A magyar kormány rendelettel akarja szabályozni a fuverszervezést, mert az Uber nagy vihart kavart ezen a szigorúan szabályozott piacon. A rendelet még csak a tervezési fázisban van, ezért inkább annak jártunk utána, hogy a taxitársaságok milyen fejlesztésekkel tudnának felzárkózni az Uberhez, hogy hasonló utazási élményt nyújtsanak az utasoknak.
Mindkét társaság, a taxisok és az uberesek mellett és ellen is tudok érveket felhozni. Navigációs problémák mindenhol akadnak: volt már olyan Uber-fuvarom, amikor a sofőr alig talált oda a rendelés helyszínére, és olyat is hallottam külföldi turistáktól, hogy a hivatalos sárga taxi a Hősök teréről hatezer forintos kerülővel talált oda a Ferenciek terére. Ez az út körülbelül kétezer forint lenne.
Amikor az Ubert használtam, akkor nem a taxisok estek el a pénzemtől: az út ezernyolcszáz forintot megért, háromezret nem fizettem volna érte, akkor már inkább buszozom. Reptéri transzfernél azonban előnyt élveznek a taxitársaságok, mert amikor százezer forintot is bukhatunk egy késésen, akkor jobb, ha egy számonkérhető cég biztosítja a fuvart.
Az Ubertől lenne mit tanulni fizetés és számlázás terén - a regisztrált emailcímre automatikusan kiküldik a számlát, térképen mutatva a megtett útvonalat, és nem is kell magunkkal vinni a bankkártyánkat, mert a rendszer online elvégzi a tranzakciót. Ehhez képest jártam már úgy, hogy három leintett sárga taxist kellett elhajtani a fenébe, mert mind azt mondták, hogy nem tudnak bankkártyát elfogadni.
Ezzel el is jutottunk a lényeghez, hiszen ebben a cikkben a technikai megoldásokat akarjuk végigvenni, amiket a taxitársaságok is simán meg tudnának valósítani.
Azt hogy mi a nevem, és honnan hová tartok. Már pizzát is tudok úgy rendelni, hogy egy gombnyomással bejelentkezem, kiválasztom a három elmentett címemből az éppen megfelelőt, és rányomok az egyik korábban is rendelt menüre. A Budapest Taxi, a Főtaxi és a Taxi Most alkalmazásokban el tudjuk menteni a korábban használt címeinket, a 6x6 és a Taxi 2000 appokban nem.
Néhány részletet érdemes lenne tovább finomítani. A Főtaxinál például azt, hogy a várható menetdíjat kiszámoló eszközben is egy gombnyomással be tudjuk tölteni a kedvenc címeinket, ne kelljen kézzel beírni az adatokat.
Az Uber egyik legizgalmasabb megoldása a térképes nyomkövetés, amivel folyamatosan látjuk, hogy merre jár a rendelésünket felvevő sofőr. Lehet izgulni, hogy vajon tényleg időben odaér-e, főleg amikor azt látjuk, hogy még a Duna túloldalán kering az autó.
A térkép a hagyományos taxizásnál is nagy segítség lehet, amikor olyan környéken vagyunk, ahol nem könnyű lehúzódni az út szélére, vagy tilos megállni. Akár azt is előre jelezhetnék a taxitársaságok, hogy az indulási cím közelében hol tudnak hosszabb ideig várakozni, és ezt felkínálhatnák választható opcióként. Hiszen néha előfordul, hogy csak komótosan akarunk lebattyogni a kocsihoz, vagy vissza kell rohannunk, mert otthon felejtettünk valamit.
Én a térkép segítségével találtam meg azt a kezdő Uber-sofőrt, aki nem tudott odanavigálni a szerkesztőség címére, de a jelzett pozíciója alapján pontosan tudtam, hogy a közeli kínai büfé előtt várakozik. Könnyű volt megbeszélni vele, hogy maradjon csak ott, ahol van, mert az Uber rendszerének fontos része a kétirányú kommunikáció is, és nem egy diszpécserközponttal vagyunk kapcsolatban, hanem a sofőrrel.
Az is biztosan javítaná az utazás élményét, ha a sofőrök és az utasok szalmalángnyi kapcsolata nem csupán a véletleneken múlna. Amikor sofőrt rendelünk, nincs választási lehetőségünk, azt kapjuk, amit a gép dobott. Pedig milyen jó lenne, ha legalább egy kicsit válogathatnánk! Én helyből a személyes tiltólistámra tenném mindazokat, akik már vittek végig esőtől nyirkos alsó rakparton száz kilométer per órás tempóval, mert köszönöm szépen, halálfélelmet nem kértem egyik úthoz sem.
Oké, nem lehet szabadjára engedni az indulatokat, már az is elég lenne, ha a szöveges értékelést megkapná a központ, és levonná a tanulságokat. A széles publikum meg eldöntheti, hogy beülne-e az ötből két-három csillagra értékelt sofőr mellé. A Taxi Most alkalmazásban van értékelési rendszer, de az csak a társaságról közöl információkat.
Ha egy az egyben lemásolnák az Uber szoftverért a taxitársaságok, az amerikai központú cégnek akkor is maradna egy nehezebben behozható előnye. Ez a nemzetközi hírnév, ami a világutazókat az Uber letöltésére készteti. Több mint száz nagyvárosban tudunk Uberrel utazni, és az app egy csomó terhet levesz a vállunkról. Nem aggódni, hogy mivel fizetjük ki a sofőrt, és hogy el tudjuk-e makogni a helyi nyelven a célállomás címét. Ugyanúgy csak bepötyögjük a címet, és ugyanazt a bankkártyát használjuk, mint otthon.
Bármelyik taxitársaság képes lenne nemzetközileg terjeszkedni, akár felvásárlással, akár partnerekkel összefogva, hogy egy modern mobilos appon keresztül egységes felhasználói élményt nyújtson a világjáró ügyfeleinek. Még az Uber alacsony árai nélkül is számtalan előnyük lenne a csak helyi szolgáltatást nyújtó társaságokkal szemben. Ehhez azonban nemcsak egy jó üzleti terv kell, hanem tőke is, amit az Uber sem a saját ingzsebéből húzott elő.