Az elmúlt hónapban háromszor volt elérhetetlen a Facebook, összesen órákban mérhető ideig, és a közösségi portál egyelőre nem sokat árul el arról, hogy mi okozta a weboldalát, a videóit és a Messenger üzenetküldőt is érintő leállást. Néhány lapnak szűkszavúan annyit mondtak, hogy „konfigurációs beállításokkal voltak gondok”. Nem tudni, hogy az üzemzavarok mennyi felhasználót érintettek, csak a sajtómegjelenések utalnak rá, hogy globális a probléma. Az is kiderült, hogy gyakorlatilag a Facebook motorja, az emberek és oldalak kapcsolatait kezelő rendszer (Graph API) állt le.
Az általunk megkérdezett szakértők egymástól függetlenül arra a következtetésre jutottak, hogy a Facebook egy új funkció bevezetésére készül.
Olyan ez, mintha a menet közben szerelnék az autót
– fogalmaz Forgács Mariann, a közösségi kommunikációs tanácsadással foglalkozó BeSocial ügyvezető igazgatója. „Ilyenkor általában valamilyen frissítés történik az oldalon, és nem lehet előre tudni, hogy ez miként érinti majd az általunk kezelt oldalakat, kampányokat.”
A Facebook biztosan dollármilliókat veszít egy-egy ilyen leálláson, amikor nem tudnak megjelenni a bannerek, de a hazai hirdetők szemszögéből nézve nincs ok az aggodalomra, majd elköltik az erre szánt keretet később. Egy tévéműsornál sokkal nagyobb kárt okozna, ha egy nagy költségvetésű műsor lejátszásakor nem tudna lefutni a reklámblokk. Az persze okoz némi nehézséget, hogy hazánkban a Facebook az egyetlen népszerű közösségi portál, több mint ötmillió regisztrációval. Ha a Twitter és az Instagram is sok embert vonzana, akkor azokra át lehetne helyezni a hirdetéseket.
A felhasználók közül azokat érinti leginkább a Facebook akadozása, akik a közösségi portálra építették a kommentrendszerüket, onnan osztanak meg videókat, vagy esetleg telepakolták a weboldalukat lájkgombokkal, mert ilyenkor ezek a szolgáltatások sem működnek.
Mindig vannak leállások, de a legtöbbet észre sem vesszük. Ritkán fordul elő, hogy a teljes oldal elérhetetlenné válik
– mondja Susán Péter cloudszakértő , az Eldacon CTO-ja. Betárcsázós interneten edződött veterán netezőként mi rögtön a hálózatok túlterhelésére kezdtünk gyanakodni, de Susán szerint a sávszélességgel ma már nincsenek gondok. Minden rendszerre az új funkciók bevezetése jelenti a legnagyobb veszélyt, és a Facebook gyakran vezet be újításokat. Ezek közt vannak észrevehető változások, de bőven akadnak háttérben megbújó módosítások is.
Minél több a felhasználó, annál nagyobb a hatása egy hibának, és a Facebook az 1,4 milliárd júzerével a világ egyik legnagyobb webes és kommunikációs rendszere. Egy ilyen gigantikus hálózatban a változások hullámokban jutnak el a világ különböző pontjain elhelyezett gyorsítótárakba és az alkalmazásszerverekre – mondta a szakértő.
Ha a szerverek rossz adatokat, hibás beállításokat tárolnak el, akkor hosszú idő eltelik, mire a javított konfiguráció mindenhová eljut. Elég egy hibás tanúsítvány ahhoz, hogy a számítógépek ne tudjanak egymással beszélgetni. Globális cégeknél is előfordult már, hogy a rendszermérnökök órák alatt jöttek rá, hogy mit rontottak el, és emiatt hosszabb ideig álltak a rendszereik.
Susán azt tanácsolja, hogy ne bízzuk magunkat egyetlen szolgáltatásra. A problémák igazából semmit sem változtak az elmúlt évtizedekben, csak mások lettek az eszközeink.
Régen azért mentettük ki a fájlokat több külső vincsire, hogy ha az egyik elromlik, legyen egy biztonsági másolatunk. Most ugyanez a helyzet a felhőben, érdemes mindent adatot több helyre elmenteni
– magyarázza Susán. A következő években megnőhet a szerepe azoknak a köztes szolgáltatóknak, akik hidat képeznek a különböző felhőrendszerek között, és megoldják nekünk, hogy mindenről több szerveren legyen mentésünk.
Amíg nem kerülnek elő a több tárhelyet összefogó megoldások, addig érdemes manuálisan feltölteni a képeinket, videóinkat és már tartalmainkat, ahová csak tudjuk. Nehogy egyszer tényleg mindenünk odavesszen egy soha nem látott méretű leállásban.