Az iPod előtt is létezett már mp3-lejátszó, a iPhone előtt is okostelefon, az iTunes előtt is digitális zeneterjesztés, az Apple mégis meg tudta csinálni a nagy varázslatot: betörni, és újradefiniálni az egész termékkategóriát, egy csapásra piacvezetővé válni, és egy zsák pénzt keresni rajta. A hírek szerint most ugyanerre a trükkre készül a cég egy első hallásra meghökkentőnek tűnő területen: az autóiparban.
Évekig pletykálták, fel-feldobták elemzők, emlékeztettek Steve Jobs nagy tervére, de igazából senki nem vette halálosan komolyan az Apple-autó ötletét. Egészen mostanáig, amikor arról érkeznek a hírek, hogy autós cégek perlik az Apple-t az alkalmazottaik tömeges elcsábítása miatt, és a mértékadó Bloomberg ír kijelentő módban arról, hogy 2020-ban márpedig jön az iAutó.
Az Apple természetesen nem kommentálja a híreszteléseket, de bőven vannak árulkodó jelek. Elon Musk maga mondta egy interjúban, hogy az Apple 250 ezer dolláros (65 millió forint) átigazolási pénzzel csábítja egy ideje a Tesla autómérnökeit, akiknek azt ígéri, bármennyit is keresnek most, 60 százalékkal többet fizetnek nekik. Az Apple 2014-es pénzügyi jelentésében 6 milliárd dollárt könyvelt el egyéb kutatás-fejlesztési költség címszóval, az simán lehet részben az autóprojekt büdzséje is, aminek egyébként a Forbes tudni véli a munkacímét is: Project Titan. A Bloomberg értesülései szerint jelenleg 200 fős mérnökcsapat dolgozik az Apple-autón, a vezetőjük alighanem az a Johann Jungwirth lehet, akit tavaly ősszel igazolt le az Apple a Mercedes-Benztől. Ott hat éven át a kutatás-fejlesztési részleg vezetőjeként dolgozott.
A 2020-as dátum is elég érdekes, egy új modell megtervezése, megépítése egy már bejáratott autógyár számára is 5-7 éves feladat, a területre újonnan bemerészkedő, tapasztalatlan szereplő, pláne ha valami nagyot akar újítani, minimum tíz évvel kell hogy számoljon iparági szakértők szerint. Az Apple ehhez képest igen agresszív, öt év múlva már a piacon szeretne lenni, ez arra utal, hogy vagy már nagyon jól áll titokban, vagy arra, hogy az egészet egy nagy felvásárlással kezdi, hogy átugorjon egy hosszú tanulási-tapasztalatszerzési, és építkezési folyamatot.
Az, hogy a céldátum 2020, arra is enged következtetni, hogy nagyjából mi lehet a minimum specifikáció az autóval kapcsolatban. Azt tudjuk, hogy a nagy autógyáraknak kb. 2017-re szóló terv az, hogy utolérjék a Teslát, és piacra lépjenek az elérhető árú (ez a 40 ezer dolláros, vagyis kb. 10-11 millió forintos lélektani határ átlépését jelenti) elektromos autóval, ami egy töltéssel legalább 200 mérföldet, vagyis kb. 320 kilométert tud megtenni. Ez tehát az a szint, amit az Apple-nek három évvel később simán, lehetőleg kategóriákkal kell lenyomnia.
Az autóiparba nem szokás csak úgy hipp-hopp betörni, ehhez vagy nagy ötletre, plusz sok időre és energiára (amíg az adott cég megtanul autót építeni és eladni), vagy irtózatosan nagy pénzre van szükség. Utóbbi az, amiben az Apple irigylésre méltóan jól áll, a maga 180 milliárd dollár körüli készpénztartalékával. Sőt, egy kisebb, de azért jó nevű autógyártó felvásárlásához még csak hozzá se kellene nyúlni a kasszakulcshoz: a kínaiak pár éve 1,8 milliárd dollárért vásárolták fel a Volvót - az Apple ennek pontosan a tízszeresét tette zsebre tiszta nyereségként a tavalyi karácsonyi szezonban. Sőt, a cégnek olyan sok a pénze, hogy az elvi lehetősége meglenne arra is, hogy az egy szál Toyota kivételével a világ bármelyik autógyártóját megvegye kilóra.
