Ha egy helyett három-négy utast szállítanának, a jelenlegi csaknem 14 ezer taxi helyett háromezer autó is elég lenne, és 75 százalékkal csökkenne az utcákat ellepő autók száma, derítették ki a New York-i taxiforgalmat elemezve a MIT (Massachusetts Institute of Technology) kutatói.
A kutatás hárommillió New York-i taxifuvar tömeges vizsgálatán alapul, és a Lyfthez, Uberhöz hasonló autómegosztó szolgáltatások, appok forgalomjavító hatását, illetve ezzel összefüggésben közegészségügyi hasznosságát, gazdaságosságát hangsúlyozza. A MIT közleménye szerint ugyanis a forgalmi dugók 160 milliárd dollár veszteséget okoznak évente az Egyesült Államokban, ami 7 milliárd óra dugóban ülve elvesztegetett időt, és 11,5 milliárd liter elpazarolt üzemanyagot jelent.
A MIT Számítástudományi és Mesterséges Intelligencia Laborjának (Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory, CSAIL) elemzői egy új, valós idejű, forgalomelemző algoritmust kifejlesztve arra jutottak háromezer négy utast szállító autó le tudná fedni a New York-i taxiigény 98 százalékát, úgy, hogy az átlagos várakozási idő csak 2,7 perc lenne. Az eredmény pedig kisebb forgalom, tisztább levegő, rövidebb, kevésbé stresszes utazás lenne.
Az algoritmus úgy működik, hogy először megrajzolja az összes jármű és az összes autóigény gráfját, majd egy második gráfot húz rá az összes lehetséges útvonalból, és kiszámolja a kettő lehető legjobb kombinációját. Miután az összes megrendeléshez sikerült autót találni, az üres autókat a sűrűbb megrendeléseket hozó területekre irányítja a rendszer, kiegyensúlyozva az igényeket.
A kutatás arra is kitért, hogy mi lenne, ha tízszemélyes minibuszok járnának a városban: ekkor kétezer ilyen jármű ki tudná elégíteni a jelenlegi fuvarigény 95 százalékát, ami nem is annyira távoli jövő, amiben összeérnek majd a továbbfejlesztett autómegosztó okostelefonos appok és az egyre fejlődő önvezető autók, buszok.