Alan Rusbridger, a Guardian korábbi szerkesztője úgy látja, hogy a Facebook elszipkázta a Guardian online hirdetési bevételeinek húsz százalékát.
Rusbridger – aki most az Oxfordi Egyetem Lady Margaret Hall kollégiumának igazgatója – azt állítja: mielőtt tavaly májusban távozott a laptól, a Guardian még százmillió fontos hirdetési bevétellel számolt. A digitális bevételek viszont csak 81,9 millió fontot tettek ki; ez 2,3 százalékos visszaesés 2014 óta.
A szombaton Londonban tartott Financial Times Weekenden Rusbridger elmondta, hogy a Guardian sosem juthatott hozzá a tervezett bevételhez, mert
az egész a Facebookhoz került.
A Guardian szóvivője nem kommentálta Rusbridger megjegyzését. Amikor a lap júliusban közzétette az éves pénzügyi jelentését, a Guardianhez közel álló források arról beszéltek hogy az online keresőóriások, mint a Google és a Facebook tehetnek a reklámköltések megváltozásáról.
Rusbridger azt mondta, a Facebook is kínál lehetőségeket a kiadóknak, de „maguknak tartják meg a pénzt”, mert „olyan algoritmusokat használnak, amit nem értünk, és ez egy szűrőt alkot aközött, amit mi csinálunk, és amit az emberek látnak belőle.” Rusbridger szerint a helyzet csak romlani fog, mert a Facebook olyan terjesztési modellben gondolkodik, amivel ők nem tudnak versenyezni.