Index Vakbarát Hírportál

A NASA visszahozná a szuperszonikus repülést

2017. július 26., szerda 07:06

A NASA új fejlesztése segíthet visszahozni a szuperszonikus utasszállítást, és lakott terület fölött is lehetővé teheti a mainál kétszer gyorsabb légi utazást, méghozzá az ott lakók őrületbe kergetése nélkül – írja a Bloomberg.

Az Egyesült Államokban 1973-ban tiltották be a lakott terület fölötti szuperszonikus repülést, mert a hangsebesség átlépését kísérő hangrobbanás elviselhetetlen volt a helyieknek. Az 1976-tól 2003-ig forgalomban lévő Concorde is kénytelen volt még az óceán fölött lelassítani, hogy ne zavarja a lakott területek nyugalmát.

A NASA viszont fejlesztett egy olyan új típusú repülőgépet, amellyel a hangrobbanás ereje egy autópályán közlekedő Mercedes búgásának a szintjére, vagyis bőven tolerálható mértékűre mérsékelhető. A gép egy kisebb változatát júniusban már sikerrel tesztelték egy szélcsatornában, és ha sikerül a gyakorlatba is átültetni, megfelezné a New York is Los Angeles közötti repülőút ma hat órás menetidejét.

A NASA a következő öt évre 390 millió dollárt (bő 100 milliárd forintot) költene el a demórepülő megépítésére és valós körülmények közötti tesztelésére, és biztató jel, hogy ebből az öt évből az elsőnek a költségei már szerepelnek Donald Trump amerikai elnök 2018-as költségvetési tervezetében.

A tesztrepülő a tervek szerint 28,65 méter hosszú lesz és maximum 55 ezer láb (16,76 kilométer) magasságban fog tudni repülni. A tesztekben csiszolódó technológiát aztán a NASA megosztaná az amerikai repülőgépgyártókkal, ami egyrészt segíthet majd a gyakorlati alkalmazás elterjedésében, másrészt jelentős előnyhöz juttatná ezeket a cégeket a külföldi riválisokkal, például az európai Airbusszal szemben.

A NASA a Lockheed Martinnal közösen dolgozta ki a gép tervét: rájöttek, hogy az alakján végrehajtott apró változtatásokkal hogyan manipulálhatók úgy a hanghullámok, hogy a hangrobbanást eredményező hullámforma helyett a hullámok szétszóródjanak a térben. A cél a 60-65 decibeles szint alatt maradni, ami jócskán elmarad a Concorde 90 decibeles hangerejétől.

Mindez persze még odébb van. A NASA 2022-től kezdené a tesztelést hat lakott terület fölött, és a bevezetés előtt még a törvényi tiltást is el kellene törölni. Mindenesetre ha a tesztek és a jogszabály-módosítás is sikeresek lesznek, ezzel elhárulna a szuperszonikus utasszállítás visszatérése – és a korábbinál fenntarthatóbb üzemeltetése – előtt tornyosuló három fő akadály egyike. Időközben a másik kettővel, a túl erős motorhanggal és a környezetszennyezéssel kapcsolatban is folynak a kutatások.

Rovatok