Az Apple hétfői bemutatóján a szoftverguru Craig Federighi többször megemlítette, hogy sok más online céggel ellentétben ők nem alkotnak profilt a felhasználóikról, a kommunikációs szoftvereikben titkosítják az adatátvitelt, és igyekeznek minél több számítást elvégezni az eszközeinken, hogy ritkán kelljen a szervereiket használni.
Természetesen az Apple is ugyanolyan sokat szeretni tudni az ügyfeleiről, mint az összes többi online vállalat, de ezt úgy valósítják meg, hogy minél kevesebbet tudjanak egy-egy konkrét személyről. Most azt is nyilvánosságra hozták, hogy ezt miként oldották meg.
Az Apple által alkalmazott statisztikai módszer lényege, hogy sok ismeretet szereznek a felhasználók csoporjairól, és olyan formátumban tárolják az adatokat, hogy abból csak az összességük tevékenységeire és igényeire lehessen következtetni, de semmit se lehessen megtudni egyetlen személyről. Ez elég erős védelmet biztosít a magánéletünknek, és garantálja, hogy se a hekkerek, se a kémek nem tudjanak meg adatokat rólunk.
A módszert differenciált privacy néven ismeri a szakirodalom, és a Federighi által is megemlített Aaron Roth, a Pennsylvania Egyetem professzora írt róla könyvet a Microsoftnál kutató Cynthia Dworkkal közösen (pdf). Ebben az adatvédelmi rendszerben matematikailag garantált, hogy az adatbázisból képtelenség az egyénekről információkat kinyerni.
A differenciált privacy messze túlmutat az egyszerű anonimizáláson, amikor egyszerűen csak kitörlik az emberek nevét a begyűjtött adatok mellől. A legtöbb cég ezt a módszert alkalmazza, pedig már kiderült róla, hogy nem sokat ér, mert ha sikerül több adatbázis tartalmát összefésülni, kitalálhatóvá válhat az egyének törölt neve - írja a Wired.
Federighi három módszerről beszélt, amit az Apple a differenciált privacy keretében alkalmaz. Hasheléssel titkosítják az információkat, hogy egy kusza karaktersor jöjjön létre. Csökkentett mintavétellel dolgoznak, azaz csak az adatok egy részét használják fel. Ezen kívül még zajt is hozzáadnak az adathoz, hogy a teljes adatbázisból helyes következtetéseket lehessen levonni a felhasználói szokásokról, de nem lehet megállapítani, hogy melyik egyénre mi igaz.
Innentől már csak az a kérdés, hogy mi igaz abból, amit Craig Federighi mondott. A Wired elérte Aaron Roth professzort, akinek az Apple megmutatta a bizalmas adatokat védelmező rendszert, és a kutató azt mondta, neki úgy tűnt, hogy a kaliforniai cég jól oldotta meg a feladatot.