Index Vakbarát Hírportál

Magazinná változik a Facebook

2015. május 13., szerda 13:41

A Facebook legújabb fejlesztése, az Instant cikkek mindenkinek jó lesz: a felhasználónak is, a médiavállalatoknak is, és a Facebooknak is. Az olvasók szebben formázott anyagokat kapnak, a kiadók kereshetnek az üzleten, és a Facebooknak a legjobbak fogják szállítani a híreket. Mert a legjobbak sem engedhetik meg maguknak, hogy kimaradjanak az üzletből.

A Facebook szerdán teszi elérhetővé az Instant Articles (instant cikkek) nevű bővítményt, amivel a legolvasottabb híroldalak – mint a New York Times vagy a Buzzfeed – tartalmát ágyazzák be az oldal hírfolyamába. Ezeket a cikkeket a Facebook a saját szerverén tárolja, így a mobilos alkalmazásban tízszer gyorsabban töltődnek be, mintha külön böngészőablakban nyitnánk meg őket. Az új funkcióval gyakorlatilag egy csinosan formázott előnézetet kapunk a cikkből, anélkül, hogy megnyitnánk azt.

Ha az új formátum sikeres lesz, az megerősítheti a Facebook dominanciáját a hírközlési piacon; a szolgáltatás nemcsak közösségi oldal, hanem az egyik legnagyobb disztribúciós csatorna is. Csakhogy ez azzal járhat, hogy a kiadók még erősebben függenek majd a platformtól, amit nem ők maguk irányítanak. Az ezzel kapcsolatos aggodalmak jogosak lehetnek, ennek ellenére a legnagyobb kiadók maguk keresik az együttműködési lehetőséget.

A legjobbak, a legjobb formában

Az Instant cikkek szerdától elérhetők – egyelőre csak az IOS-en, az androidos verzió később érkezik. Az induláskor kilenc kiadótól lesznek saját tartalmak: ezek a Times, a Buzzfeed, az Atlantic, a National Geographic, a BBC, az NBC News, a Guardian, a BBC News, illetve Németországban a Bild és a Spiegel. A hírfolyamban az új cikkek sokban hasonlítanak majd a megszokottakra, de a Facebook több eszközt is fejlesztett, amivel ezek mégis kiemelhetők lesznek – ilyen apróság például a videók automatikus indulása.

A Verge újságírója, aki már kipróbálta a bővítményt, azt írja, hogy az instant cikkek megnyitás után szinte azonnal betöltődnek. A megoldás ugyanarra a technológiára épül, mint amit a Facebook a fotók és videók gyors betöltéséhez is használ. A sztori már előre betöltődik, amikor a hírfolyamban megjelenik a kérdéses cikk, és miután rábökünk, a cikk elejét azonnal láthatjuk. A betöltést tovább gyorsítja, hogy böngészőnézetben a kiadók több tucat hirdetési és analitikai modult futtatnak, de az instant cikkek viszont a többségüket megszűrik.

Ennek ellenére nemcsak a cikk nyers szövegét kapjuk meg: a szövegtörzsben megmaradnak a fotók, galériák, beágyazott üzenetek, interaktív grafikák és videók. Ehhez jönnek még a Facebook saját szolgáltatásai. A kiadványok minden sztori mellé odatehetik a saját logójukat, és mellé tehetik a facebookos Követés gombot, amivel az olvasók azonnal feliratkozhatnak a híreikre. Ha a kiadó akarja, az újságírók vagy a fotósok beköthetik a saját Facebook-profiljukat a cikk mellé, így az olvasók feliratkozhatnak a személyes oldalukra is.

Az instant cikkekben a fotókhoz lehet hangalámondást kötni, így akár narráció is kapcsolható a történethez, sőt, a képeket akár a világtérképekhez is lehet társítani. Ha már fotók: az egyes képeket külön lehet majd lájkolni és kommentelni. A kiadók szempontjából ez azért fontos, mert minél több lájk, hozzászólás és megosztás jön egy-egy cikkhez, vagy akár egy cikken belüli képhez, annál valószínűbb, hogy az a cikk megjelenik az ismerősök hírfolyamában is. Viszont innentől fogva

ez már nemcsak a felhasználói élmény javítása, hanem egy új médiaformátum.

A kiadóknak és médiavállalatoknak innentől fogva a Facebook nem egy opció lesz, hanem az egyik fő terjesztési csatornájuk.

Declan Moore, a National Geographic munkatársa arról beszélt, hogy vannak aggályaik azzal kapcsolatban, ahogy a Facebook szerepe megváltozik, de mégis örül az együttműködési lehetőségnek. (Csak természetes, a Facebookon 35 millió követőjük van.) A kiadvány érdeke, hogy jelen legyen a Facebookon, méghozzá minél kívánatosabb formában.

A Facebook, mint hírgyűjtő oldal egyre nagyobb befolyásra tesz szert: a Pew Research Center szerint az amerikaiak csaknem egyharmada az alkalmazásból tájékozódik a hírekről. Sok médiavállalatnak a Facebook hozta meg az ismertséget, de végül ő vált velük a legismertebbé.

A Facebooknak nyilván az az érdeke, hogy a felhasználók a legjobb élményt kapják. A kiadók nyilván kapnak majd a lehetőségen, ha a Facebooktól hirdetési bevételt is szerezhetnek, és csinosabb formában jelennek meg a cikkeik és videóik. De a Facebook mára akkorára nőtt, hogy az ilyen finomítások is felboríthatják a médiapiaci egyensúlyt. Persze, ez nem a maffia, nem kötelező csatlakozni hozzájuk, sőt, védelmi pénzt se kérnek, inkább hasznot hoznak; tuti üzlet, még börtön se jár érte. Csak kimaradni belőle, azt nem lehet.

Rovatok