Index Vakbarát Hírportál

Ez nektek e-jegy, kedves BKK?

2017. július 14., péntek 12:01

Kipróbáltuk a fővárosban bevezetett online jegyértékesítést, amivel megszabadulhatunk a régimódi, papírra nyomtatott jegyektől, és nagyon modern módon, mobilon tudjuk tárolni az utazáshoz szükséges jegyeket, bérleteket. A szolgáltatás csütörtök óta elérhető, még van mit javítani rajta.

Csütörtök, este 20:22

A BKK este hat körül kipréselt magából egy közleményt, hogy elindult az elektronikus jegyvásárlási lehetőség. A https://shop.bkk.hu címen elérhető felület mobilon jól működik, nagyjából átlátható, a regisztráció folyamata egyszerű. Persze hamar belefutunk az első hibába:

a megadott emailcímet nem kell visszaigazolni.

Ez kéne ahhoz, hogy hiteles legyen az emailcím, és a szolgáltató biztosan tudja, hogy valóban velem levelez, és nem a szomszéddal. Amíg ez nem így működik, bárki megadhat rossz emailcímet. No nem baj, legfeljebb majd fél tucat névrokonom BKK-s szemete gyűlik majd a postafiókomban. (Teljesen hihetetlen, de vannak emberek, akik a saját emailcímüket sem képesek megjegyezni.)

Csütörtök, éjjel 23:15

Eljött a vásárlás pillanata. A mobilom böngészője még ott áll, ahol pár órája félbehagytam a műveletet, úgyhogy veszek gyorsan egy 24 órás jegyet péntekre, bár van érvényes havi bérletem. Ennyi pénzt megér a teszt, nem igaz?

Az érvényesség kezdőidőpontját 5 perces bontásban kell

Javaslom a BKK-nak az újabb Androidok ébresztőórájában használt tárcsás megoldást, azzal két kattintás lenne az időpont kiválasztása. Ez a gördítés olyan múlt századi.

A vásárlás az OTP felületén szépen lezajlik, és most abba nem menjünk bele, hogy mi lesz, ha éppen lehal a banki rendszer. Hát az lesz, hogy akkor majd várunk, amíg újra működik.

Éppen megnézném a frissen vett jegyet, de az már egy másik felületen nyílik meg, és ott jelszót kér. Úristen, mit is adtam meg? A pánikhangulatot fokozza, hogy a jegy megjelenítésére szánt felületen nincs lehetőség emlékeztetőt kérni, ehhez vissza kell lépni a shop.bkk.hu oldalára. Nem egyértelmű, semmi nem utal erre, de összevissza kattintgatva megtalálom a szükséges gombot. Erre rányomva sikerült megtalálni a BKK online boltjának legdurvább biztonsági hibáját.

Emailben kiküldik a felhasználónevet és a jelszót egyszerű szöveges formátumban

Röhögve sírtam, hogy a rendszer tervező nem lehet ennyire béna, de tényleg, a mögött a név-jelszó páros mögött pénzért vett termékek vannak!

Péntek, reggel 7:08, Széll Kálmán tér

Eljött a nagy pillanat, végre kipróbálhatom a hipermodern e-jegyemet! A jegyet előkeresni nem nagy ügy, mert amikor már sikerült végre belépni, a webes felület felajánlotta, hogy elmenti magát ikonként az Android főmenüjébe. Úgyhogy most ott van egy BKK Pass nevű ikon, és arra kell rábökni.

Van mobilnetes csomagom, és nem félek használni, szóval nem okoz gondot, hogy a BKK appját netkapcsolattal kell használni. Az viszont meglep, hogy azt írja ki a felület, nincs érvényes jegyem vagy bérletem. Úgy látszik magától nem csatlakozik a netre, és ezért mondták azt, hogy naponta legalább egyszer frissíteni kell a felületet. A BKK azonban kihagyta a júzerek oktatását, mert az azért nem teljesen egyértelmű, hogy a felületen lefelé kell húzni az ujjunkat, hogy elvégezzük a frissítést. Egy körbe kunkorodó nyilat, a frissítés egyezményes jelét még elhelyezhetnék valahol a webes bérlet főoldalán.

