Mire jó Tsū? Egyáltalán mi az a Tsū? Miért retteg tőle a Facebook? Megnéztük a közösségi oldalak legújabb üdvöskéjét, és nem értjük, mi ez a hatalmas ellenállás: bár a tartalomért fizetnek, ez nem mozgat meg azért tömegeket, az eddigi példák alapján pedig esélye nincs a startupnak a kitörésre. Nézzék, hol tölti napjait 4,5 millió felhasználó.
Hallott már a Tsū nevű közösségi oldalról? Ha nem, nincs egyedül: bár az elmúlt pár hétben a magyar média is elkezdett foglalkozni az amúgy 2013 júliusában alapított közösségi oldallal, egy 2014-es kiugrást kivéve – amikor sokan az azóta is vegetáló, akkor Facebook-gyilkosnak kikiáltott hipszter Ellóhoz hasonlították –, nem nagyon érdekel senkit.
Ez most sincs másként, bár saját bevallásuk szerint 2015 októberében már több mint négymillió felhasználójuk volt, ez még mindig kanyarban sincs a Facebook havi 1,55 milliárd aktív felhasználójához képest. A Tsū különlegessége egyébként üzleti modellje:
Egészen pontosan reklámokból származó bevételeik kilencven százalékát osztják szét a tartalom előállítói között. Ettől függetlenül két év alatt nem értek el túl nagy növekedést, megjelentek a spammerek és a meghívóért könyörgők, de nem tolonganak a felhasználók, ha világszinten nézzük a képet, és mesés, itt megszerezett vagyonokról sincs szó (amilyenre például a Youtube-nál már több példát is láthattunk).
Szeptember végén vették észre a felhasználók, hogy nem tudnak olyan linkeket posztolni a Facebookra, amiben benne van szerepel a tsu.co domén, a közösségi oldal hivatalos URL-je. Aztán letiltották őket az API-ról is: ez az a felület, ahol a különböző oldalak kommunikálni tudnak egymással. Emiatt innentől nem lehetett egy gombnyomással megosztani ugyanazokat a tartalmakat a Facebookon, mint a tsu.co-n (természetesen linkelve az utóbbira). A domént egyébként a belsős csetelésből is letiltották, és a falára sem tudja kiírni senki, ami azért elég kemény tiltás.
A startup alapítói azonnal megkeresték a Facebookot, ahol azóta sem válaszoltak, a Zdnet újságírójának megkeresésére is csak annyit, hogy megsértették a felhasználási feltételeiket. Az már nem derül ki, hogy pontosan mivel, hogyan. Ilyenfajta, egyszerre több helyre posztolós összekapcsolást jó sok oldal csinált már, arról nem is beszélve, hogy így működik, és mindig is így működött az Instagram is – persze, ez már nem akkora baj, hiszen a Facebook megvette magának.
Mivel a Facebookot láthatóan nem érdekli, a hatóságok pedig még nem értek fel idáig, egyelőre sajnos nyugodtan mellőzhetjük azt a kérdést, hogy a konkurencia blokkolása ekkora monopolhelyzetben nem ugyanolyan visszaélés-e, mint amikor a Microsoft előre telepítette az Internet Explorert a Windowsra, ezzel tartotta uralkodó helyzetét egy másik piacon, a böngészőkén is. A céget a bíróság jól elmeszelte, évekig kötelező volt böngészőválasztó ablakot feldobni a júzereknek a friss telepítés után. A Facebooknál ilyenről egyelőre szó nincs.
Pedig ennél durvábbat is léptek: nemcsak az API-ról tiltották a tsu.co-t, a privát csevegésekből és a felhasználók falairól, hanem
A felhasználók, sok esetben visszaigazolt oldalak, hírességek egyszer csak azt vették észre, hogy adott esetben több ezer posztjuk, rengeteg fényképük hiányzik. Mert linkeltek a tsu.co-ra is. Így járt például a repper, 50 Cent is: 38 millió lájkos oldaláról törölték azt a júliusban, egyébként közvetlenül a Facebookra posztolt videót, amihez egy linket is rakott a tsu.co-ra. A reppernek egyébként a Tsū-n is van 131 ezer követője.
Drew Ginsburgnek, a Tsū társalapítójának az összes tartalmát törölték a Facebookról, amit keresztbe posztolt (az API-n keresztül, nem kézzel, mint 50 Cent). Két éve csinálta így, korábban senkinek semmi problémája nem volt ezzel.
A brit művész, Claudia Everest, aki egy Tsū- és egy Facebook-oldalt használ kutyás képei eladására, azt nyilatkozta, hogy 10 hónapon keresztül átlagosan napi 25 képet osztott meg egyszerre a Tsū-n és a Facebookon. Számításai szerint 7500 posztját törölték a Facebookról, a kutyáit káros tartalmaknak nyilvánították.
Akkor egy ideig téma volt, hogy esetleg valami hiba van a rendszerben, de több mint egy hónap eltelt, és a Facebook azóta is tiltja a tsu.co linket tartalmazó dolgok megosztását saját felületén.
Mármint konkrétan: mi az a nagy dolog, ami ráveszi a monopolhelyzetben lévő óriást, hogy egy startup linkjeit tiltsa? Talán az eltérő üzleti modell? Nem túl valószínű, a reklámmentesség nem működött az Ellónál, mégsem tiltották, a Tsū pedig tele van reklámokkal, a tartalmakért fizetnek – ez a modell viszont egyelőre nem tett gazdaggá senkit, nem nő tőle nagyon az oldal sem, ráadásul már volt ilyen próbálkozás: a SiteTalk az online aktivitásokért fizet, a 2012-ben alapított, és azóta sem robbanó Bubblews pedig ugyanazt a modellt követi, mint a Tsū.
