Az amerikai hadsereg nemrég mutatta be az új, sofőr nélkül vezethető járművét. A fegyverzettel kibővített Ripsaw fejlesztése még zajlik, de már több teszten is bizonyította a rátermettségét – mondta el Bob Testa, a haditechnikai fejlesztésekkel foglalkozó ARDEC vezető tervezője.
Testa és csapata nem találták fel újra a kereket – inkább lenyúlták a lánctalpat. A Ripsaw ugyanis nem vadonatúj fejlesztés, a Popular Science már 2009-ben is az Év Járművének választotta. Akkor még sofőrrel hajtott, villámgyors lánctalpas volt, de az ARDEC felszerelte a járgányt a hadsereg távvezérlésű fegyverrendszerével, a CROWS-szal; ez a Common Remotely Operated Weapons Station rövidítése, és 2004-ben használtak először az iraki háborúban.
Noha a CROWS kamerái és távolságmérői elősegítik a fegyverzet optimális kihasználását, a sofőrt mindeközben semmi sem védi a járműben. Az ARDEC ezért úgy döntött, hogy a Ripsaw-t önjáróvá teszik; a lánctalpas így önállóan manőverezhet, illetve távvezérléssel is vezethető. A Ripsaw-hoz tervezett fegyverrendszer, az ARDEC által fejlesztett ARAS (Advanced Remote Armament System), halálos és nem halálos lövedéktípusokat is használhat; a rendszer ezeket saját maga tárazza be.
Az éles teszten a Ripsaw-t egy M113 csapatszállítóval követték. A sofőr mellett egy másik katona egy kilométerről, vezeték nélküli kapcsolaton át irányította a Ripsaw-t, illetve a jármű fegyverrendszerét. Bár technikailag nem lenne akadálya a teljes automatizálásnak, Testa azt mondta, ez nem fog megtörténni; az ARDEC ragaszkodik a távvezérlésű modellhez.
A Ripsaw-val már számtalan tesztet végeztek, de az igazi megmérettetés a marylandi Aberdeen Proving Ground gyakorlóterén vár a járműre. Ha ezeket a teszteket is sikerrel teljesíti, a hadsereg jóváhagyhatja a jármű továbbfejlesztését.