60,3 millió hagyományos személyi számítógépet, vagyis pécét (asztali gépet, munkaállomást, laptopot) adtak el az idei első negyedévben, ez 0,6 százalékkal több, mint 2016 első negyedévében – írja az MTI az International Data Corporation (IDC) IT-piaci elemzőcég szerdán közzétett jelentése alapján.
Bár ez szerény növekedés, mégis jelentős, mert egyrészt rácáfol az IDC 1,8 százalékos csökkenést előrejelző jóslatára, másrészt 2012 első negyedéve, vagyis
Jay Chou, az IDC szakértője szerint annak, hogy a pécék forgalma 30 százalékkal csökkent a 2011-es csúcshoz képest, a tabletek és okostelefonok által jelentett konkurencia a fő oka. Azt is hozzátette viszont, hogy mostanra már sokkal inkább a készülékcsere kitolódása vált jellemzővé, nem a más típusú eszközökre váltás.
A pécépiac vezető szerepét 2013 első negyedéve után most először vette vissza a HP, nekik 13,1 százalékkal sikerült növelniük az eladásaikat 13,143 millió dollárra, a piaci részesedésük ezzel a 2016 első negyedévi 19,4 százalékról 21,8 százalékra emelkedett. A Lenovo a második helyre csúszott vissza, bár a részesedésük minimálisan még így is emelkedett, 20,2 százalékról 20,4 százalékra. A harmadik helyen a Dell, a negyediken az Apple, az ötödiken az Acer áll. Az összes többi gyártó együtt 28,1 százalékot tesz ki.
A Verge azért árnyalja a pécépiaci képet, rámutatva arra is, hogy ma már elég nehéz körülhatárolni, mi számít "pécének" és mi nem. Mint megjegyzik, egy másik nagy elemzőcég, a Gartner szintén frissen kiadott jelentése szerint ugyanebben a negyedévben nemhogy nőttek, hanem 2,4 százalékkal még csökkentek is az eladások.
A különbség abból adódik, hogy az IDC számításba vette a Chromebookokat is, a windowsos tableteket viszont nem, pedig az olyan felcsatolható billentyűzetes gépek, mint a Surface Pro például simán szóba jöhetnének. Ezzel szemben a Gartner éppen a windowsos tableteket számolta bele az összesítésébe, kihagyta viszont nemcsak a Chromebookokat, de minden olyan tabletet is, amelyen nem Windows fut.