A bérlet teljesen offline módban is ott marad

Ha már letöltöttük frissítéssel a bérletet, akkor az repülő módba kapcsolt készüléken is látható és használható marad, szóval nem attól kell félni, hogy elmegy a térerő, hanem inkább attól, hogy lemerül a mobil. De aki nem képes életben tartani a mobilját, az maradjon meg inkább a nyomtatott bérleteknél. 

Izgatottan készülök, hogy vajon milyen lesz az első, de a Széll Kálmán tér metrólejáratánál álló ellenőrt annyira nem foglalkoztatja semmi, hogy valószínűleg az Angry Birds, vagy mondjuk egy szelet trappista sajt felmutatásával is lejutottam volna a metróba. Elég illúzióromboló.

Péntek, reggel 7:16, Deák tér

Egyáltalán nem kéne erre jönnöm reggel, de itt biztosan vannak ellenőrök. Mázlim van, kifelé is kérik a bérletek felmutatását. Itt kiderül, hogy a trappista sajt se működne mindenhol, sőt, a BKK tök komolyan gondolta azt, hogy a személyi igazolványt is fel kell mutatni, nem csak a mobilos bérletet, amin színes villamos rohangál, meg ott van mindenféle adat. Ezúton üzenem a BKK-nak:

ezt a személyis dolgot azonnal felejtsék el!

Semmi értelme nincs a bérletpénztári sorban állás egyszer elkerülésének, ha utána minden egyes bérletellenőrzés személyikeresős táskaturkálásba torkollik. Találjanak ki valami okos megoldást, hogy a csalókat biztosan elfogják, ott helyben verjék őket bilincsbe és vigyék Guantánamóra, de a tisztességes jegyvásárlókat ne szívassák ilyenekkel. 

Mit kell leolvasnia az ellenőrnek? A személyi igazolvány számát! Melyik a legkisebb betűmérettel megjelenített információ? Nem fogják kitalálni: a személyi igazolvány száma. Ügyes!

Péntek, reggel 7:23, Deák tér

Gyorsan veszek magamnak egy kávét, és visszarohanok a metróba egy másik lejáraton. Ez azért már 9-es szint, minimum, mert ott van az egyik kezemben a kávé, a másikban a telefon, és próbálom ugyanabban a kezemben még a személyimet is megtartani, amitől úgy érzem magam, mintha a Fővárosi Nagycirkuszba készülnék felvételizni a zsonglőr szakosztályba.

De akkor megmentenek az ellenőrök, akik egy pillanat alatt mind körém gyűlnek

ez egy OLYAN jegy!

– felkiáltással.

Ennél cukibb jelenetet elképzelni sem lehet, ahogy minden igyekezetükkel megpróbálják ellenőrizni az online jegy érvényességét. Náluk már kütyü is van, amivel a QR-kódot lehet leolvasni, és nem is foglalkoztatja őket a személyim.

Az egyik bácsi láthatóan nagyon izgul, remegő kézzel bénázik az ormótlan eszköz kijelzőzárjának feloldásával, látszik, hogy nem a digitális világba született. Aztán diszkófényeket rögtönöz, a vonalkód-leolvasót mindenhová irányítja, csak a QR-kódra nem.

Tiszta szerencse, hogy velem találkoztak először, és nem valami idegbeteggel, mert a bérlet ellenőrzésével eltelik pár perc, én meg igyekszem pótolni a BKK által valószínűleg teljesen kihagyott gyakorlati oktatást, hogy azt a piros pöttyöt kell a fekete krikszkrakszra ráirányítani, és akkor lesz leolvasva a QR-kód. Aztán, ha van egy kis szerencséje az ellenőrnek, akkor az eszköze kijelzi, hogy érvényes a bérletem. A látottak alapján nem ez a világ legjobb QR-olvasója, és a BKK-nál nem vették számításba, hogy egy ilyen ellenőrzés során a kézben tartott mobil bármilyen szögben állhat.

