Index Vakbarát Hírportál

Hát ez most mi, kérdezte a rendőr M7-esen leszállt pilótától

2016. június 8., szerda 13:24

Hosszú és érdekes interjút (első rész itt, második rész itt) adott az Iho.hu-nak az az oktatópilóta, aki a múlt héten az M1–M7-es közös szakaszán, a felüljáró alatt átrepülve, bravúros leszállással mentett meg egy veszélyes helyzetet. Papp Szabolcs egy török növendékpilótával teljesített aznap touch-and-góval, vagyis megállás nélküli leszállással tarkított iskolaköröket. Hét vagy nyolc ilyen kört tettek meg, semmi sem utalt arra, hogy a gépnek valami baja van – a 152-es Cessna amúgy is megbízható, jól emelkedő, jól sikló gép.

Papp szerint a nyolcadik felszállás után, száz méter magasan lehettek, mikor a motor akadozni, dadogni kezdett. A légcsavar még forgott, de a motor teljesítménye visszaesett, félő volt, hogy „a gép sebessége hamar elkopik, és menthetetlenül átesik, lezuhan”. Az oktató átvette az irányítást, gyorsan ellenőrizte, nem valami orvosolható problémáról van-e szó, közben lenyomta a gép orrát, hogy sebességet nyerjenek. Természetesen 100 méteren sokáig ez sem segít, így a pilóta minden eshetőséget felmérve úgy döntött, leteszi a gépet. Nem volt nagy forgalom, az előttük haladó autók mind legalább olyan gyorsak voltak, mint ők, így nem kellett attól tartani, hogy beleszaladnak valakibe.

A sikeres leszállás után a gépet a leállósávba irányította, majd ott állította le. Az egy percen belül érkező rendőr első kérdése az volt, hogy „hát ez most mi”, de ezután már mindenki jól kezelte a helyzetet, sőt, a rendőrök már a leszállás előtt nekiláttak a terelésnek, mert látták, hogy valami nem stimmel a géppel.

Az interjúból kiderült, hogy a motorleállás oka egyelőre nem tiszta. A helyszíni vizsgálat megmutatta, hogy a hiba rekonstruálható, és egyelőre nem úgy tűnik, hogy a pilóták hibáztak volna. Sokkal valószínűbb, hogy valamilyen, a rendszer egy pontján levált anyag- vagy szigetelődarab okozta a problémát, de ezt csak a Közlekedésbiztonsági Szervezet még folyó vizsgálata fogja eldönteni. A vizsgálatról további részleteket olvashat az Iho.hu egy korábbi cikkében.

Rovatok