Óránként 1080 kilométeres sebességgel száguldott az amerikai nemzeti gárda F–16-os vadászrepülője egy kiképzési feladat közben, amikor a pilóta a rá nehezedő nehézségi erők miatt elvesztette az eszméletét egy forduló során. A gép a föld felé fordulva zuhanni kezdett, azonban a most kiadott videóból kiderül, pontosan miért nem lett tragédia az esetből.
Az önmagában nem sokat ért, hogy a gép mellett repülő oktató folyamatosan üvöltött a rádióba (ahogy azt is hallani, ahogy a pilóta eleinte még préseli a levegőt, hogy ne ájuljon el), a gép saját lezuhanás-ellenes rendszere kapcsolt be. Az Auto-GCAS (Ground Collosion Avoidance System) nevű automatika észlelte, hogy a gép mindenféle irányítást nélkülözve, az utánégetőt is használva vagyis teljes gázzal száguld a föld felé, ezért működésbe lépett, és 1300 méter magasan némi cikk-cakk után egyenesbe hozta a gépet, ami eredetileg 5100 méteren repült, még a pilóta irányítása alatt.
Az alig harminc másodperces manőver a biztos haláltól mentette meg a pilótát, a rendszer alkalmazása előtt évente négy-öt olyan eset volt, mikor a pilóták manőverezési hiba vagy a videón is látható eszméletvesztés miatt odacsapták a rosszul megítélt távolságnál jóval közelebb lévő talajhoz vagy hegycsúcshoz a gépet. Az Auto-GCAS három évtizede fejleszti közösen a Lockheed Martin és a NASA, de az F–16-osokba csak 2014-ben került bele. Azóta a fenti eset volt a negyedik, hogy a rendszer életet mentett, az első hasonló történetben még 2015-ben, egy Szíria felett repülő F–16-os volt a szerencsés főszereplő.