A tévé már nem érdekli a gyerekeket, a YouTube-ra vannak rákattanva teljes odaadással. És ott sem a rajzfilmek és a mesék az igazi sláger, hanem az, hogy ismeretlen emberek kindertojásokat bontogatnak, amivel konkrétan milliárdokat keresnek. Nem viccelünk.
Vagy másfél tucat kindertojást látunk a képernyőn. Egy kéz odanyúl az egyikhez (épp egy magyar feliratoshoz), óvatosan lefejti róla a színes alufólia csomagolást, gyakorlott mozdulattal kettétöri a csokitojást, majd kinyitja a kis műanyag kapszulát, és megmutatja a kamerának, mi volt benne az ajándék: egy fura, nagy fülű baba. Amiről később kiderül, hogy Amidala hercegnő az, a Star Wars előzménytrilógiából. A kéz gazdája egy szót sem szól, csak nyúl a következő tojásért. És ez így megy 16 percen és 20 különféle országból származó kindertojáson át.
Hulla unalmas, igaz? Ember nincs, aki ezt önszántából végignézné.
Miközben ugyanitt minden idők legnézettebb mozitrailerei (Az ébredő Erő, Avengers 2, Jurassic World) a 100 millióért küzdenek. És messze nem ez az egyetlen, szinte felfoghatatlan és érthetetlen nézettséget mutató kindertojásos videó. Tessék, itt van még egy 630 millióval. Vagy ez, szintén bőven 600 felett. Vagy ez, 560 millióval.
Az egyik legnépszerűbb, ilyen videókra specializált YouTube-csatorna, a Surprise Toys közel jár a 3 milliárd összmegtekintéshez. Csak összehasonlításképpen: a világ első számú rockbandájának számító, a budapesti Aréna-koncertet elővételben kb. fél óra alatt telt házra töltő Red Hot Chili Peppers hivatalos YouTube-csatornája a banda összes videoklipjével ennek kevesebb mint a felét tudja felmutatni.
Maga a kicsomagolós, vagyis unboxing videó egyáltalán nem új találmány, eleinte mobiltelefonokkal és egyéb hitech kütyükkel csinálták, a legkorábbi ilyen, amit sikerült előtúrnom, 2006-os, és egy Nokia E61-es mobiltelefon csomagjának felbontását örökíti meg. Ekkor még a Google-fele felvásárlás és a YouTube világhódítása előtt jártunk:
Később megjelentek ugyanennek a sztereotip női verziói, drága divatcuccok, táskák, cipők kicsomagolásával. Ebből fejlődött ki a haul videonak nevezett műfaj, ami arról szól, hogy gazdag tinilányok egy havi átlagfizetésnek megfelelő összeget hagynak ott a Forever 21-ben (ez nagyjából a Bershka megfelelője Amerikában), majd otthon videóra veszik, és a YouTube népe elé tárják, ahogy az összes cuccot felpróbálják. Végül jött a jelenség végső mutációja, és a kindertojással megtalálta a legkönnyebben elvarázsolható célközönséget, a 2-4 éves gyerekeket.
A kindertojás-unboxingot ugyanis a legkisebbek nézik, méghozzá végtelenítve és szinte hipnotizálva. A sajtó hamar rá is akasztotta a totyogók kokainja, és a kinderpornó neveket a jelenségre.
„Nálunk a 4 éves kb. fél éve kattant rá, pár hónapig tartott. Nem mond semmit, csak csorgatja a nyálát, és nézi, de nem tudta elmagyarázni, hogy miért jó, pedig amúgy okos gyerek” – írta az egyik indexes kolléga. „Nekünk is megvolt, a Mása és Medvegy videók után dobta be a YouTube, mert olyan tojás is van. Szerintem néhány milliót simán vállalunk az össznézettségből” – mondta egy másik, kisgyerekes indexes. „Marcinak gyerekdalokat raktam be angolul a Youtube-on, egy ideig imádta nézni, meg is tanulta a szövegeket, de amikor megunta, elkezdte nyomkodni a gépet, és magától megtalálta ezeket. Onnantól kezdve pár hónapig ez volt a kedvenc elfoglaltsága, megbabonázva nézte. 2,5-3 éves volt kb. ekkor” – így egy harmadik érintett szülő.