A pletykák legsűrűbben a Tesla felvásárlását említik, mint reális cél, és ez egészen logikus is lenne, elvégre a Tesla most nagyjából olyan menő és innovatív, mint az Apple volt öt éve, amikor az iPhone és az iPad még technológiában köröket vert a világra. Bátor újítások, a hitech és a design egyedülálló ötvözetére épülő sikersztori, egy nagyon trendi és felfutóban levő termék, és egy karizmatikus, rocksztár-státuszú cégvezér, akinek akkor is a fél világ figyeli a szavát, ha csak megkérdezi, mennyi az idő. Ez az, ami Steve Jobs halála óta hiányzik az Apple-ből, és pontosan megvan a Teslában.
Az Apple-nek rengeteg nyernivalója lenne az autópiaci belépővel: egy irdatlan nagy piac, ahol hatalmas pénzek mozognak, és egy akció, amiben végre használhatja a brutális készpénztartalékát, aminek a parlagon heverése miatt a részvényesei már jó ideje morgolódnak. A célt annak idején Steve Jobs a szokásos nagyra törésével úgy fogalmazta meg, hogy az autóipar olyan tragikus állapotú, hogy egy iPhone-szerű innovációval az Apple első lépésben az amerikai piac felét simán le tudná tarolni. Az amerikai autópiacon évi 500 milliárd dollár forog.
Na de mi lehet az a forradalmi újítás egy autóban, amit a telefonnál az érintőképernyő meg a letölthető alkalmazások adtak? Hát, itt kezd el igazán izgalmassá válni a dolog.
Az elektromos meghajtás az alap; az senkiben nem merül fel, hogy az Apple benzinmotoros autóval állna elő. Tulajdonképpen nem nagy varázslat most megmondani, mi az, ami a 2020-as években a nagy durranás lesz az autóiparban, hiszen évek óta cikkezik róla a sajtó: az önvezető autó. Ami mellé már csak ütős design és felhasználói élmény kell (ebben a sportágban senki nem félti az Apple-t), és az almalogóért ugyanúgy fogják a népek kifizetni a magasabb árat, mint notebookoknál, telefonnál vagy tabletnél.
Az Apple Insider blogban meg is jelentek pár napja fotók fura kütyükkel felszerelt Apple-féle minifurgonokról. A Kaliforniában és New Yorkban lőtt fényképeken 10-12 kamera, GPS-antennák és lézerszkennerek láthatók az autók tetejére erősítve, ami gyanúsan hasonló a Google önvezető tesztautóinak felszerelésére.
Hoppá, tényleg, a Google. A cég, ami öt éve dolgozik a saját intelligensautó-projektjén, már évek óta nyilvánosan teszteli az önvezető autóit, amik több százezer kilométert tettek meg az amerikai nyugati parti nagyvárosok csúcsforgalmában. Akármilyen titokban is dolgozik az Apple a saját autóján, a Google-nek mindenképpen több éves előnye van. Az önvezető iAutó teóriája úgy kerüli meg ezt a buktatót, hogy felveti: mi van, ha a két techóriás számára egyenként túl nagy falat lenne az autóipar meghódítása, ezért összefogva próbálják meg? Így minden a helyére kerül. Tegyük fel, hogy a Google adja a robotsofőrt, a térképet, az Apple a formatervezést, a marketinget, a gyártókapacitást; a beépíthető technológiákat és szolgáltatásokat meg mind a kettő – na, ettől már lehet rettegni tetszőleges autógyártónak.