Napjainkban a beérkező számlák mindössze egy százaléka érkezik elektronikus úton a vevőhöz Magyarországon – írja az IT Café.
A GKI Digital és a Xerox Magyarország tavaszi kutatásában azt vizsgálták, hogy az általuk megkérdezett 180, évi legalább 5 milliárd forint éves árbevétellel rendelkező hazai közép-és nagyvállalat milyen megoldásokat használ a számlakezelésben. Eszerint a legkorszerűbb számlázási eljárások ma még gyerekcipőben járnak nálunk, és a számlák 86 százaléka még mindig nyomtatott verzióban jut el a vállalatokhoz.
A kutatás eredményei szerint a 20 milliárd forint éves árbevételű hazai cégek 80 százalékánál általában egy héten belül rögzítik a beérkező számlákat. A 20-30 milliárdos forgalmú cégeknél a folyamat két hétig is eltarthat. A 30 milliónál többet kereső vállalkozásoknál az átfutás három hetet is felemészthet.
Az építőiparban és a szolgáltató szektorban átlagosan öt napon belül iktatják a számlákat. A kereskedelem, a mezőgazdaság és az ipar területén ez az időszak kitolódhat minimum 6, maximum 15 napra, de van, hogy ennél is tovább tart a számla hivatalos befogadása.
Az elhúzódó feldolgozás viszont többnyire nincs hatással a kifizetésre. A pénzügyi teljesítés jellemzően a határidők betartása mellett történik. A késedelmes fizetés leginkább a 20 milliárd forint alatti éves forgalommal rendelkező ipari és mezőgazdasági cégeknél figyelhető meg. A kutatás azt is megállapította, hogy
A beérkezett számlák feldolgozása ma még hangsúlyosan emberi közreműködést igényel. A cégek 65 százalékánál ez a jellemző eljárás. A felmérés szerint a megkérdezett vállalatok mindössze 2 százaléka használ teljes mértékben elektronikus számlafeldolgozó rendszert. Haladás abban mutatkozik, hogy a megkérdezett vállalatok egyharmada részben elektronikus megoldásokat is igénybe vesz a kézi iktatás megtartása mellett.
A mezőgazdaságban és az iparban szinte dominál a humán munka ezen a területen, míg a kereskedelemben közel fele-fele az aránya az elektronikus és a kézi feldolgozásnak. A vendéglátás, szállítás, raktározás és egyéb szolgáltatások esetében viszont az átlagnál magasabb a digitalizáció a számlakezelésben.
A felmérés szerint az építőipari cégek 60 százalékánál napi 7-8 órát vesznek igénybe a számlázási feladatok, azaz szinte teljes munkaidőben foglalkoznak ezzel az adott cég munkatársai. Hasonló mutatók érvényesek a kereskedelemben és a járműgyártásban is. Erről nemcsak a számlázási rendszer, hanem számlák mennyisége is tehet.
A legkevesebb időt – napi 4-6 órát – a szolgáltatásban dolgozóknak kell számlamenedzsmentre fordítaniuk. Ez részben az alacsonyabb darabszámot elérő számlaforgalomnak, illetve az elektronikus feldolgozással elért időmegtakarításnak köszönhető.
A komoly terhek ellenére az elektronikus megoldások bevezetését csupán a megkérdezettek 12 százaléka tervezi az elkövetkező 1-2 évben, főleg azok a cégek, ahol jelenleg kizárólag manuálisan zajlik a számlafeldolgozás.
A cégek 69 százaléka egyelőre kivár. Vagy egyáltalán nem akarnak változtatni a napi gyakorlaton, vagy a jelenlegi rendszereik továbbfejlesztésével számolnak. Az elektronikus megoldásokra való áttérést tulajdonosi döntéssel, a beruházási költségek nagyságával, illetve azzal az indokkal utasítják el, hogy az új struktúra nem feltétlenül javítana a számlázások hatékonyságán.