Teljesen átváltoztathatja a logisztikát az a kísérlet, aminek a részeként hat önvezető kamion svéd és délnémet gyárakból indulva érkezett meg a rotterdami kikötőbe. A konvojok két-három, vezeték nélküli kapcsolattal összekötött önvezető kamionból álltak, amelyek közül a legelső határozta meg a konvoj sebességét és útvonalát, írja az MTI.
A kísérlethez még csak félig automatizált járműveket használtak: a kamionokat számítógépek vezérelték, de szükség volt sofőri felügyeletre is.
A kísérlethez hat európai járműipari vállalat - DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania és Volvo - fogott össze. Az önvezető kamionkonvoj előnye, hogy állandó sebességgel haladnak, ami elősegítheti a forgalom zavartalanságát Európa túlzsúfolt útjain.
A módszer támogatói szerint több akadályt is le kell még győzni ahhoz, hogy önvezető kamionok közlekedhessenek a kontinens útjain. Többek között az európai előírások szabványosítására, valamint olyan rendszerek kifejlesztésére is szükség volna, amelyek lehetővé teszik a különféle gyártóktól érkező kamionok egymás közötti kommunikációját.
Melanie Schultz van Haegen holland infrastruktúráért és környezetvédelemért felelős miniszter szerint az önvezető teherautókból álló kötelékek megjelenése egy jóval tisztább és eredményesebb szárazföldi szállítmányozás megteremtését jelentheti. "Az önvezető járművek hozzájárulhatnak a közutak biztonságához is, mivel a legtöbb balesetet emberi hiba okozza" - mondta.
Az Európai Unió elnökségét jelenleg ellátó Hollandia április közepén olyan informális találkozót szervez, amelyen megbeszéléseket folytatnának arról, milyen szabályozás szükséges ahhoz, hogy az önvezető szállítmányozás valósággá váljon a kontinensen.
A robotika gazdaságra gyakorolt forradalmi hatásáról nemrég a téma egyik leghíresebb kutatója, Erik Brynjolfssonnal interjúztunk.