Index Vakbarát Hírportál

Új atomfegyvereket kap a B-2 lopakodó bombázó

2017. január 2., hétfő 12:26

A nyolcvanas években kifejlesztett, 1997-ben szolgálatba lépett Northrop Grumman B-2 Spirit lopakodó bombázók a 2050-es évekig üzemben maradhatnak, írja Kris Osborn, a Scout haditechnikai szerkesztője. Az Egyesült Államok légierejének még ma is rendkívül futurisztikus hatást keltő bombázója a következő években új típusú, digitális farokirányzékkal felszerelt B-61 nukleáris bombákat, valamint nagy hatótávolságú (LRSO), nukleáris töltetű, légvédelmi célpontok elleni, irányított föld-levegő robotrepülőgépeket kap.

Az atomfegyverek mellett többféle méretű és funkciójú, hagyományos töltetű, korszerűsített irányított rakétát és földi célpontok elleni bombát is visznek majd magukkal a légierő B-2-esei, így a föld alatti bunkerek ellen is hatásos, 13,6 tonnás, a beszédes Massive Ordnance Penetrator (kb: Hatalmas Behatoló Lövedék) névre hallgató bomba is az arzenál része lesz.

A gép egyéb rendszerei is frissítésen esnek át. A pilóták már egy ideje úgynevezett "üveg pilótafülkében" ülnek, ami azt jelenti, hogy a legkorszerűbb digitális műszerek, radarok, kamerák, érzékelők és ezek LCD kijelzői vannak a gépbe építve. Ez a közeljövőben kiegészül azzal, hogy a parancsnoksággal való kommunikációban áttérnek egy rendkívül magas műholdas frekvenciára, ami lehetővé teszi, hogy háborús vészhelyzetben a pilóták akár közvetlenül magától az elnöktől kaphassanak parancsot.

Az újfajta műholdas kapcsolat megnövekedett széles sávú adatátvitelt is lehetővé tesz majd, aminek köszönhetően a B-2-esek a közelben repülő katonai drónoktól közvetlenül tudnak majd taktikai információt, így például élő videoközvetítést kapni. Mindehhez természetesen a mára már jócskán elavult fedélzeti számítógépek modernizálására is szükség lesz.

A B-2 annak ellenére, hogy 1989-ben repült először, még mindig a légierő legmodernebb stratégiai bombázója, és mint ilyen, nemigen lehet azzal számolni, hogy hamarosan nyugdíjaznák. Folyamatos modernizálásával, fegyvereinek fejlesztésével még hosszú évtizedekig szolgálatban lehet tartani, noha a húsz meglévő gép üzemeltetési költségei meglehetősen magasak.

Rovatok