6,7 milliárd dolláros szerződést nyert el az USA védelmi minisztériumától az Oshkosh Defence nevű cég, amely így 2040-ig láthatja el speciális járművekkel a hadsereget, hogy lecserélje a most használt Humvee-kat.
A Joint Light Tactical Vehicle, azaz egységes könnyű taktikai jármű iránti igény akkor nőtt meg, mikor kiderült, hogy az iraki háborúban használt Humvee-k nem védik meg a katonákat az ellenség szokatlan harcmodorával, vagyis az út mellé szerelt improvizált robbanószerkezetekkel szemben. Az amerikaiak először a Humvee páncélzatát erősítették meg, aztán mivel ez sem vált be igazán (az autók extra páncélzata csak arra volt jó, hogy lelassítsa a terepjárókat), kitaláltak egy új kategóriát, az MRAP-et, a Mine Resistant Ambush Protected, vagyis aknaálló és rajtaütés ellen védett járműveket.
A JLVT-programban olyan pályázatokat várt a hadsereg, amely öt feladatkör közül a lehető legtöbbre alkalmas járművet biztosít, de hogy egyszerűbben fogalmazzunk, az volt a cél, hogy olyan kocsit kapjanak, ami olyan sokoldalú, mint a Humvee, de olyan jól bírja a robbanásokat és az egyéb harctéri viszontagságokat, mint az MRAP bírta. Az MRAP-eket amúgy szintén a most három, a döntőbe is bejutó pályázó közül kiválasztott Oshkosh gyártotta.
A két másik cég a Lockheed Martin és az AM General volt, de a Pentagon egyelőre nem közölte, miért nem ez a másik két cég valamelyike lett a nyertes. Sőt, Scott Davis, a hadsereg JLTV-programért felelős vezetője úgy fogalmazott, hogy itt nem a cégek veszítettek, hanem a katonák nyertek azzal, hogy olyan eszközt kapnak, amely a védelem, a felszereltség és a teljesítmény kiegyensúlyozottabb keverékét adja nekik.
Az Oshkosh szerint azért ők nyertek, mert az ő pályázatuk egy olyan járművet ad, amely egy könnyű páncélos ballisztikai védelmét adja az MRAP már sokat bizonyított alvázához, és közben olyan teljesítményt is biztosítanak, amivel akár a Baja elnevezésű terepralin is elindulhatnának.
Az Oshkosh elég durva megrendelésekre számíthat, a hadsereg és a haditengerészet együtt 55 ezer darab JLTV-t szeretne, bár ezt 25 éves időszakra lebontva. A cégnek pont jókor jön az üzlet, tavaly 710 embert kellett elbocsátania a védelmi megrendelések visszaesése miatt.
A szerződés 17 000 darab járművet rendel, a fennmaradó mintegy 30 000 darab megrendeléséről pedig 2018-ban dönt a hadsereg. Ha rendelnek, az mintegy 30 milliárdosra tornázza fel az végső árat.
A pályázat során fontos szempont volt, hogy a jármű illeszkedjen a tervezett vagy a már használatban lévő harcászati és logisztikai rendszerekbe, de előírták az automata tűzoltórendszert is. A hűtés és a fűtés sem utolsó dolog, az elvárás szerint -40 Celsius-fokról 15 Celsius-fokra egy óra alatt kell felmelegíteni, illetve 48 Celsius-fokról 32-re negyven perc alatt kell lehűteni a jármű belsejét. A JLTV kibírja, ha kis kaliberű fegyverrel kilyukasztják a benzintankot, az olajadagoló rendszert vagy a motorhűtést, és két defektes kerékkel is képes mozogni, ideális esetben akár -40 és +50 Celsius-fok között. A felszereltség és a fegyverzet a használt variánstól függ, de valószínűleg ugyanaz lesz majd a JLTV-ken is, mint a Humvee-kon és az MRAP-eken volt.