Index Vakbarát Hírportál

A hűtő a konyha iPhone-ja

2016. január 6., szerda 15:41

A CES kiállítás nulladik napja hagyományosan arról szól, hogy a nagy cégek egymás után tartják a sajtókonferenciákat, és ott bemutatják azokat az új termékeiket, amiket másnaptól a kiállításon meg is lehet tapogatni és kipróbálni. Az is a hagyományokat követte idén, hogy a nagy ázsiai cégek a háttérbe szorítottak mindenki mást: japánok, dél-koreaiak, kínaiak voltak a legnépszerűbbek; akadt olyan sajtótájékoztató, ahol már nyitás előtt egy órával több száz emberes sor kígyózott.

A CES nem azt mutatja meg, hogy  mi van, hanem azt hogy mi lesz; mármint hogy mi lesz a divat a szórakoztató elektronikában nagyjából a következő karácsonyig. Az idei trendekről mindennél többet elmond, hogy a Samsung a maga eseményén a legnagyobb figyelmet egy hűtőgépnek szentelte, az LG pedig az új, szuperprémium termékkategóriáját a következő színpadi képpel vezette fel: egy tévé, egy hűtő, egy mosógép. Telefonok, tabletek, okosórák, amik ilyenkor a középpontban szoktak lenni, csak elvétve kerültek elő.

Úgy tűnik, 2016-ban a lakás legfontosabb helysége a konyha lesz, annak a közepe meg a hűtő, ami már sokkal több, mint a kaját tároló és hidegen tartó doboz: multimédiás központ, a netre csatlakozó, appokat futtató okosizé. Mint egy bazi nagy iPhone, amibe egyébként bele lehet rakni a kaját is. A high-tech háztartási gépek felé egyébként valószínűleg azért indultak el a nagy cégek, mert beleuntak a tévépiac stagnálásába. Ha ott nem nagyon tudják rávenni a népeket a készülékeik lecserélésére, majd lecseréltetik velük a konyhát meg a fürdőszobát, ahol az okosfunkciók megjelenése még egészen újszerű dolog.

De mi a fenét lehet egy hűtőn okosítani?

A Samsung Family Hub hűtőjén például az ajtó egyik szárnya egy az egyben le van fedve egy nagy érintőképernyővel, ami tulajdonképpen egy 22 hüvelykes tabletként működik. Tudunk rajta például zenét vagy filmet lejátszani, naptárként és üzenőfelületként is működik. Odabenn kamerarendszer figyeli a hűtő tartalmát, amire bármikor ránézhetünk távolról, a telefonunkkal – például a boltban, amikor éppen elfelejtettük, hogy miért is indultunk el vásárolni. De a rendszer olyat is tud, hogy felismeri a hűtőbe tett kajákat, figyeli, hogy mennyi ideje vannak ott, és szól, ha valami nemsokára megromlik vagy elfogy. Utóbbi esetben rögtön a hűtő képernyőjéről rendelhetünk is utánpótlást a Mastercarddal közösen fejlesztett bevásárló appal.

Az LG Signature hűtője mindezt olyan trükkökkel dobja fel, mint a kopogásra átlátszóvá váló hűtőajtó (állati látványos, bár az kétséges, hogy tényleg olyan sok energiát spórol-e, ha a hűtő kinyitása nélkül nézhetünk bele), és a kéz nélkül, egyszerűen a megfelelő szenzor elé állással nyitható hűtő, ami azt is azonosítja, hogy ki áll előtte. Nem akarok ötleteket adni, de ehhez már csak egy kis plusz fejlesztés kell, hogy a hűtő maga iktassa ki a fogyókúragyilkos éjszakai nassolásokat.

A két dél-koreai óriás a jövő mosógépeit is bemutatta, egészen látványos dizájncsodák (bár itt azért felmerül a kérdés, hogy erre okvetlenül szükség van-e), okostelefonról vagy a saját érintőképernyőjükről irányíthatók. Az LG-é olyan trükköt tud, hogy egyszerre két adagot tud mosni más-más hőfokon és paraméterekkel; a Samsungén meg bármikor nyomhatunk egy pause-t, kinyithatjuk, és beledobhatjuk utólag a szennyeskosárban felejtett fél pár zoknit. Mármint anélkül, hogy ilyenkor szanaszét folyna belőle a víz.

Mi van a tévében?

A konyhai hódítás ellenére minden nagy cég erősen nyomul a tévék területén is, ami most egy nagyon fura stádiumban van éppen. Önmagában a 4K felbontás már nem ad el egy készüléket, a 8K viszont még mindig csak egzotikus különlegesség, mert abszolút nincs rá tartalom. 4K-ra viszont már bőven van, százszámra jelennek meg 4K-s filmek blurayen, a Sony éppen most mutatott be olcsó 4K-kamerát, a Samsung meg lejátszót. Ha a felbontással nem lehet, hát a képminőséggel próbálják magukat a gyártók kiemelni a tömegből, és ezzel rögtön kitör a káosz. Az egyik a quantum dotra esküszik, a másik a dolby visionre, a harmadik az OLED szuper kontrasztjára, a negyedik az egymilliárd színárnyalatos HDR-re. Az UHD Alliance nevű tévés szövetség ugyan bejelentett egy Ultra HD premium nevű szabványt, aminek a logóját tényleg csak a legjobbak tehetik fel a tévéjükre, de igazából ez sem segít sokat azon, hogy az átlagos halandó képes legen eligazodni a sok rövidítés és szakzsargon között, és halvány fogalma legyen arról, hogy melyik miben jobb, mint a másik.

