A Google bejelentette azt a szolgáltatást, amelyről már hosszú ideje pletykált mindenki: havi 10 dollárért reklámmentes lesz a Youtube. A Youtube Red nevű csomag a hiperidegesítő reklámsávok eltüntetése mellett speciális, csak az előfizetőknek elérhető tartalmat is ad majd, olyan nagyágyúkkal, mint a világ legnépszerűbb vloggere, PewDiePie, és más népszerű csatornák tulajdonosai, például a CollegeHumor.
A havi tíz dollár (~2800 forint) az összes reklámot eltünteti majd, nincs többé hirdetés a videó előtt, közben vagy után, sem a találatok között, sehol (leszámítva a videóban látható termékelhelyezéseket, azok felett a Google-nek sincs hatalma). Az előfizetők ráadásul le is tölthetik majd a videókat, és azt is megadhatják a Youtube-alkalmazásban, hogy milyen minőségben jöjjenek le a videók, vagyis mekkora helyet foglaljanak el a készüléken. A letöltött videók az alapbeállítás szerint 30 napig maradnak a készüléken.
A youtube-os zenehallgatás is sokat változik a Red érkeztével. Fontos információ, hogy a Youtube Redet összekötik a Google Music szolgáltatással, vagyis aki a kettő közül az egyikre már előfizet, az a másikat is megkapja a csomagban. A bejelentés szerint a Youtube már fejleszti a Youtube-alapú zenelejátszót, ahol a feltöltött sok millió videóklip között válogathatunk majd. Elméletileg akkor is szól majd a zene, ha kikapcsoljuk a mobil képernyőjét, és ez így együtt elég komoly érv lehet az előfizetés mellett.
Vannak azonban furcsaságok is. A Youtube Red az Apple-felhasználóknak kicsit drágább lesz, 12,99 dollár, vagyis 3600 forint. Ez azért van, mert a Google nem szeretné kifizetni az App Store sápját a felhasználók helyett. Ez valószínűleg azért van így, mert a Youtube a bejelentés szerint az előfizetésből befolyó pénz szokatlanul nagy részét akarja odaadni az alkotóknak.
A másik, egyelőre nem túl tiszta dolog, hogy azok, akik a videóik népszerűsége miatt már Youtube-partnerekké váltak, vagyis elméletileg kapnak pénzt a videóik után, komoly döntés előtt állnak. Vagy elfogadják a Youtube új feltételeit, vagy a videóikat elrejtik a publikus nézetből mind az ingyenes, mind a fizetős Youtube-változaton. A Youtube szerint erre azért van szükség, hogy a Red-előfizetők ne szembesüljenek azzal, hogy vannak olyan videók, melyek nem érhetőek el a fizetős szolgáltatásban, cserébe viszont a partnerek az eddiginél nagyobb részt kapnak a bevételből. Elsőre ez elég kemény feltételnek tűnik, és még ezzel a PR-cukormázzal leöntve is inkább az tűnik egyértelmű magyarázatnak, hogy a Google ezt az utat választotta a rendszeres nézők előfizetővé konvertálására.
Arról egyelőre nincs pontos információ, hogy pontosan mekkora részt is oszt szét majd a Google a Youtube-partnerek között. A Spotify az előfizetési bevétel 70, az Apple Music 71,5 százalékát osztotta vissza, míg a Youtube-partnereknek (egy korábbi szerződésmódosítás során kiderült adatok szerint) 55 százalékot osztanak csak vissza.
A szolgáltatás október 28-án indul az USA-ban, és szép lassan terjed majd a világban, a magyar startról egyelőre nincs információ. A Google a közleményben kiemelte:
Első blikkre nagyon úgy tűnik, hogy a Youtube durva lépéselőnybe kerül azzal, hogy házasítja a videómegosztó és a Google Music tartalmát, elemzők szerint könnyen lehet, hogy ez az utolsó szögek egyike az indulás óta billegő Spotify koporsójában, és az Apple Music sem örül majd a kicombosodott konkurenciának. Ugyanakkor a Google már sokszor belefutott abba a hibába, hogy túl rámenősen próbálta lenyomni a termékét az emberek torkán, pont ezért halt meg például a Google+ és megannyi más projekt tulajdonképpen bőven azelőtt, hogy egy kicsit is népszerű lett volna. Érdekes lesz majd látni például, hogy mennyit változik a reklámmennyiség az ingyenes Youtube-on.