A kisgyerekek rétege maga a nagybetűs Tökéletes Célközönség a YouTube-nak. A videómegosztó sokkal jobb, mint a tévé: annyi és olyan mese van benne, amennyit és amikor csak akarunk. A felnőttek hamar rájönnek erre: amerikai felmérések szerint a 2 éves gyerekek 80 százaléka néz videókat a szülő telefonján vagy tabletjén.
„Az első dolog, amit készségszinten megtanul a gyerek a járás után, hogy hogyan tud váltogatni a videók között. Leteszed fél percre egy iPad elé, és végigkattint 10 kapcsolódó videót, mint amikor a távirányítón nyomkodod a dolgokat” – mondja kisgyerekes képszerkesztő kollégánk. A YouTube mechanizmusai pedig tökéletesen rá vannak optimalizálva erre a viselkedésre. Amint vége egy videónak, automatikusan indul a következő, és folyton ajánlgatja oldalt a témában illeszkedő többit. Nem véletlen, hogy a YouTube éppen aktuális slágere és legnagyobb sztárja Ryan, egy négyéves kissrác, aki játékautókat, legót, és egyéb játékokat „tesztel”, heti 130 millió körüli nézettség mellett. Most éppen 12 hete vezeti a nézettségi toplistát a YouTube-on. Ilyenekkel:
130 millió egyébként kicsit több, mint az amerikai tévétörténelem abszolút nézettségi rekordja, amit a tavalyi Superbowl 115 millióval tart.
A kindertojás-bontogatás ráadásul nyelvtől és kulturális háttértől független dolog, ami tovább növeli a célközönséget. „A gyermekek annyira beleélik magukat a nézett videóba – mint általában a mesékbe, filmekbe is –, hogy úgy élhetik meg, mintha ők maguk nyitnák ki a meglepetéseket. A videónak ugyanaz a varázsa, mint az igazi kindertojásnak, a meglepetés izgalma. Így élvezhetik, hogy sok-sok meglepetést nyitnak ki, annak ellenére, hogy a valóságban nem történik meg a cselekvés” – mondta kérdésünkre Kiss Erika gyermekpszichológus. Vagyis minden egyes videóval a karácsonyt éli meg a néző gyerek újra és újra, megvan a várakozás izgalma, az ajándék megkapásának és a kíváncsiság kielégítésének öröme, csak úgy tocsog az agy az adrenalinban és endorfinokban. Amitől akár függőség is kialakulhat.
„Rosszkedve lesz, nyugtalan lesz, ha nem nézheti, és napközben más tevékenységek során is sokszor eszébe jut a videó, illetve a családdal, barátokkal közös tevékenységek helyett is inkább ezt választja. Vagy videózás közben csak nagyon nehezen terelhető el valódi, közös öröm megélését elősegítő játékkal a figyelme” – sorolja a tüneteket a pszichológus. És mit lehet ilyenkor tenni? „Úgy sikerült lehozni róla, hogy rákattintottuk más videókra (horgászvideók, kisvakond, stb), meg mondtam neki egyszer, hogy nekem ettől kisül az agyam, ezt megjegyezte, és mondta is, hogy neki is kisül tőle az agya” – árulta el a saját módszerét egyik kollégánk. „Mi egyszerűen eltávolítottuk az iPadet a háztartásból. Volt egy kis könny, de azt mondtuk, hogy apának kell a munkahelyén, és ebbe beletörődött hamar” – így egy másik. A pszichológus is hasonlót javasol: „Közös játékkal – ha nehezen is megy – el kell terelni a figyelmét, kimenni a szabadba, vagyis más örömforrásokhoz juttatni. Illetve időkeretek közé szorítani a tevékenységet, hogy ne következhessen be az a jelenség, hogy na még egyet, na még egyet.” Vannak olyan pszichológusok is, akik egyáltalán nem látnak problémát az ilyen videókban. „Nincsen bennük erőszak, antiszociális viselkedés, sötét hangulatú zene. Könnyed és ártalmatlan az egész, és a gyerek előbb-utóbb úgyis elveszíti az érdeklődését, és kikapcsolja” – nyilatkozta egy szakértő a Toronto Starnak.