Pont ezért tűnik érdekesnek a Samsung kezdeményezése, ami a tartalom irányából közelíti meg a tévézést. Pontosabban azt, amit tévézés alatt érteni fogunk hamarosan: streamelést, játékot, netezést, mindenféle app futtatását a tévénézés mellett. A cél az, hogy eltüntessék az ezzel járó tucatnyi távirányítót, és egységesítsék minden tévén végezhető dolog kezelését (persze a Samsung okostévés operációs rendszere, a Tizen alatt). Ezt nagyjából úgy kell elképzelni, hogy minden funkció, ami a tévére van kötve, egy-egy csatornaként jelenik meg, és úgy is tudunk szörfölgetni köztük. Aztán ha egy sima tévécsatornáról átkapcsolunk mondjuk a Netflixre vagy az Xboxra, a rendszer ezt érzékeli, és ott helyben átkalibrálja a távirányítót hozzá.

És ami a háttérbe szorult

Elsősorban a VR, amit pedig mindenki az idei CES egyik központi témájának várt. Persze lehet, hogy mégiscsak az lesz, elvégre a show csak holnap kezdődik hivatalosan, de a nulladik napi VR-felhozatal elég gyér volt. A Samsung mutatott Project Beyond címen egy 360 fokos VR-kamerát, és nagyjából ennyi. A Sony csak egy videót mutatott a gémerek körében hisztérikusan várt Playstation VR-ről, miközben a nagy rivális Oculust mától már elő lehet rendelni.

Másodszor az okosórák, a tavalyi CES fő sztárjai; itt az egyetlen valamirevaló versenyző a Huawei Watch új verziója volt, direkt női vásárlókra szabva, Swarovski drágakövekkel kirakva. Szó se róla, jól néz ki, mármint rendes óraként is, ami nagy szó az otromba és a saját értelmüket még mindig kétségbeesetten kereső okosórák világában. A várható sikeréről sokat elmond, hogy a Huawei demósarkában a közönség összes női tagja láthatóan a női princípiuma végső beteljesülésének érezte, hogy legyen egy ilyenje. Ha még az okosmosógépet is lehet majd irányítani róla, tuti, hogy az összes mostanában felbukkant magyar nemiegyenlőség-szakértő a falnak megy tőle. Mondjuk 600 dollárért ez a minimum.

Tabletből a Samsung mutatott csak be újat, bár igazából az sem tablet, hanem leszedhető billentyűzetes notebook. A Tabpro S 12 colos (vagyis tablet üzemmódban óriási, notebookként nagyon pici), és Windows 10 fut rajta. Első ránézésre nagyon szimpatikusnak tűnik, simán lehet, hogy az iPad Pro-féle irány helyett végül ez lesz a nyerő. Okostelefonból egyedül a Huawei villantott nagyot, ami egyébként rettenetesen dolgozik azon, hogy a kínai cégekkel kapcsolatos előítéleteket ledolgozza. A másik két sajtókonferenciát tartott kínai cég, a TCL és a Hisense mondjuk nem sokat segített ebben, elég fantáziátlanul sorolták a tök ugyanolyan, viszont egészen baráti árú (már 600 dollár alatt is vannak) 4K-tévéiket.

De visszatérve az okostelefonra: a Mate 8 óriási (jó, valójában csak hat hüvelykes, de a demót tartó, nem éppen óriásnövésű cégvezér, Kevin Ho kezében a színpadon konkrétan akkorának tűnt, mint a feje), és a brutális erejű 8 magos processzora mellé egészen meghökkentő akku-élettartamot ígér. A teszteken állítólag kettéharapja az iPhone-t: 17 óra videózást és 20 óra 4G-s netezést bír egy feltöltéssel. Kemény, de azért reális igénybevétel mellett két és fél napig bírja, ami ha tényleg igaz, simán valóra válthatja a Huawei tervét, hogy idén már több telefont adjanak el, mint az Apple.

A nap meglepetései

Szubjektív toplista, mint rendesen:

10. A Sony konferenciáján az egy órából az első 46 perc új termék bemutatása nélkül telt el.

9. Az LG egy külön blokkot szentelt annak, hogy előre fényezze, hogy milyen király reklámjuk lesz majd a Superbowl szünetében. Magyarul hosszasan reklámoztak egy reklámot. Még Ridley Scott is bejelentkezett, hogy ezt elmondja.

8. A Huawei különösen büszke arra, hogy a világon először adnak ki kávébarna színű okostelefont. Komolyan.

7. Az Intel felépített a színpadon egy erdőt, hogy megmutassák, az új drónjuk hogy nem repül neki a fáknak. Tök ügyesen nem repül neki.

6. A Google szerint öt év múlva minden felhasználóra átlagosan 26 okoseszköz fog jutni. Hogy ezt hogy számolták ki, azt nem árulták el.

5. Egész Las Vegas tele van plakátolva a Samsung Pay hirdetéseivel. A rendszer 2016-ban tovább bővül, Magyarországra egyelőre nem jön.

4. Az összes ázsiai cég összes megszólalójának egészen brutális az akcentusa. Ha eddig zavarban érezte magát, mert akcentussal beszéli az angolt, ne tegye többé.

3. Az Intel Lady Gagával, és a Grammy-díjakat odaítélő Recording Academyvel dolgozik közösen valami nagyon misztikus projekten, illetve az Oakley-val közösen gyárt beszélő napszemüveget.

2. A Sony 4K-s online videotékát indít, amin a saját filmjeit streameli a saját tévéire.

1. A kínai ZTE egészen újszerű telefontervezési metódust villantott: egyszerűen megszavaztatják a felhasználókkal, hogy mi kerüljön a készülékbe. A távolban felsír egymillió troll.

Rovatok