A Google megpróbál kihasítani egy szeletet magának a megosztáson alapuló taxizásból, és ha bejön az üzleti modell, komolyan veszélyeztetheti az Uber és társai vezető pozícióját - írja a Wall Street Journal.
A Google még 2013-ban vásárolta fel a Waze nevű navigációs alkalmazást, ami valós idejű információt kínál a használóinak a környezetükben elérhető, szintén az appot használó autósokról és arról, hogy azok mlyen irányba tartanak. A Google most ennek a programnak a segítségével tarolná le afuvarmegosztási bizniszt, a WSJ belsős forrása szerint most ősszel már el is indítják a saját szolgáltatásukat Kaliforniában. A tesztüzem állítólag már május óta zajlik, de eddig csak néhány vállalat párezer alkamazottja vett részt benne.
Az alapvető különbség az Uber-féle megoldások és a Waze között az lenne, hogy míg az Uber keresletalapú szolgáltatás, amely állandó vagy átmeneti, de mindenképpen hivatásos sofőrökkel dolgozik (tehát lényegét tekintve alig különbözik a taxizástól), a Google csavart egyet az elképzelésen: a Waze azokat az embereket köti össze, akik már amúgy is egy irányba mennek, ennyiben jobban hasonlít a klasszikus sharing economy-ideára.
Állítólag a Google-nek az is kimondott célja, hogy a Waze-es sofőrködés ne válhasson főállássá, ahogyan ez az Uber esetében sokakkal megtörtént, maradjon meg a fuvarmegosztás szintjén. Épp ezért az árakat is alacsonyabban akarják tartani, mint a versenytársak.
A Google néhány éve még 258 millió dollárt fektetett az Uberbe, ma azonban már a két cég inkább egymás vetélytársának számít. Ennek egyik kézenfekvő példája, hogy az Uber megkezdte a leválást a Google Mapsről, épen saját térkép fejlesztésén dolgoznak. A cégek az önvezető autók építésében is konkurálnak, az Uber nemrég felvásárolta a régi Google-dolgozók által alapított Ottomoto LLC nevű önvezető kamionokkal kísérletező startupot, hogy felzárkózzon a Google 2009 óta futó sofőr nélküli autós fejlesztéseihez.