Index Vakbarát Hírportál

Saab: Korai még a gépcseréről beszélni

2015. május 19., kedd 18:19

"A Saab készen áll arra, hogy segédkezzen a vizsgálatokban" – nyilatkozta Sebastian Carlsson, a cég sajtófőnöke. Az interjúból kiderült, hogy egyelőre ők is csak annyit tudnak biztosan, hogy a magyar Saab JAS-39D Gripen súlyos balesete leszállás közben történt, és az eseményt a lehető legszigorúbb civil és katonai előírások alapján fogják kivizsgálni, a felelős hatóságok már dolgoznak is az ügyön.

A sajtófőnök szerint a Saab egyelőre nem akar találgatásokba bocsátkozni arról, hogy pontosan mi történt Csehországban. „Fontos, hogy ne tippelgessünk. Rengeteg különböző dolog lehet.”

Mint kiderült, a Saabnak van kifejezetten ilyen esetekre felállított, gyorsreagálású csoportja, ami készen áll arra, hogy bármikor a helyszínre repüljön. Készek segíteni a cseh hatóságokat, ha szükségük van segítségre, bár Carlsson szerint egyelőre nem érkezett ilyen megkeresés. „Túl korai ez még. Ha megkeresnek minket, segíteni fogunk.”

Nem ez az első eset, hogy egy Gripent baleset ért, a típust még a fejlesztési időszakban is sok kritika érte, mert már a próbarepülések, és az első repülőnapos részvételekkor is voltak problémák. Carlsson ugyanakkor kiemelte: ennek ellenére egyetlen halálos áldozat sem volt eddig. Viszont tény, hogy a cseh balesetben összetört, kétüléses 39D altípussal eddig nem volt ilyen probléma.

Arra kérdésre, hogy a Saab ad-e új gépet a most elvesztett helyett a magyaroknak, Carlsson kitérő választ adott. „Túl korai erről beszélni. A kérdés eleve a védelmi exportokkal foglalkozó ügynökséghez tartozik, és amúgy sem ez a legfontosabb dolog most, amivel foglalkoznunk kell.”

A magyarokkal kötött lízingszerződésből elég kevés részlet ismert, a 12 együléses és 2 kétüléses Gripent lízingeljük a svédekkel, akik azt vállalták, hogy gépek 80 százalékos készültségben állnak majd a lízing időszaka alatt.

Fontos kérdés, hogy a baleset mennyire befolyásolja a 2015 második felére tervezett balti légtérvédelmi projektet. A magyar légierő elméletileg négy géppel ad majd szolgálatot Észtország, Lettország és Litvánia felett, de részletek eddig sem voltak ismertek, így nem tudni, hogy okoz-e nehézséget a kitelepülés most, hogy egy géppel kevesebb áll majd rendelkezésre.

Rovatok