Több millió magyar fent van az online csevegőhálózatokon, és ez mágnesként vonzza oda a hazai vállalatokat. Az Index chatbotjának fejlesztője elmondja, hogy a természetes nyelvértelmezés fontosabb, mint a mesterséges intelligencia, és némi kézi vezérlés is kell ahhoz, hogy a chatbot ne náculjon be.
Elért hozzánk az a trend, hogy a magyar vállalatok is megjelennek a chathálózatokon, mert a vevőik is ott vannak a Messengeren, a WhatsAppon vagy a Viberen. A csevegést szoftveres robotok – botok – segítik, amelyek közül a legegyszerűbbek csupán kulcsszavakat értelmeznek, míg a mesterséges intelligenciára épülő csetbotokkal majdnem úgy társaloghatunk, mint egy emberrel. Az Index jelenleg csak kísérleti jelleggel, de már megjelent a Viberen, és nemsokára a Facebookon is bottól kérhetjük majd a híreket.
A chat platformok üzleti funkciói is gyorsan fejlődnek. A Facebook november óta kísérleteik a bankkártyás tranzakciók natív kezelésével, hogy a csevegéssel elintézett vásárlás közben ne kelljen megnyitni egy banki oldalt, elég közölni, hogy igen, valóban vásárolni akarunk. Ez persze csak abban az esetben működik, ha a felhasználó már felvitte a kártyaadatait a rendszerbe. Ezzel talán el tudja érni a Facebook, hogy a netező a csevegőappban maradjon, és ott töltsön el minél több időt, ne máshol.
Az emberi viselkedés a magyarázata annak, hogy a vállalkozások miért akarnak megjelenni a csevegőplatformokon.
Amikor új mobilt vagy számítógépet veszünk, milyen alkalmazásokat fogunk elsőként újratelepíteni?
- vetette fel a kérdést Deliága Ákos, a csevegőbotokat fejlesztő Talk-A-Bot vezetője. Szerinte a csevegőappok egészen biztosan ott vannak a listán. A mobil elsődleges célja a kapcsolattartás, és minden ismerősünk elérhetősége ott van a csevegőprogamban.
A többi app újratelepítse korántsem ilyen egyértelmű. Mindegyik 30-80 megabájt helyet foglal, az állandó frissítésekkel az ember agyára mennek, leszívhatják az aksit, és rendszeresen értesítésekkel bombáznak minket. Ezzel szemben a chatbotok csak akkor kommunikálnak felénk, amikor mi akarjuk, bármikor fel- vagy leiratkozhatunk.
A vállalatoknak pedig azért nagy biznisz a csevegőappban jelen lenni, mert a feliratkozásainkat minden új mobilunkra és számítógépünkre automatikusan magunkkal visszük, amikor belépünk a fiókunkba. Ezzel részben megszűnik az újratelepítés problémája. Az is előnyös számukra a csevegésben, hogy kevesebb energiát kell az interfész polírozására fordítani. A szöveges csevegésben nem kell nyitóoldal, a kommunikációban lehet használni gombokat, képeket, gifeket, hamar be lehet dobni az ajánlatokat, és egyenesen a kasszához tudják terelni a vevőt.
A Messenger, Slack, Kik és Google Assistant chatrobotjaival lebonyolított párbeszédeket elező Dashbot november elején, több mint 140 millió üzenet alapján állította össze a toplistáját a robotok megszólításához elsőként használt kifejezésekből.
Csak egyszer kell kitalálni, hogy egy bot miként működjön, utána ugyanazt a motort több csevegőhálózaton fel lehet használni - mondta Deliága Ákos. A Talk-a-Bot megrendelőknek gyárt egyedi chatbotokat, nemzetközi piacra dolgoznak, és idehaza többek közt az Index.hu és a Sziget botjait fejlesztik.
A mesterséges intelligencia a chatbotok csillagrombolója
- mondta Deliága Ákos. „Ezzel viszont óvatosan kell bánni, nem érdemes csak azért mesterséges intelligenciát használni, mert ez ma a menő. Egy ruhaüzlet csevegőappjánál például lehet értelme annak, hogy a kiválasztott termékek és megadott preferenciák alapján, adatelemzéssel próbáljanak további ruhákat ajánlani a vevőnek, hogy azokat nagy valószínűséggel kedvelje” - tette hozzá.
Sokkal fontosabb a természetes nyelvértelmezés, vagyis az a motor, amely a legkülönfélébb kifejezéseinkből, mondatainkból kihámozza, hogy mit is akarunk közölni vagy kérdezni. Ez a motor bármilyen nyelven használható, a működését leginkább az határozza meg, hogy milyen szótárat és tudásbázist tesznek mögé.
A Talk-a-Bot a biztonság kedvéért az irányított gépi tanulást/tanítást alkalmazza a chatbotokon, mert így elkerülhető az a botrány, amibe a Microsoft teljes gázzal belefutott. A szoftvercég egyszerűen kieresztette a Twitterre a chatbotját, és a netezőkre bízta a tanítását.
Irányított tanulásnál a bot fejlesztője kézzel bővíti a szó- és tudásbázist, így elkerülhető, hogy tévútra menjen a projekt. Ennek csak az a hátránya, hogy kicsit munkaigényesebb, és „eleinte kicsit butuska” a chatbot, ahogy Deliága Ákos fogalmazott. Idő kell a fejlődéséhez, és ahogy egyre többet beszélgetnek vele, úgy lesznek egyre kifinomultabbak a válaszai.
A chatbotok iránti töretlen lelkesedés arra a trendre is rávilágít, hogy a vállalatok miként próbálnak egyre közelebb kerülni hozzánk, egyénekhez. Ha végignézzük a számítástechnika evolúcióját és a meghatározó iparági szereplőket, abból az is könnyen megjósolható, hogy mi lesz a következő lépés.
A következő lépés valószínűleg az lesz, hogy a netezőkről begyűjtött személyes adatok, a lájkok, a megosztások, az életkor, az aktuális ünnepek és egyéb tevékenységeink gépi elemzése alapján
Az se lenne meglepő, ha a mobilok prediktív szótárában hamarosan márkanevek is megjelennének, és amikor elkezdjük beírni egy privát csevegésben az „Úgy ennék egy...” kezdetű mondatot, akkor a felajánlott szavak közt cégek ismert hamburgerei is felbukkannának. Persze mindig a mi döntésünk lesz, hogy a felkínált lehetőségek közül mit választunk.