A svédországi Sundsvall repülőterén üzembe helyezték a világ első olyan irányítótornyát, amellyel egy távoli, mintegy 150 kilométerre lévő légikikötő forgalmát vezénylik, írja az MTI.
Az első landolás távirányítású irányítótoronnyal
– tette közé, képpel illusztrálva, Twitter-profilján az LFV, a skandináv ország polgári légiforgalmi szolgálata.
Az LFV bejegyezése szerint az észak-svédországi Örnsköldsvik repülőterén szállt le kedden az a gép, amelynek a felszállását és a landolását is a középső országrészben fekvő Sundsvallból irányították.
A távirányítású repülőtérről kamerák és érzékelők segítségével küldik az információkat a 150 kilométerre lévő repülésirányítóknak, akik ezután ugyanúgy vezérlik a fel- és leszállást, mintha az a saját repülőterükön zajlana.
Mi vagyunk az elsők a világon, akik távolról vezénylik egy repülőtér forgalmát. A pilóták az innen mintegy 150 kilométerre található sundsvalli toronnyal vannak kapcsolatban
– mondta az LFV kommunikációs igazgatója az SR svéd közszolgálati rádiónak.
A tesztrepülőgép pilótái állítólag nem észleltek semmilyen különbséget az irányítótoronnyal való kapcsolattartásban, az SR egyik munkatársa szerint pedig teljes biztonságban zajlott a repülés.
Erősen szorítottam az ülés karfáját, de nem volt semmi probléma
– mondta az újságíró.
A landolásról videó is készült:
A hivatalos tájékoztatás szerint a két légikikötőt földrajzi okokból választották ki, a technológiát pedig több svéd reptéren is be fogják vezetni. Sőt, idén nyáron az egyesült államokbeli Leesburgban is felavatnak majd egy nagy távolságú forgalomirányító tornyot.