snapchatet, aztán egyszer csak kitört belőle: akik hosszú történeteket mesélnek, azok lesznek a vezetők, és a rövid történetek fogyasztói legfeljebb az alkalmazottaik lehetnek.

Persze fölösleges ezt ilyen komolyan venni. Ahogy régen is megvolt a képeslapok, dísztáviratok, kézzel írt több oldalas levelek és fényképek ideális használati módja, úgy a Nutshell is megtalálhatja a helyét a modern kommunikációban a Snapchatek, Instagramok, emailek és üzenetek mellett. 

Rovatok