Néhány éve még csak a gazdag holland ékszerészek kísérleteztek a biometrikus beléptetőrendszerrel, ma viszont már sokkal többen megengedhetik maguknak, hogy nagy felbontású arcfelismerő kamerákat telepítsenek az üzleteikbe. A biometrikus rendszereket fejlesztő spanyol Herta Security 2011-es tesztjében a holland ékszerészek úgy állították be a boltjaik ajtaját, hogy zárva maradjanak, ha egy ismert, a rendőrségi adatbázisban szereplő tolvaj lép a kamerák elé.
Az nem újdonság, hogy kamerákat telepítenek a boltokba, de az is sokszor kiderült már, hogy a felvételek keveset érnek, ha azokat senki sem veti össze a korábban elfogott vagy meggyanúsított tolvajok arcképével. Emiatt egyre több kereskedő érdeklődik a biometrikus rendszerek iránt.
A Herta rendszere egy pillanat alatt elvégzi ezt a munkát, és a tömegben 20-30 arcot képes azonosítani. A rendszerét állítólag egy elektronikai kereskedőhálózat is teszteli, és már számos élelmiszer- és barkácsbolt használja.
A felismerés nem működik a rendőrség részvétele nélkül, hiszen náluk van meg a bűnözők fényképes adatbázisa. Ezt úgy teszik elérhetővé a boltok számára, hogy a legutóbbi letartóztatáskor készült képet, és a friss felvételt is emailben kiküldik az érintett boltnak, ahol az illető felbukkant. Így a bolt menedzsere és a személyzet is tudja, hogy melyik látogatóra kell jobban odafigyelni.
Hogy kifizetődő legyen a drága kamerák és azonosítórendszerek telepítése, a tolvajok elfogása mellett másra is felhasználják a modern technikát. Vizsgálják vele a tömeg áramlását, és igyekeznek felmérni, hogy kik látogatják a boltokat. „Egy bolthálózat arra jött rá, hogy a dolgozók egész nap rossz helyen vannak” - mondta Steve Rowen, az amerikai kereskedők körében kutatásokat végző Retail Systems Research munkatársa.
A kamerás arcfelismerés igencsak sérti a vásárlók magánszféráját, ezért több cég próbálja megoldani az azonosítást az arckép rögzítése nélkül. Nyilván csak azok, akik nem a tolvajokat akarják kiszűrni, hanem csak a bolt menedzselését akarják hatékonyabbá tenni.
A Netra például absztrakt jellemzőket gyűjt össze, például a látogató ruhájáról, haja hosszáról, és hogy volt-e nála valamilyen táska, és ezekkel az adatokkal segíti az incidensek elemzését. Az incidensek rögzítése azért is fontos, hogy megvédhessék az ártatlan vevőket, mert nem biztos, hogy az lopott, aki mellett a riasztó hangosan szirénázik.
A boltoknak egyre több megoldásuk lesz arra, hogy észrevétlenül nyomon kövessék a vevőiket. Le tudják olvasni a mobilok bluetooth és wifi egységének egyedi azonosítóit, hogy később célzott reklámokat juttasanak el ugyanahoz a felhasználóhoz, de már a weben, jóval azután, hogy elhagyta a boltot.
A hangunk is nagyon pontosan azonosít minket, akár az üzlethelység zajos környezetében is, és a kamerák is pillanatok alatt elemzik az arcképünket. Ne lepődjünk meg, ha a jövőben azokban a boltokban is nevünkön szólítva fogadnak minket, ahol még sohasem jártunk.