Első megjelenése után 53 évvel később visszatért az Olympus Pen-F, legalábbis annak modernizált változata. A hatvanas években népszerű filmes gép most tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépként jelent meg. Az Olympus mindent beleadott, egy pici, városi túrákhoz ajánlott csúcskategóriás gépet szerettek volna alkotni.
Az eredeti Olympus Pen-F fényképezőgép még 1963-ban jelent meg, cserélhető objektíves, klasszikus filmes kamera volt, ami hamar megnyerte magának a fényképezni szerető közönséget. Ezt a formát próbálja belecsempészni az Olympus a mai világba, de közben a legfejlettebb alkatrészeket tette a gépbe.
A Pen-F digitális reinkarnációjáról nehéz úgy írni, hogy nem járunk utána kicsit ennek a retróimádatnak. Az elmúlt évek eseményeit figyelve úgy tűnik, felfutása van ennek a piacnak, az ötvenes-hatvanas évekre emlékeztető kamerák egyre népszerűbbek. A nagyobb gyártók közül többen is gyártanak modern fényképezőgépeket régies külsőben.
20 megapixeles Live MOS szenzor
2,36 millió pixelből álló OLED elektronikus kereső
Kijelzője 3 hüvelykes LCD, fordítható, kihajtható, de el is rejthető
5 tengelyes képstabilizátor rendszer
Az érzékenység ISO200 és ISO25600 között állítható
Alapbeállításként RAW-formátumban is menti a képeket
Nincs beépített vakuja, de adnak hozzá
Full HD videót készít
Mobiltelefonhoz csatlakoztatható, képmentési, irányítási funkcióval
Miért népszerűek ezek a kamerák, honnan ered a trend? Talán a választ itt is a mobilok kameráinak a fejlődésében és az így átalakult piacban találjuk. Azzal egy időben, hogy egyre többen a mobilkamerát használják a mindennapokban, nagyobb az igény arra is, hogy a nem mindennapokban egy jó fényképezőgéppel örökítsék meg az eseményeket. De ha már vesznek egy jó kamerát, akkor az legyen olyan, amelyet szívesen elő is vesznek az utcán, és nem a profi, de hatalmas gépek kisebb utánzata. Szinte valamennyi nagyobb gyártónak van retrókinézetű kamerája.
Manapság talán a legnépszerűbb retrókülsejű kamera a Fujifilm X-szériája. A sorozat első darabját néhány évvel ezelőtt mutatták be óriási érdeklődés közepette, azóta csak nőtt ezeknek a népszerűsége, mert a felhasználók jó minőséget kaptak a dizájnos kinézet mellé. De van retrósorozata a Sonynak (A7R), a Samsungnak és a Nikonnak (Df) is.
Az Olympusnak nem ez az első olyan sorozata, amelynek retrókinézete van, az OM-D modellek is ilyenek voltak. A Pen-F-hez képest az a különbség, hogy ezek a fényképezőgépek nagyobbak, robusztus kinézetűek, inkább a tükörreflexesek vonalát követik.
Amikor a futár meghozta a gépet, meglepődtem, milyen pici dobozban jött, hiszen három objektívet ígértek hozzá, mégis belefért egy viszonylag kisebb fotóstáskába. Ezzel a fényképezőgép méreteit akarom érzékeltetni, mert tényleg pici gépről van szó. Ehhez képest azonban nem olyan könnyű. Ez egyrészt jó, mert a nagyobb objektívekkel sem bukik orra. Másrészt egy egész napos városnézés alatt azért húzza a nyakat. Igazi retrógépről van szó, fogás nélkül, a hátoldalán van egy apró mélyedés a hüvelykujjnak.
Fontos jellemzője, hogy a kihajtható lcd-kijelző mellett elektronikus keresője is van Sok kicsi fényképezőgépből kihagyják ezt, pedig sok fotós rémálma, hogy napsütésben nem látja, mit fényképez. A Pen-F-ben lévő elektronikus keresőnek 2,36 millió pixelből álló OLED-kijelzője van, amely a beállítások módosításának hatásait valós időben, a felvétel elkészítése előtt jeleníti meg.
Nincs beépített vakuja, de viszonylag kicsi külső vakut kaptunk hozzá. Ennek minden irányba mozog a feje, fel is lehet emelni, de el is lehet forgatni.
A Pen-F vázán több kezelő is helyet kapott az üzemmódot kiválasztó tárcsán és a két vezérlőtárcsán kívül. Külön gombot kapott a kép üzemmódjának kiválasztása (fekete-fehér, kreatív vagy művészi szűrő). Erre különös hangsúlyt fektetett a cég, könnyen elérhetővé akarták tenni a szűrőket. Külön tárcsát kapott az expozíció korrekció beállítása és a gradációs (megvilágítási) görbe módosítására is külön kart találunk. Ráadásul testre is szabhatóak a gombok az Fn gombok segítségével.
Nyugodtan kijelenthetjük, hogy nagyon gyors a gép. Ezt akkor is tapasztaltam, amikor az izgő-mozgó gyerekekről készítettem egymás után sok képet (ilyenkor a gyors autofókusznak és az 5 tengelyes képstabilizáló rendszernek is jó hasznát vettem). De a számok is alátámasztják tapasztalatomat, a fényképezőgép 10 kép/másodperces sebességet kínál, ami RAW képekre is vonatkozik (bizonyos megkötésekkel, függ például az SD-kártya gyorsaságától és a képek számától).
Az előbb említett 5 tengelyes képstabilizáló rendszer rossz fényviszonyok között is hasznos, hosszabb exponálást is lehetővé tesz, ráadásul az sem baj, ha nem állványra tesszük, hanem kézben tartjuk a gépet. Ezt a rendszert már használta az Olympus korábbi fényképezőgépeiben.
A Pen-F-be 20 megapixeles mikro-négyharmados, szűrő nélküli Live MOS szenzort tettek. De akár ötven megapixeles képeket is lehet készíteni a szenzor eltolásos nagy felbontású móddal (High Res Shot), ezt a funkciót eddig az OM-D sorozatban használta az Olympus. Az ISO fényérzékenység 200 és 25600 között állítható, de akár 80-ig is lemehetünk egy különösen alacsony beállítással (ISO Low).
Manapság már nem lehet komoly fényképezőgépet piacra dobni wifi nélkül, így a Pen-F-ből sem hiányozhat ez a funkció. Mobiltelefonnal is össze lehet kapcsolni, így nem is kell azzal foglalkozni, hogy átmásoljuk a képeket az SD-kártyáról, egyből tolhatjuk fel a felhőbe (vagy megoszthatjuk valamelyik közösségi oldalon). A mobillal irányítani is tudjuk a gépet, mondjuk nem sok funkciót kapott a mobilalkalmazás, de messziről is tudunk képet készíteni.
Az Olympus nem a széles tömegeknek szánta a fényképezőgépet, ez az árából is kiderül. A váz 400 ezer forintba kerül, 14-42 mm-es objektívvel 470 ezer forintot kell adni érte. A gépet városi barangolásokhoz szánják: kicsi, nem olyan könnyű, de nagyon jó minőségű képeket készít. Ahogyan ők fogalmaznak, állvány nélküli utcai fotózáshoz készült a Pen-F.
Ne maradjon le semmiről!