Iphone-osok, figyeljetek, mert szívni fogtok, mint én!

Reggel 8 óra körül vettem meg a napijegyemet, még otthon, laptopon. 15 perc alatt regisztráltam, vásároltam, majd megjött a jegyem linkje mailen. Itt kezdődtek a problémák. iPhone telefonomon a linkre kattintva nem jött be a jegy, csak egy statikus BKK logo. Ellenőriztem laptopon, ott megjött a jegy. Na de csak nem fogok laptoppal integetni az ellenőrnek! A Batthyány téri metróbejáratnál bemutattam a logót, az e-mailt, valamint az emailen jött számlát az ellenőrnek, és ismertettem a problémát. Hárman is összedugták a fejüket, majd hosszas tanakodás után közölték: menjek, de ha már a Deák felé megyek, ott ugorjak be a BKK-ügyfélszolgálatra a telefonnal.

A Deákon a kedves ügyfélszolgálatos közölte, hogy én vagyok az első ilyen problémával előálló ügyfél, ezért az ügy lehet, hogy el fog húzódni. Összesen 27 perc kellett, amíg kiderült, hogy az iPhone mailes linkjei az alapértelmezett Safari böngészőben nyílnak, a digitális jegy pedig nem szereti a Safarit. Hosszas kijelentkezés-bejelentkezés után végre elővarázsoltuk a megfelelő zöld színű felületet Chrome-böngészőben, az átsuhanó piros villamossal.

Büszkén indultam vissza a metróba. Az ellenőr, ahogy meglátta a telefonomon a jegyet, idegesen elkezdett matatni a mellényzsebében, aztán előhalászott egy kódolvasót, majd még egyet. Odatartotta a mobilon látható mini QR-kód fölé, veszettül sikálta a lézerrel a mobil előlapot, aztán megunta, és azt mondta: Oké.

Nem akartam mondani neki, hogy az olvasható QR-kódot egy új oldalon kapja meg az ember, a kis QR-kód ikonra kattintva. Hadd gyakoroljon még, akkor rögzül igazán a metódus. Egy első ajtós buszon is próbát tettem a Szentlélek téren. A sofőr rezignáltan ránézett a mobilomra, és szó nélkül bólogatott. Ennyi.

A tapasztalat: iPhone-osok Chrome-ban nyissák meg a jegyes oldalt, átmasolva a címet (kényelmetlen), vagy állítsák át alapértelmezett böngészőnek a Chrome-ot, ha nem akarnak szívni, mint én. A jegyellenőrök pedig tanuljanak meg QR-kódot olvasni, ha már két kódolvasó is van náluk.

Péntek, reggel 7:45, Flórián tér

Nem sajnálom a napijegyre elvert 1650 forintot. Bár ennyi pénzből moziba is mehettem volna, az élmény majdnem olyan jó volt. Más kérdés, hogy a BKK e-jegyét a legnagyobb jóindulattal is csak egy nyilvánosan tesztelt korai bétaváltozatnak nevezhetjük, amit élesben, a mi pénzünkön próbálnak használhatóvá csiszolni. Érthető, hogy most vezették be, a nyár közepén, és nem amikor az iskolások hadával is meg kell küzdeni.

Ebben a helyzetben csak erős idegzetűeknek és birkatürelműeknek ajánlom a kipróbálását

És persze azoknak, akik leginkább segíteni akarnak abban, hogy a végén valami jó megoldás jöjjön össze. Mégiscsak az a közös érdekünk, hogy az ellenőröknek se kelljen bénázniuk, mi is gyorsan túljussunk az ellenőrzéseken, és a BKK-nak se legyen az eddiginél több gondja a hamis bérlettel csalókkal.

Rovatok