Az általunk végigkérdezett fél tucat magyar gyerekpszichológus mind azt mondta, hogy nem találkozott még a jelenséggel.
A kindertojás-unboxerek az átlagos YouTube-sztárokkal szöges ellentétben foggal-körömmel ragaszkodnak az anonimitáshoz. Vagy tíz népszerű csatornát kerestem meg a kérdéseimmel, ebből egyetlenegy youtuber vállalta a megszólalást, azzal a feltétellel, hogy nem beszél a valós személyazonosságáról, arról, hogy mennyit keres a dologgal, és hogy honnan szerzi be a kindertojásokat. Aztán meggondolta magát, és visszamondta az egészet. De hasonlóképpen járt a jelenség nyomában a teljes világsajtó, egyedül a New York Timesnak sikerült lenyomoznia nemrég a műfaj egyik csúcsragadozóját, a Fun Toyz Collector csatorna mögött álló hölgyet. Melissa Lima 21 éves, bébiszitter és pincérnő volt New Yorkban, mielőtt megfogta az isten lábát a YouTube-bal. Nagyjából napi egy, 10 perc körüli videót tesz ki, ezek összesen 11 milliárd megtekintésnél járnak. Ez a teljes YouTube harmadik legnézettebb csatornája, csak Justin Bieber és Pewdiepie előzi meg, és olyanokat utasít maga mögé a top 10-ben, mint Rihanna, Taylor Swift vagy a pankrátorszövetség WWE.
Ms. Lima becslések szerint évi 5-10 millió dollárt keres azzal, hogy kindertojásokat bontogat (plusz néha Play Doh gyurmajátékokat), ez alsó hangon másfél milliárd forint, de lehet akár három is. A YouTube nem teszi publikussá, hogy hogyan osztja el a reklámbevételeit a tartalomgyártókkal, így csak iparági becslésekre hagyatkoztatunk a kindertojás-jelenségben mozgó pénzeket illetően. Átlagban abból szokás kiindulni, hogy ezer megtekintésenként esik le 2-2,5 dollár a videó készítőjének – hát ennek tükrében lehet számolgatni a százmilliós nézettségű videókat. Mint például ez:
Külön csavar a történetben, hogy a kindertojásnak semmilyen hivatalos YouTube-csatornája nincs, a gyártó Ferrero egy szál, minimális látogatottságú, olasz nyelvű csatornát tart fenn az egész Kinder csokicsaládnak, miközben amatőrök szakítanak iszonyú pénzeket a tojásbontásból. Amivel mellesleg óriási reklámot csinálnak a cégnek és a csokijának. (Bónusz maistanultam-infó: a kindertojás a német név ellenére olasz eredetű, 1974-ben Kinder Sorpresa néven mutatkozott be). És hogy a dolog még bonyolultabb legyen: köztudomású, hogy Amerikában a kindertojás a megjelenése óta be van tiltva, a kanadai határon rendszeresen fognak és büntetnek tojáscsempészeket. Vagyis az amerikai youtuberek alapból tilosban járnak a tojásbontogatással, ami rögtön meg is magyarázza a nagy titokzatoskodást. A nézőknek pedig még egzotikusabb lesz a cucc attól, hogy a sarki boltban nem tudnak venni maguknak – márpedig a felmérések szerint a kindertojás-unboxing videók nézőinek több mint fele amerikai.
A kindertojásos trendnek 2014 körül volt egy óriási felfutása, és úgy néz ki, most jön a reneszánsz. Van 3-4 éves gyereke? Akkor vértezze fel magát lelkiekben, hogy ő is rá fog kapni ezekre, és jobban fogja szeretni, mint a rajzfilmeket. Egyébként érdekes módon magyar kindertojásos csatornát egyáltalán nem találtunk, talán még nem késő beszállni, és rengeteg pénzt keresni vele. vagy legalábbis rengeteg csokit enni, ami a forgatások után megmarad.
Ne maradjon le semmiről!