Index Vakbarát Hírportál

Újabb Tesla-autót ért baleset

2016. július 7., csütörtök 10:53

Nehéz napokat él át az elektromosautó-gyártó Tesla. Nem sokkal azután, hogy egy Model S-tulajdonos meghalt egy balesetben, miközben be volt kapcsolva a cég Autopilot nevű félautomata rendszere, újabb hasonló balesetről érkezett hír. Ezúttal egy Model X volt baleset részese, bár ebben az új esetben nem egyértelmű, hogy az autó épp Autopilot-módban futott-e.

A Detroit Free Press beszámolója szerint az autó előbb a védőkorlátnak ütközött, majd a sávokat elválasztó betonfalba csapódott, amitől fejre állt. A két utas ezúttal túlélte az ütközést, a sofőr pedig azt mondta, az Autopilot-mód be volt kapcsolva. A Tesla előbb azt mondta, további vizsgálatra van szükség, hogy kiderüljön, valóban ez volt-e a helyzet, később pedig kijelentették, hogy a begyűjtött adatok alapján "nincs okunk azt gondolni, hogy az Autopilotnak bármi köze lett volna a balesethez".

Nem szóltak időben

Az első baleset részletei

Mint írtuk, a Tesla értesítette a balesetről az amerikai közlekedésbiztonsági hivatalt (NHTSA), a karambol pontos okait még most is vizsgálják. Annyit tudni, hogy a jármű egy floridai autópályán haladt, amikor egy merőleges úton bevágott elé egy pótkocsis teherautó. Azt gyanítják, hogy az erős ellenfény miatt sem a sofőr, sem az autó nem észlelte a jármű pótkocsiját. A fékek nem kapcsoltak be. Elon Musk, a cég vezérigazgatója a Twitteren azt írta, hogy ilyen esetekben a kocsi radarja sem segít. A rendszert úgy tervezték, hogy szűrje meg a nagyobb közúti táblákra emlékeztető objektumokat, mert így elkerülhetők a véletlenszerű befékezések. A pótkocsi alakja és pozíciója megtéveszthette a Tesla S szenzorait. Az autó becsúszott a tréler alá; a karosszéria nem tudta megvédeni a sofőrt, mivel a pótkocsi kapásból a szélvédőt találta el. A Tesla szerint ha az autó a tréler elejével vagy végével ütközött volna, még egy nagyobb ütközés sem okozott volna halálos balesetet, mert az autó biztonsági rendszere megvédte volna a sofőrt.

Az első baleset áldozata viszont biztosan úgy halt meg, hogy az Autopilot be volt kapcsolva, mégse tudta megakadályozni az ütközést. Ez volt az első eset, hogy autóvezető szoftvernek halálos balesethez volt köze, ezért világszerte nagy figyelem övezi az ügyet.

A Teslát azóta többen kritizálják, amiért nem jelezte időben a nyilvánosság felé a történteket. A Fortune egyenesen azt állította, hogy a cég kivárta a május eleji baleset nyilvánosságra hozásával a május közepi befektetési kört, hogy arra az incidens ne legyen kedvezőtlen hatással. Ezt a cég határozottan tagadta, szerintük időben értesítették a hatóságokat, a baleset pedig, noha tragikus, nem rendkívüli:

Minden évben több mint egymillió ember hal meg világszerte autóbalesetben, de az autógyártók nem közlik ezek mindegyikét a befektetőkkel, pláne nem akkor, amikor a nyomozás még folyamatban van.

Azt is hozzátették, hogy az Autopilotot használó autóik még így is sokkal biztonságosabbak, mint a hagyományos autók, és összességében sokkal kevesebb halálos baleset történne, ha minden autóban lenne hasonló rendszer. A cég szerint abból, hogy a baleset nyilvánosságra kerülése nem igazán viselte meg a részvényárfolyamukat, az látszik, hogy a befektetők is értik mindezt.

Ezzel ugyanakkor nem mindenki ért egyet. A balesetet ugyan valóban gyakoriak, de a szoftveres autóirányítás egyrészt új és épp rohamosan teret hódító technológia, ezért jogos elvárás lehet, hogy fokozottan transzparens legyen minden érintett cég a biztonságosságával kapcsolatban. Másrészt, éppen azért, mert a Tesla számára fontos technológiáról van szó, kérdéses, hogy mennyire áll meg a cég érvelése, hogy az ilyen baleseteket nem kell a befektetők orrára kötni.

Nem önvezető, csak segít

A kontextus kedvéért viszont érdemes megjegyezni, hogy a Tesla autói nem önvezetők. Ahogy a félautomata rendszer tavaly októberi élesedésekor is írtuk, az Autopilot funkció különbözik például a Google önvezető autóitól, nem képes még teljesen önálló működésrem, inkább úgy érdemes elképzelni, mint a repülőgépek esetében a robotpilótát. Maga Musk is hangsúlyozta, hogy az önvezető funkciók egyelőre béta állapotúak, ezért azt tanácsolják, hogy a sofőr keze maradjon a kormány fölött, és a sofőr a felelős, ha bármilyen baleset történik.

A funkció mindig kikapcsol, ha az autó leáll, külön be kell kapcsolni, hogy működjön, és minden alkalommal figyelmeztet, hogy csak segédfunkcióról van szó. A neten pedig ezzel együtt is számos videó kering, amelyeken látszik, hogy az Autopilot olyan helyzetekben előzött meg baleseteket, amelyeket az emberi sofőrök észre se vettek, csak amikor már túl voltak rajta.

Rovatok