2017. június 21., szerda 23:10
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja. A gyönyörű, de kiadós felújításra szoruló bauhaus főépülettel büszkélkedő repteret 1937. június 20-án, nyolcvan éve nyitották meg, akkor ötvenezres tömeg ünnepelte az ország első nemzetközi közforgalmú repülőterének avatását. Az évfordulós megemlékezésen körülbelül ötvenen vettek részt – a sajtó munkatársait is beleszámolva.
Az emblematikus reptér jelenleg a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő tulajdonában van és a Magyar Repülő Szövetség üzemelteti, de a születésnapjára egyedül a repülőtéren működő Goldtimer Alapítvány gondolt. Ők pár hónappal ezelőtt eldöntötték, hogy külső segítség nélkül is megszervezik az eseményt: az alapítvány által megmentett és felújított oldtimer repülőgépekkel tisztelgő kötelékrepülést hajtanak végre a repülőtér fölött.
A repülőteret bejárva elég nyilvánvalónak tűnt, hogy ráférne egy alapos felújítás, a csodás főépület egyik szárnya kifejezetten romos állapotúnak látszik, de a nagyhangár (légiforgalmi hangár) és a mellette lévő kisebb hangár (sporthangár) is elbírná a korszerűsítést. Sajtos Zoltán, a Goldtimer Alapítvány kuratóriumának tagja a tisztelgő repülés előtti sajtótájékoztatón ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy a repülőtér felújításához több milliárd forintra lenne szükség.
Nem könnyíti meg a felújítás helyzetét, hogy a füves futópálya alatt lévő vízelvezető Zsolnay-porcelánból készült, ezért ipartörténeti emléknek számít. Emellett a Goldtimer Alapítvány azt is kezdeményezte, hogy a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum repülőgép-gyűjteménye kerüljön Budaörsre, ahol interaktív múzeumot és kulturális központot tudnának létrehozni, emellett repüléseket is végre tudnának hajtani. Mindennek a realitásáról – ismerve a múzeum körül kialakult helyzetet – nehéz sok pozitívat elképzelni.
Tízezrek ünnepelték
A repülőtér történetét Zsák Ferenc történetkutató elevenítette fel röviden. A reptér helyszínéről a 30-as évek elején hosszas tervezés után döntöttek: a sokáig favorizált Mátyásföldi reptér kibővítése helyett Budaörs nyert, bár azt máig nem tudni, hogy az ország vezetése, amely a csepeli megvalósítást támogatta, végül miért döntött Budaörs mellett (a korabeli sajtó korrupciót sejtett a történtek hátterében).
Az Iparügyi Minisztérium 1935 februárjában nyilvános pályázatot írt ki az utasforgalmi épület és a hangár megtervezésére, de a Czakó László győztes terve mégsem valósult meg, helyette Bierbauer Virgil és Králik László építészmérnököket kérték fel, hogy a megvásárolt pályaművek felhasználásával közösen készítsék el a forgalmi épület terveit. A háromszintes Bauhaus stílusú főépület a hozzá csatlakozó kétszintes oldalszárnyakkal Bierbauer Virgil tervei alapján készült. A repülőtér építése kétszáz nap alatt fejeződött be, összköltsége három-négy millió pengő volt.
A magyar légiforgalmi vállalat három vadonatúj ezüstszínű, hárommotoros Ju 52-es utasszállító gépe már hetekkel a megnyitó előtt szoros kötelékben körözött alacsonyan a város felett, és szórta az avatásra hívó röpcédulákat. A nyitóünnepséget 1937. június 20-án tartották, és külföldi államok repülőit kérték fel bemutató repülésre. Az eseményt ötvenezer ember nézte végig.
Sportreptér, műemlék
1939 őszéig a repülőtér forgalma fokozatosan növekedett. Az akkori idők valamennyi jelentős légitársaságának legmodernebb négymotoros, 40-50 személyes repülőgépei is rendszeresen útba ejtették Budaörsöt. A világháborúban szinte alig sérült a reptér, utána viszont az állami vezetők szállítására jelölték ki, emiatt hermetikusan lezárták. Az 50-es évek végétől a Mezőgazdasági Repülési Szolgálat kezdte el használni, később a Magyar Honvédelmi Szövetség sportrepülőtére lett és máig ilyen funkciót tölt be. 2005 áprilisában a Nemzeti Kulturális Örökség minisztériuma a repülőteret műemlékké nyilvánította.
A kis évfordulós ünnepség zárásaképp a repülőtéren üzemelő Goldtimer Alapítvány ünnepi kötelékrepülést hajtott végre az általuk felújított R-18c Kánya, Gerle 12-es és Liszunov Li-2-es repülőgépekkel, alábbiakban látható, részben a születésnapi eseményen készült nagyképes összeállításunk a reptér múltját és jelenét mutatja meg.