Talán akkor a funkciókban van különbség, ezért alámerültünk a közösségi oldalnak, hogy megnézzük, miben jobb a Facebooknál. Röviden: egyelőre semmiben, sőt, egy lapon nem lehet említeni a kettőt, és nincs olyan újdonság sem, ami a Facebookon ne létezne már régóta. Van cserébe bannererdő, ráadásul Google által generált reklámokkal.
A kezdőoldal úgy néz ki, mint a Tumblré: nagy képek váltakoznak rajta, középen meg bejelentkezhetünk. Utána a Facebbok newsfeedjéhez hasonló oldalra jutunk. A Facebookhoz hasonlóan az oldal a belépés után kéri, hogy erősítsük meg az emailcímünket. A Facebookhoz nem hasonlóan viszont ez az email a spamkönyvtáramban landolt, a Google indoklása szerint azért, mert a hasonló levelek spamek szoktak lenni. Ciki.
A feeden egyelőre az egyetlen ismerősöm látom, akinek a meghívókódjával bekerültem az oldalra, meg azt a néhányat, akik most jelöltek vissza, de igazán nem aktív senki.
Ezt adja meg: lazabalint
És máris bent van. Ezzel állítólag pénzt is fogok keresni, mert a meghívottak után is jár. Bár eléggé szkeptikus vagyok, de ha tényleg így lesz, új cikket írok a témában, remélhetőleg már a Bahamákról.
Update: meghívó nélkül is lehet már regelni, és az appokon (Android, Ios) keresztül is.
A Tsū ugyanazt a korábban a sok helyen egy ideig bevált építkezős sémát követi, mint amit az Iwiw is csinált: nem lehet szabadon regisztrálni, csak ha legalább van egy ismerősünk az oldalon, akinek tudjuk az ott használt becenevét – ezt kell megadni ahhoz, hogy egyből tagok lehessünk. Ez egy ideig ösztönzi a növekedést, mindenkit érdekel, mi az, ahova mindenki menni szeretne. Aztán pont ez lesz a gát, amikor megérkeznének azok is, akik csak megnéznék, de már az első falon sem jutnak át.
A falon kívül egyelőre nem túl funkciógazdag a közösségi oldal. Van még My network menüpont, ahol szintén saját ismerőseim tevékenységeit láthatom, de itt már nem a bejegyzéseket, hanem minden egyes lájkolásukat (mint az Instagrammnál) és azt, hogy kiket követtek be.
A Popular oldalon az egész hálózatban népszerű tartalmak, pontosabban, úgy néz ki, egyelőre csak a képek láthatóak. Népszerű alatt azt kell érteni, 12 lájkot kapott, akarom mondani, kedvelést (szívecskézni kell, nem feltartott hüvelykujjazni) ami a Facebookon egy átlagos posztom lájkszáma, pedig általában nem vagyok túl érdekes. Végigkattintgatva elég sok posztot itt, a szórás jó nagy volt, a maximum kedvelés, amit találtam egy kis állat kapta, amit négy nappal ezelőtt töltöttek fel: 354-et, mellé 65 kommentet és 57 megosztást.
Még a csöcskontet, akarom mondani a nem túl sokat takaró bikinis szelfi is 46 lájknál tart. Mondjuk az első két komment, ellentétben az összes többi végignézett népszerű tartalommal, itt magyaroktól van, szevasztok, nemzettársak.
Még csak béta-üzemmódban fut a tsuGroups, az oldal saját csoportmegoldása. A Facebooknak anno a csoportok átformálása hozta az egyik legnagyobb áttörést, így már jól lehetett használni mindenféle szerveződésre, egyetemi csoportokhoz, rajongóknak, adás-vételre. Nem csoda, hogy most is fejlesztik, és külön app is készült hozzá, ahogy az sem, hogy a Tsū-nál is az egyik első funkció, amit fejlesztenek.
Egyelőre mondjuk egy csoportnak sem vagyok tagja, még szerencse, hogy van olyan funkció, ahol ajánl nekem érdekeseket. Kár, hogy ott csak annyit ír ki, hogy folyamatosan dolgoznak a szolgáltatás fejlesztésén.
Ezenkívül van még egy Bank menüpont,
elvileg a megosztott, eredeti tartalmaim, amit az oldal népei lájkolgatnak, akarom mondani tetszikelnek, mind pénzt termelnek. Egyelőre jó kövér nullákat látok az összesen körülbelül két darab lájkomra, meglátjuk, mi lesz majd a vége. De legalább a posztjaim teljesítményéről olyan részletes elemzést kapok, mint a Facebook csak az oldalaknál, ami a cégeknek jár. Apropó, a Tsū-n egyelőre semmi ilyen nincs, csak profilok, visszaigazolt és sima.
Posztolásnál a bejegyzésünk sima szöveges vagy kép lehet, és egyből beköthetjük a Facebookra (a link ott van, hiába nem működik) meg a Twitterre is. Választhatunk, hogy csak barátokkal osztunk meg valamit, vagy publikusan.
Ezzel végig is értünk minden fontos dolgon, amit a Facebook legrettegettebb ellenfeléről tudni kell. Azt hiszem, van némi ráfeszülés Zuckerbergben a témára, és nem hinném, hogy a Tsū-ról többet hallanánk a jövőben, mint mondjuk az Ellóról ma.