Az amerikai haditengerészet titkára, Ray Mabus szerint a szervezet a következő években felhagy a pilóta vezette vadászgépek használatával; helyettük robotrepülőgépeket és drónokat fognak használni.
A Sea–Air–Space 2015 konferencián Mabus azt mondta: valószínűleg az F–35 Lightning lesz az utolsó, ember vezette vadászgép, amit a Navy megvesz vagy rendszeresít. A kijelentésnek köze lehet az F–35 körüli problémákhoz is, de Mabus szerint nem erről van szó. Mint elmondta, a haditengerészet így olyan vadászgépeket is fejleszthet, ahol nem kell ügyelni a pilóta biztonságára, márpedig ez a fejlesztés költségeire és idejére is pozitívan hatna.
Ha kivesszük az embert a gépből, az új utakat nyithat meg. Több kockázatot vállalhatunk, gyorsabban fejleszthetjük a gépeket, és gyorsabbá is tehetjük őket.
– mondta Mabus. A haditengerészet a közeljövőben egy új részleget is létrehoz, ahol a pilóta nélküli technológiákkal fognak kísérletezni.
A drónok bevezetésével párhuzamosan a tengerészetnél a közelmúlt gyártástechnológiai fejlesztéseit is hasznosítani fogják. Korábban már kísérleteztek 3d nyomtatókkal gyártott alkatrészekkel: orvosi segédeszközöket éppúgy készítettek, mint repülőgép-alkatrészeket. Mabus szerint a jövőben kiemelt figyelmet fognak szentelni az ilyen projekteknek. Ennek az az előnye, hogy így gyorsabban tesztelhetik az új ötleteket és fejlesztéseket, anélkül, hogy – ahogy Mabus fogalmazott – acélba kéne önteni őket.
A haditengerészet láthatóan szeretne minél hatékonyabbá válni. A költségvetési korlátok, a gyakran elhúzódó fejlesztések és az évekig tartó engedélyeztetések mindezt korlátozzák, de Mabus szerint a fentebb részletezett aszimmetrikus fejlesztésekkel elkerülhetők a túlbonyolított, gyakran hasztalan és a szükségesnél gyakrabban káros munkafolyamatok. Ezek ugyanis gyakran hátráltatják a valóban fontos fejlesztéseket, és ezáltal előnyhöz juttatják a riválisokat is.