Index Vakbarát Hírportál

A Facebook bejelentette az igényét az egész internetre

2015. március 26., csütörtök 20:16 | aznap frissítve

Az F8 a Facebook szokásos éves fejlesztői konferenciája, amin általában az történik, hogy Mark Zuckerberg kiáll a színpadra, csillagászati számokkal illusztrálja, milyen jól megy a cégnek, aztán bejelent pár kisebb-nagyobb újdonságot, amiknek a nagy részét úgyis csak a programozók értik, és végül mindenki megy a dolgára. Idén Mark Zuckerberg kiállt a színpadra, csillagászati számokkal illusztrálta, milyen jól megy a cégnek, aztán bejelentett pár kisebb-nagyobb újdonságot. A Szilícium-völgy online megacégeinek köreiben mintha milliók kiáltottak volna fel egyszerre, aztán néma csend lett.

“A Facebook sokáig egy kék ikon, és egy app volt a telefonokon. Ez megváltozott, a Facebook mostanra egy egész app-család lett” – kezdte az idei F8 nyitó előadását Mark Zuckerberg, és rögtön meg is mutatta a családi fotót. Rajta volt a WhatsApp a maga 700 millió felhasználójával, a Groups szintén 700 millióval, a Messenger 600-zal, az Instagram 300-zal, és a családfő, a már említett kék Facebook-app 1,4 milliárddal. Aztán szűk egy órában összefoglalta, hogy ez a család hogyan veszi át az uralmat az interneten. Vagy ahogy a Buzzfeed újságírója találóan megjegyezte, hogyan válik az életünk operációs rendszerévé.

Lássuk az idei F8 hat nagy bejelentését, aztán azt, hogy milyen kép áll össze ezekből a részletekből.

  1. Panoráma-videók. Ez olyasmi, mint a Google Maps utcanézete, ahol 360 fokban körbeforoghatunk, csak mozgóképpel (pár napja mutatott be egyébként hasonlót a YouTube is). Elvileg ez lesz a következő evolúciós lépés az online megosztásokban: szöveg -> fotó -> videó -> virtuális valóság. A dolog teljes élvezetéhez persze VR-szemüvegre/sisakra lesz szükség, mondjuk egy Oculus Riftre, amit 2 milliárd dollárért vásárolt fel tavaly a Facebook. Akkor mindenki hülyének nézte a céget, most érdekes módon az összes konkurensVR-technológiákat fejleszt, és kétségbeesetten próbálja ledolgozni a lemaradását.
  2. Facebook Messenger az online kereskedelemnek. Nagyjából arról van szó, hogy egy online bolt beépítheti a Messenger-modult az oldalába, és aztán facebookos cseten kommunikálhat a vásárlókkal. Például itt küldhet visszaigazolást a rendelésről, vagy információt a kiszállításról.
  3. A Facebookra feltöltött videók beágyazhatók lesznek ezentúl más felületekre is. Pont úgy, mint a YouTube-nál, vagy a világ összes többi videómegosztójánál. A Facebook ezzel már direktben konkurál a YouTube-bal, hasonló nagyságrendű potenciális nézőközönséggel. Eddig ugye az volt az irányadó, hogy ha az ismerőseinkkel akarunk egy videót megosztani, akkor Facebook, ha a világgal, akkor YouTube. Mostantól ez már nem feltétlenül van így.
  4. Ha máshol kommentel az ember, az is megjelenik a Facebook-falán. A weboldalak kódjába beilleszthető facebookos kommentmotor kényelmes megoldás, sokan használják – mostantól ezeket a beszélgetéseket is szépen besöpri a Facebook a saját felületére. Ez összecseng azzal a pár napja bejelentett tervvel, hogy a Facebookon megosztott cikkek is ott helyben nyílnának meg, nem kerülne át az olvasó a kattintással az eredeti forráshoz.
  5. A fejlesztők lehetőséget kapnak arra, hogy a felhasználók facebookos profiljait ne csak weboldalakkal, okoseszközökkel kössék össze, hanem bármivel, aminek internetkapcsolata van, és belefér az “internet of things” varázsszó alá. Mondjuk a garázsajtó, a termosztát, vagy a kerti locsolóberendezés. Aztán lesz majd nagy csodálkozás, ha a hűtő belájkolja, hogy telepakoltuk sörrel.
  6. Na, most ugrik a majom a vízbe. A Messenger, ami eddig egy egyszerű csetprogram volt (jó, jó, mellékesen 600 millió júzerrel, és a globális Voip-adatforgalom több mint 10 százalékát lefedő telefonálási lehetőséggel), mostantól egy egész platform lesz. Ez azt jelenti, hogy külső fejlesztők készíthetnek appokat a Messenger, és azzal az egész Facebook-ökoszisztéma alá. A legegyszerűbb példa: ha az ember felteszi a telefonjára a Giphy for Messengert, akkor azontúl tud majd a csetüzeneteibe animált gifeket beszúrni. Amit egyrészt vehetünk az a közelgő apokalipszis egyik biztos jelének, de egyben óriási távlatokat nyit meg a fejlesztők, és a Facebook előtt is.

