Egy mai átlagos honlap több helyet foglal, mint a videojáték-klasszikus Doom – írta egy szoftvermérnök, Ronan Cremin.
A Doom 1993-ban jelent meg. A shareware változat tömörített telepítőjének mérete 2,39 megabájt. A honlapok teljesítményét és a mögötte álló technológiát elemző HTTP Archive adatai szerint ma egy átlagos weboldal legalább ennyi adatot mozgat meg, ha megnyitjuk.
Az összehasonlítás nem teljesen fair, de jól mutatja, hogy mekkora problémát jelent a web növekedése.
Emlékezzünk vissza: a Doom egy sokrétű, saját szemszögű lövöldözős játék. A maga korában fejlettnek számító 3d grafikus motorral és több pályával érkezett, amikhez térképek, grafikai elemek és hangeffektek tartoztak. Ugyanakkor a web 2016-ban azzal küszködik, hogy megjelenítsen egy hasonló méretű honlapot.
– írta Cremin egy webfejlesztői blogon, a MobiForge-on.
Ez csak a weboldalak átlagos méretét mutatja. A témával foglalkozó Wired nyitólapja 7,8 megabájt. Az Index címlapja a logótól a lap aljáig 11,1 megabájt. Ennek nagy részét a képek adják.
A helyzethez valószínűleg az is hozzájárult, hogy az internetkapcsolatok átlagos sebessége a Doom megjelenése óta annyira felgyorsult, hogy a programozóknak kevesebbet kell törődniük az optimalizációval. A honlaptervezők egyre több analitikai szoftvert, nagy felbontású képet és animált reklámot használnak. Ezek önmagukban nem mozgatnak túl sok adatot, mégis lassítják az oldalak betöltődését – már csak azért is, mert több forrásból töltik le az információkat.
Cremin kutatása szerint az internet tíz legnépszerűbb oldalát ezek a problémát nem érintik, mivel ezek az átlagosnál kevesebb – sőt: egyre kevesebb – adatot mozgatnak meg. Ha ezek az oldalak trendet teremtenek, a példájukat remélhetőleg mások is követni fogják. A helyzeten az is segíthet, hogy több cég és szervezet, például a Google, a Facebook és az MIT folyamatosan dolgoznak olyan technológiákon, amik felgyorsíthatják az oldalak betöltését.