Index Vakbarát Hírportál

Jók ezek az önvezető autók, de azért kéne hozzájuk egy sofőr is

2015. december 18., péntek 09:17

A kaliforniai szabályozó testületek bemutatták az önvezető autókra vonatkozó első törvényjavaslatokat. A Department of Motor Vehicles (DMV) ajánlásai néhol egészen frenetikusak: azt mondják ugyanis, hogy a biztonság kedvéért, legalábbis a kezdetekkor,

az önvezető autókhoz szükséges lesz egy sofőr is.

A DMV ezt azzal indokolta, hogy ha a technológia meghibásodik, a sofőr átvehesse az uralmat a jármű felett. Ez érthető, mégis mókás, hogy ez épp a lényegétől fosztaná meg az új eszközöket: mintha feltalálnák a vezeték nélküli internetet, ami a biztonság kedvéért mégis vezetékes.

A kaliforniai helyzetre viszont érdemes odafigyelni, mert eddig itt végezték a legtöbb tesztet az önjáró autókkal. Ha a szabályozó testületek erre hivatkozva elfogadtatnak valamit a törvényhozással, az könnyen precedens értékű lehet.

A szabályozók azt javasolják, hogy az önvezetőautó-tulajdonosoknak kötelező legyen elvégezni egy képzést, mielőtt használni kezdik az autót, illetve hogy a gyártók is figyeljék az autó használatát. És persze minden közlekedési balesetet, gyorshajtást és szabálytalan parkolást a sofőr nyakába varrnának.

Az önvezető autók gyártásába több cég, például a Ford, az Uber vagy a Tesla is nagy pénzeket fektetett. A kutatás-fejlesztésre talán a Google költötte a legtöbbet: ők egy olyan autót készítettek, amiben se kormány, se pedálok nincsenek. A DMV ajánlásai alapján viszont ilyen autókat sosem lehetne árusítani, mert vezetni sem tudnánk őket. A javaslat biztonságosabbá tenné a vezetést, de nem segít azokon, akik vennének autót, de nem vezethetnek – például egyes fogyatékkal élők.

Rovatok