Két éven belül hadrendbe állhat az orosz katonai repülőgépipar legújabb terméke, a MiG-35-ös könnyű vadászgép, közölte a Mikojan tervezőiroda kommunikációs igazgatója a párizsi légiszalonon a Military.com újságírójával. Bár a nagy múltú európai légishow-n nem vett részt az új gép, a moszkvai nemzetközi légi bemutatón már ott lesz, addigra ugyanis befejezik a mérnökök az éppen zajló teszteket. Ha minden jól megy, júliusban, hazai pályán akár bemutató repülést is láthatnak majd a nézők az új orosz vadásztól.
A 4++ generációs (azaz már bőven nem negyedik generációs, de még nem ötödik generációs) MiG-35-öst a több mint négy évtizede szolgáló MiG-29-esek leváltására tervezték, tulajdonképp azok továbbfejlesztett, nagyban korszerűsített változatáról van szó. (Talán itt érdemes röviden visszaemlékezni, hogy a magyar légierő 1993-ban 28 darab MiG-29-est kapott az orosz államadósság közel felének fejében, és a típus egészen 2010-ig szolgált hazánkban.)
A MiG-35-ös (NATO kódneve: Fulcrum-F) először 2007-ben repült egy indiai légi bemutatón, az a gép még konkrétan egy MiG-29M2-es gép átépített verziója volt, a vadonatúj prototípusok gyártása 2009-ben indult be. Azóta itt-ott feltűnnek, és egyre több információ lát velük kapcsolatban napvilágot. Így például már tudni, hogy teljesen új aktív radar (AESA) és új típusú optikai lokátor (OLS-35) segíti majd a MiG-35-ösöket a légi célpontok bemérésében, amik egyben kiváltják a földi elfogó irányítást is, így önállóan tudnak bonyolult bevetésekre indulni. A vadászgép 2001-ben kifejlesztett Klimov RD-33MK sugárhajtóművekkel repül, amiknek köszönhetően 50 százalékkal megnőtt a hatótávolsága. A tervezők megnövelték a szárnyak illetve a törzs alá felfüggeszthető fegyverek számát is (hatról kilencre), így a légi közelharchoz rendszeresített gépágyú mellett több korszerű, lézerirányzékú bombát és rakétát tud magával vinni az elődjénél némileg nagyobb MiG-35-ös. És ahogy az a sokadik generációs vadászgépektől manapság elvárható, lopakodó képességekkel, de legalábbis jócskán csökkentett radarkeresztmetszettel is bír az új MiG.
“Ha már ötödik generációs technológiákról van szó, bizton állíthatjuk, hogy nem tesztüzemről van szó: egy részük már beépült és működik ebben a gépben”– mondta Anasztázia Kravcsenko a Military.com-nak, kiemelve a lopakodó képességet, a kiemelkedően jó manőverező tudást, a masszív felépítést és a 12 százalékkal nagyobb teljesítményű hajtóműveket. A hajtóművekkel kapcsolatban korábban arról lehetett hallani, hogy változtatható tolóirányúak lesznek, de ez végül csak mint választható extra opció jelenik meg majd a megrendelők előtt. A kommunikációs igazgató azt is hangsúlyozta, hogy a MiG-35 meglehetősen mostoha körülmények közt is üzemeltethető, képes nagyon rövid kifutópályáról is felszállni, előkészítetlen reptereken is landolhat, szükség esetén akár 58 perc alatt hajtóművet lehet cserélni benne.
A gyártó Mikojan jelenleg a leendő megrendelőket vadássza, állítólag több ország is jelezte már, hogy érdeklődnek a típus iránt. A keresletet nagyban növelheti az is, hogy a MiG-35 felépítése lehetővé teszi, hogy ne csak orosz, hanem tetszőleges gyártmányú rakéták és bombák kerülhessenek szárnyai alá.
A tesztek legkésőbb jövő év elejére véget érnek, és akkor beindulhat a sorozatgyártás is. A Military.com megkérdezte, mi igaz azokból a pletykákból, amik szerint a Mikojan is egy új, ötödik generációs lopakodó vadászgép kifejlesztésén dolgozik – csakúgy mint a Szuhoj a 2019-re jósolt PAK-FA vadászgépen. “Annyit mondhatunk, hogy egy nagy reményű projekten dolgozunk. Azonban technikai információkat, határidőket nem áll módunkban közölni, így azt sem, hogy milyen generációs gépről van szó” – közölte szűkszavúan Anasztázia Kravcsenko.