Szinte minden mentőssel előfordult már, hogy a megkülönböztető jelzéseit használó, balesethez siető járművel nem tudnak haladni – vagy éppen balesetet szenvednek –, mert a forgalomban egy sofőr olyan hangosan hallgat zenét a kocsijában, hogy egyrészt nem hallja a szirénát, másrészt a dübörgés elvonja a figyelmét, így nem veszi észre a hátulról vagy éppen a tilos jelzésen áthajtva közeledő mentőt.
Ezt a problémát küszöbölné ki egy svéd fejlesztés, az EVAM. A rendszert stockholmi egyetemisták tervezték a főváros műszaki egyetemén, a KTH-n. A lényeg: ha egy megkülönböztető jelzéseit használó mentő közeledik az autóhoz, az EVAM az FM frekvenciákon használt, adattovábbításra szolgáló RDS-t (Radio Data System) használva kapcsolatba lép az autók tunerével, hogy figyelmeztesse a sofőrt a veszélyes helyzetre.
Az RDS segítségével a találkozás előtt 10-15 másodperccel
Az EVAM figyeli a forgalom sűrűségét is, így ahhoz igazítva adja ki a figyelmeztetést.
A hamarosan tesztüzembe kerülő rendszer hátránya, hogy nem minden autóban van RDS. A svéd utakon futó járművek kétharmadánál működhet az új eljárás. A fejlesztők szerint az autonóm járművek megjelenése szükségtelenné tenné a technológiájukat, de ezeknek a tömeges elterjedésére még sokat kell várni.