1939. Wibault 283-T és Douglas DC-2 típusú utasszállító repülőgépek a budaörsi betonon. (Fotó:
Jezsuita Levéltár / FORTEPAN)
A Goldtimer alapítvány által újjáépített Gerle 12-es repülőgép, az egyik legszebb, legkülönlegesebb repülőgép jelenleg Budaörsön. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A gép 2012 végén került vissza Budaörsre a Petőfi Csarnokból, ahol a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum tárlatán volt látható mint Gerle 13-as replika. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
1939. A Rubik Ernő tervezte M-19 repülőgép (Fotó:
Lissák Tivadar / FORTEPAN)
A Goldtimer Alapítvány a gépet átalakította és soros motorral újjáépítte, a számozását pedig 13-asról 12-esre változtatta, mert eredetileg a 12-es Gerle repült egy darabig négy hengeres WM Sport motorral. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Korhű pilótafelszerelés a Gerle pilótaülésén. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
1939. A repülőtér központi épülete. (Fotó:
Lissák Tivadar / FORTEPAN)
A Rubik Ernő tervezte R-18c Kánya a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium Repülőgépes Szolgálat, azaz a MÉM RSZ hangárjában. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Ugyancsak Rubik Ernő tervezte az 1940-ben megjelent Cimbora kétkormányos vitorlázó repülőgépet. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A Goldtimer alapítvány egy Cimbora újjáépítésén dolgozik. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
1939. A csehszlovák ČLS légitársaság Douglas DC-3 típusú utasszállító repülőgépe. (Fotó:
Lissák Tivadar / FORTEPAN)
Kisebb fotókiállítás a Goldtimer műhelyében. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Repülőgépszárny épül-szépül. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Kánikulai csendélet An-2 és Li-2 repülőgépekkel. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
1949. A Vasas futballcsapata, balról a második, kalapban Lóránt Gyula, középen a második sorban, kihajtott gallérú, sötét ingben Illovszky Rudolf, jobbról a második Szilágyi I Gyula. A háttérben egy Liszunov Li-2 típusú repülőgép. (Fotó:
Kovács Márton Ernő / FORTEPAN)
A világ egyetlen repülőképes Li-2 repülőgépe. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A Kármán Tódor névre keresztelt Liszunov li-2 a Goldtimer alapítvány büszkesége, felújításában 45 000 munkaóra fekszik. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A reptér főépülete a Li-2 ablakából nézve. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
1963. A központi épület madártávlatból. (Fotó:
MHSZ / FORTEPAN)
Tisztelgő születésnapi kötelékrepülés a Budaörsi Repülőtér fölött. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Kánya és Gerle a Li-2 jobbján. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Landoláshoz készülő Robinson R 22 helikopter. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
1966. Műrepülők a földön gyakorolják a repülés elemeit. A háttérben egy Zlin Trener típusú repülőgép. (Fotó:
MHSZ / FORTEPAN)
An-2 "Ancsa" egymotoros, kétfedelű szállító repülőgép légcsavarja. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Érdeklődők a MÉM RSZ hangárjában. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Találja meg a kakukktojást! (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A felújított R-18c Kánya 2012 októberében repült először újra. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
1968. Ünnepség a felszabadulás évfordulója alkalmából tartott repülős csillagtúrán. (Fotó:
MHSZ / FORTEPAN)
A Goldtimer Alapítvány szervezte a repülőtér megnyitásának 80. évfordulójára a tisztelgő eseményt. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
1967. Repülőgépmodellezők. Háttérben a nagyhangár. (Fotó:
MHSZ / FORTEPAN)
A reptér nagyhangárjának homlokzata szélzsákkal. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
MiG-23-as vadászgép áll a főhangár mellett. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
MiG-21-es vadászgépek a budaörsi reptér nagyhangárában (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A magyar légierő 6021-es számú MiG-21-es vadászgépét 2000-ben vonták ki a forgalomból. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
1966. Ejtőernyősök hajtogatják ernyőiket. A háttérben a központi épület, elég leharcolt állapotban. (Fotó:
MHSZ / FORTEPAN)
A reptér bauhaus stílusú főépületének jellegzetes kerek része, kilátóterasszal, irányítótoronnyal. Az épületet Bierbauer Virgil tervezte. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A főépület belülről. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A fő utasváró csarnok. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
1940. A reptér főbejárata. (Fotó:
Erky-Nagy Tibor / FORTEPAN)
Az épület bal szárnya a Repülőtéri út felől nézve. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)