Na és akkor mi van

Nem áll össze ebből a hat pontból a nagy internet- és világuralmi terv, ugye? Pedig ha jobban megnézzük, a mostani bejelentéssel került a helyére a Facebook összes furcsa nagybevásárlása az elmúlt időkből, kezdve a WhatsAppért adott 19 milliárd dollárral. A mobiltelefon a kommunikációról szól, akkor is, ha netezésre használjuk, nem telefonálásra. Ezt ismerte fel nagyon ügyesen Zuckerberg, és ezért építik most a Messenger köré az egész mobilos Facebook-birodalmat. A recept is ott volt évek óta mindenki szeme előtt: Ázsiában a csetprogramba épített kismillió funkcióból csinált sikertörténetet és óriási üzletet Kínában a Wechat, Japánban a Line, Dél-Koreában a Kakao Talk. Nyugaton a Facebook lenne az első a nagypályás játékos, aki elindul ebbe az irányba.

A titok, és a Facebook célja az, hogy bármit, amit az ember az interneten csinálna, megcsinálhassa úgy is, hogy nem hagyja el a Facebookot. Hírek olvasása, tájékozódás, kapcsolattartás, levelezés, csevegés, vásárlás, szórakozás, zenehallgatás, játék - minden elérhető a Facebookon belülről is. Pár hete már pénzt is lehet küldeni Facebookkal. Az elfacebookosodás pedig kényelmes dolog. A túloldalon pedig saját fejlesztési környezet, saját platform, hihetetlenül hatékony hirdetési megoldások, és másfél milliárd potenciális felhasználó csábítja a tartalomgyárakat és fejlesztőket. A felmérések szerint a hírportálok jelentős részének forgalmának 20-40%-át már a Facebook irányítja az oldalakra. A Facebook megkerülhetetlen tényező lett, egyre nehezebb, és egyre inkább értelmetlen is kihagyni az online életünkből.

Ők pedig, miután az online lét minden elemét lemásolták, most szépen építgetik a falait a maguk kis internetének az interneten belül. Ebben a világban ők diktálják a szabályokat, és ők adják el a hirdetési felületeket. A hírfolyamokat összeállító algoritmusok csiszolásával gyakorlatilag a Facebook határozza meg sok százmillió ember számára, hogy mit látnak az internetből. Továbbegyenlő: hogy mit látnak a világból. Ez pedig rohadtul ijesztő távlatokat nyit meg. Mi garantálja, hogy a Facebook nem fogja a világról a felhasználói felé közvetített képet úgy manipulálni, ahogyan neki, vagy éppen a hirdetőinek üzletileg éppen jobban megéri?

Nyilván nem véletlen, hogy a Facebook drónokkal vinné el a harmadik világba az internetet, és azzal saját magát. Ahová ezek a drónok szórják majd az olcsó (sőt, akár a facebookozásra ingyenes) sávszélességet az olcsó okostelefonokra, ott lakik a Facebook következő másfél milliárd felhasználója. Ugye önnek is van olyan ismerőse, aki csak az elmúlt pár évben kezdett el netezni, és teljesen egybemosódik számára a Facebook és az internet fogalma? Akikhez csak jövőre fog elérni az internet, azok már nem fogják keverni a két fogalmat - egyszerűen ismeretlen lesz számukra a Facebookon túli online világ. Már ha bejön Zuckerbergék számítása, de a tervezett út egyértelműen erre visz.

Rovatok