2017. július 7., péntek 23:19
Budapestről indít közvetlen repülőjáratot New Yorkba és Chicagóba jövő nyártól a lengyel LOT légitársaság, hatéves szünet után lesz ismét közvetlen légi összeköttetés az Egyesült Államok és Magyarország között. A LOT a 2011-ben szolgálatba lépett Boeing 787-800-as Dreamliner repülőgépekkel szolgálja majd ki a magyar fővárosból Amerikába irányuló forgalmat, a pénteki hivatalos bejelentésre el is hoztak és megmutattak egy ilyen korszerű utasszállítót.
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, Terminal 1 Rendezvényközpontban (azaz a pár évvel ezelőtt bezárt Ferihegy 1 történelmi épületében) tartott ünnepélyes bejelentésen Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter hangsúlyozta, hogy Magyarországnak komoly versenyhátrányt jelentett az utóbbi időben, hogy nem volt közvetlen összeköttetése az Egyesült Államokkal, noha az Magyarországon a második legnagyobb befektető.
A géppel Budapestre érkezett Mateusz Morewiecki, lengyel miniszterelnök-helyettes is, aki a magyar és lengyel gazdaság fejlődésének perspektíváiról beszélt, és az új légi járat ebben betöltött szerepét méltatta. Felelevenítette azt is, hogy lengyel és magyar két jóbarát. A chicagoi születésű David Kostelancik, az Egyesült Államok budapesti nagykövetségének ügyvivője is üdvözölte az új, közvetlen járat elindítását.
A 12 tonna áru szállítására is képes gépek 2018. május 3-án indulnak majd először az Egyesült Államokba Budapestről. Rafal Milczarski, a LOT vezérigazgatója elmondta, a járatok New Yorkba hétfőn, csütörtökön, pénteken és vasárnap indulnak és egy nappal később érnek vissza Budapestre, Chicago felé pedig kedden és szombaton közlekednek. Mindkét város felé a tervek szerint dél körül indulnak a járatok és másnap reggel 9-kor érkeznek vissza Budapestre. A LOT Boeing 787 Dreamliner gépeit Budapesten fogják állomásoztatni, és lehet, hogy magyar személyzet is lesz a járatokon.
Budapestről Chicago közvetlenül korábban soha nem volt elérhető, New Yorkba pedig legutóbb az American Airlines üzemeltetett járatokat 2012-ben, a Malév februári csődje után azonban október 28-ával kivonultak a magyar piacról.
A bemutatóra Varsóból érkezett Boeing 787-800 Dreamliner először kiengedett futóművekkel alacsonyan áthúzott a ferihegyi repülőtér leszállópályája fölött, megmutatva elegáns, fehér-sötétkék festését, hófehér hasát és kecses sziluettjét a nézőközönségnek. Ezután tett egy kört, majd landolt, hogy aztán két tűzoltóautó vízsugara közt átvonulva beparkoljon az 1952-ben megnyitott 1-es terminál fő épülete elé. A köszöntőbeszédek után volt lehetőség alaposan, kívül-belül körbeszaglászni a világ egyik legkorszerűbb utasszállítóját, a pilótafülkétől a hátsó konyháig, orrfutótól, hajtóműig.
A bemutatott Boeing 787-800 Dreamliner főbb műszaki jellemzői:
- Férőhelyek száma: 252, ebből 18 business class, 21 prémium turista, 213 turista
- Hosszúság: 57 méter
- Magasság: 17 méter
- A törzs szélessége: 5,77 méter
- A kabin belső szélessége: 5,49 méter
- Szárny fesztávolság: 60 méter
- Szárnyfelület nagysága: 360 négyzetméter
- Hajtóművek: két darab Rolls-Royce Trent 1000 turboventilátoros gázturbinás jet hajtómű
- Maximális tolóerő: 2x280 kN
- A gép tömege üresen: 112 000 kilogramm
- Legnagyobb felszálló tömeg (üzemanyaggal, utasokkal, csomagokkal): 216 000 kilogramm
- Üzemanyag mennyisége: 126200 liter/101 323 kilogramm
- Árutömeg (“belly cargo”): 12 000 kilogramm
- Utazósebesség: 903 km/óra
- Legnagyobb sebesség: 945 km/óra
- Utazómagasság: 13 100 méter
- Hatótávolság: 15 700 kilométer
A száraz adatok után az alábbi képek segítségével közelebbről is megismerkedhetnek a BUD-NYC és BUD-CHI közveten járatok repülőgépével.
Először csak áthúzott a Dreamliner a reptér fölött. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A landolás pillanata. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A Boeing 787-800 Dreamliner oldalnézetből (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A Boeing 787-800 Dreamliner szemből (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Hagyományos ünnepélyes üdvözlési mód a reptereken. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Egy Boeing 747-400 ERF szállítógép mosódik el a háttérben a Dreamliner hajtóműveiből kiáramló forró gázoktól. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Magyar zászlóval üdvözölték a budapesti repteret a lengyel pilóták. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Lépcső a géphez. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Leparkolt. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Az SP-LRG lajstromjelű gép Varsóból érkezett a bemutatóra. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Mateusz Morewiecki, lengyel miniszterelnök-helyettes lépdel lefelé a lépcsőn. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter fogadta a lengyel politikust. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Ragyogó alkalom fotózni. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A géptörzs első harmadán is van ajtó, hogy a business class utasai ne keveredjenek a turistaosztályon utazókkal. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A gép személyzete ilyen fekhelyeken pihenhet, alhat a hosszú, transzatlanti utak alatt. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Business class. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Szusi a jól fizető utasoknak. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A business class foteljei ággyá alakíthatók. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Welcome drink. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A turistaosztály természetesen zsúfoltabb. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
3x3-as osztású a turistaosztály tere (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Képernyőn figyelhetik az utasok a biztonsági protokollt. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A szárny mögötti szakaszon van a vészkijárat, akinek számít, hogy legyen hely a lábának, ide kérje a jegyét. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Kilátás a szárnyra. A Dreamliner ablakai állítólag nagyobbak, mint az átlagos utasszállítóké. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A konyha a gép végében. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Vessünk egy pillantást a mosdóba is. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A pilótafülke. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Hol van ma már műszertenger? Minden csupa érintőképernyő! (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A pilótákat HUD-üveg (head up display) is segíti a gép vezetésében. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A turbóventilátoros hajtómű ventilátorlapátjai. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A Rolls-Royce hajtómű kiömlőnyílása és a keresztmetszetét szabályozó kúp. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Megtaláltuk! Itt töltik be a csemtrélt! (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Tagadhatatlanul szép formájú a szárny. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Hosszú záridővel fotózva a forgó ventilátort, megleshetjük a gázturbina lapátjait is. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
280 kiloNewton tolóerőt biztosít a RR hajtómű. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
A gép futóművei. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Az orrfutó aknája alulnézetből. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)
Az ott az ajtóba épített, vészhelyzetben automatikusan felfújódó csúzda. (Fotó:
Nagy Attila Károly / Index)