Index Vakbarát Hírportál

Viszlát, demokrata gyíkemberek!

2016. december 16., péntek 19:00

A Facebook egygombos feljelentésekkel és szakértői stábokkal venné fel a harcot a kamu hírek terjesztőivel szemben. A republikánusoknak nem tetszik az ötlet, Zuckerberg viszont belátta, hogy a Facebook nem egyszerűen hírközvetítő közeg, hanem felelőssége is van abban, hogy mit osztanak meg az oldalon.

A Facebook új lehetőségeket adna a felhasználóknak, hogy felvehessék a harcot az álhírekkel szemben. A világ legnagyobb közösségi oldalának 1,8 milliárd regisztrált felhasználója van, így technikailag nagyobb közönséget érhetnek el, mint bármelyik hírügynökség. Csakhogy az oldalon megjelenő tartalom ettől még nem lesz szerkesztett, és pláne nem igaz. Ebben kérnék a felhasználók segítségét.

A Facebookot rengetegen kritizálták Donald Trump elnökké választása után. A kritikusok szerint a Facebook hírfolyamának algoritmusa nagyban hozzájárult Trump győzelméhez, mivel az ellenőrizetlen és bizonyíthatatlan hírek facebookos terjedése a republikánus szavazók malmára hajtotta a vizet. (Ami egyébként túlzás.)

Egyes felhasználók már eddig is fejlesztettek olyan böngészőkiegészítőket, amikkel szűrhetők a Facebookon megjelenő linkek, így magunknak állíthattuk össze, hogy milyen tartalmakkal szeretnénk találkozni a hírfolyamban. A Facebooktól azonban ez az első lépés a hírfolyam szerkesztésének irányába.

Legyen ön is besúgó!

A hivatalos közleményben Adam Mosseri, a Facebook alelnöke azt írta: úgy látják, az embereknek joguk van hozzá, hogy hallassák a hangjukat, de a Facebook nem lehet döntéshozó az ilyen helyzetekben, ezért nagyon óvatosan közelítjük meg ezt a problémát.

Vagyis a Facebook az emberekre bízná, hogy kialakítsák a saját hírfolyamjuk valóságtartalmát. Erre kétféle lehetőségünk lesz:

A Facebook arra is felkészült, hogy ne csak a kamuhíreket, hanem a kattintásvadász kamuoldalakat is lebuktassa. Az olyan oldalak, mint az ABC News, vagy a Buzzfeed, rengeteg hirdetési bevételt termelnek a Facebooknak – és persze saját maguknak is –, így elemi érdekük, hogy senki ne az ő népszerűségüket próbálja meglovagolni. Vannak oldalak, amik arra építenek, hogy összekeverjék őket más, híresebb oldalakkal. A megtévesztő linkek (spoof domains) ezentúl nem tűnnek föl a hírfolyamban: a buzzfeedfeed.com vagy az abcnewscom.com mennek a kukába.

Azt senki nem tudja, pontosan hogy működik a Facebook hírfolyamának rangsorolási algoritmusa. Az viszont tény, hogy minden ilyen változtatás érzékenyen érinti az üzleti partnereket és a felhasználókat egyaránt. Amikor a Facebook augusztusban bejelentette, hogy a hírfolyamban ezentúl nagyobb hangsúlyt kapnak a barátok és ismerősök által megosztott tartalmak, néhány médiavállalat felháborítónak tartotta a lépést. Persze, ez érthető: nekik a megélhetésük függ a Facebook működésétől, így minden változtatás a létüket fenyegeti. 

Az új változtatásokat Mark Zuckerberg, a cég vezérigazgatója így kommentálta egy bejegyzésben: 

„A Facebook egy újfajta platform, ami minden eddigitől különbözik. A magam részéről technológiai cégként gondolok a Facebookra, de azt is észre kellett vennem, hogy a felelősségünk túlmutat azon, hogy egy információt továbbító platformot hozzunk létre. Noha nem mi szerkesztjük a híreket, amiket elolvasol és megosztasz, tudjuk, hogy nem egyszerű hírközlési csatornaként működünk. Egy új platformot hoztunk létre a társadalmi párbeszédhez - és ez egyben azt is jelenti, hogy egy újfajta felelősséggel kell szembenéznünk, hogy biztosítsuk az embereknek az érdemi párbeszédet, és hogy olyan közeget hozzunk létre, ahol az emberek tájékozódhatnak.”

A republikánusok már fellázadtak

A döntés elég érzékenyen érintette az amerikai jobboldalt. Csak néhány kommentár a sok közül:

A Poynter szerkesztési elvei közé tartozik az elfogulatlanság és a méltányosság; a források, a szerkesztési elvek és a finanszírozás átláthatósága; valamint a korrekciók iránti elkötelezettség. A Facebook elsősorban ezeket veszi figyelembe, amikor a külsős partnereik egy sztori hitelességéről fognak dönteni, de remélhetőleg további szempontokat is mérlegelni fognak, hogy ezzel is javíthassák a hírfolyamban megjelenő tartalmak hitelességét.

A Facebook nem befolyásolják a fact checkerek munkáját: csak a legtöbb bejelentést kapó álhíreket küldik tovább a külsős partnereknek. Mosseri azt is megerősítette, hogy a stáb nem kap fizetést a munkájáért.

Ez még csak a kezdet

Azt a Facebook is elismerte, hogy a fenti intézkedések nem fogják kiszűrni a kamuhíreket. Mint azt Mark Zuckerberg, a Facebook vezérigazgatója megjegyezte: még a legnagyobb híroldalak és a legnevesebb publikációk írásaiban is akadnak tévedések.

Sokan kritizálják azt, hogy a felhasználókra bízták a döntéshozatalt, holott a tényellenőrzés (fact check) területén ők nem mondhatók kompetensnek. De talán kevesebb olyan megosztást fogunk látni, amik Hillary Clinton gyíkemberlétéről, és így nem kizárólag a Facebookra fog hárulni a felelősség, hogy megállapítsák egy hír valóságtartalmát.

És a Facebook sem gondolja, hogy ez végleges megoldás lenne. Ahogy Mosseri írta: tudják, hogy van még tennivaló ezen a téren, és addig fognak dolgozni a problémán, amíg meg nem oldják.

Rovatok